Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Midlertidig ladeløsning i påvente av elektriker for ladeboks hjemme - Råd.

Startet av Husstein, mandag 07. desember 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

Husstein

Hei.
Skal hente ny bil denne uken, TM3 LR 2021. I den forbindelse skal vi til å anskaffe oss en lader til å ha hjemme, men får ikke installert den før 7 januar 2021.

Slik eg ser det har eg to alternativer til lading frem til da:

1. Kjøre innom Teslas hurtiglader som ligger 30 kilometer hjemmefra. Litt upraktisk, men det er i allefall "ordentlig" lading.
2. Koble i vanlig stikkontakt inntil videre. Er dette noe som kan gjøres i en kort periode? Tenker da på om jeg bryter med garantier, eller om det er unødig risiko.

Tar gjerne imot forslag, tanker og tips om dette.

DagfinnN

Midlertidig lading fra stikk-kontakt er tillatt. Uansett intet som angår Tesla.
Når du lader de første gangene, sjekk om stikk-kontakten er blitt varm etter en time eller 2. Er den ikke, kan du nok sove trygt om du ikke fysisk ødelegger kontakten.
Du kan sette ned ampere (i bilen) til 10 om det ikke skjer automatisk. Dette er nok å gjøre en gang. Tesla husker på ampere i forhold til lokalisasjon.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Husstein

Takk for info!
Kommer nok til å gå for denne løsningen du viser til med forholdsregler, og nedjustere ladehastigheten i bilen.
Hadde magefølelsen også på at dette var en gjennomførbar løsning også, men godt å høre det fra noen andre med kunnskap om emnet. Ville nok ikke tenkt over at eg burde sjekke stikkontakten for varmgang, dette var et godt tips!
Da satser eg på at dette går greit :)

cra

Tenk også over om det er andre forbrukere på samme kurs, spesielt utstyr som "styrer seg selv" som f.eks. fryseboks/kjøleskap eller varmeovn med termostat. Trasig å sette på lading og se at alt er i orden, og neste dag har den ikke ladet fordi bil + <varm/kjøl> overbelaster kursen og slår ut sikringa.

For å sjekke for varmgang pleier jeg å ta ut kontakta og kjenne på pinnene. Det er ikke gitt at ting blir varmt utenpå, spesielt hvis det er en utendørs kontakt med naturlig kjøling. :)

Vet ikke om det er tilfelle på TM3, men på TMS kan man skru helt ned på 5A. Greit når man er på steder hvor man ikke vet hvor mye (ledig) kapasitet som er på den aktuelle kursen, men i ditt tilfelle regner jeg med du har god kontroll siden det er snakk om hjemmelading. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

På fast ladested er det krav om Jordfeilvern type B.
Shuko er tillatt dersom kontakten er eneste forburkspunktet på kursen og den er sikret med høyst 10A.
Shuko er ikke beregnet for langvarig/kontinuerlig last på mer enn 10A.
Ta ut støpselet (uten belastning for å unngå lysbue) etter et par timers lading (max 10A) og sjekk pinnene mot overleppa. Brenner du deg må du redusere strømmen!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA