Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector lyser rødt

Startet av oysteingu, torsdag 12. desember 2019, klokken 08:21

« forrige - neste »

oysteingu

Hei,
Jeg fikk installert en TWC i går, og da lyste den grønt som forventet. Etter en natt lyser den nå et rødt lys, ingen grønne. I følge installasjonsveiledningen, så betyr dette "Jordingsfeil. Strøm lekker gjennom på et usikkert sted. Mulig linje til jord eller nøytral til jordfeil." Men på "hva du må gjøre" steget ber den meg koble til og fra bilen, men den er jo ikke koblet til bilen...
Kan det være at TWC kjører noe diagnoser etter installasjon, og etterhvert har funnet noe feil, siden den skiftet fra grønt til rødt? Prøvde å ta sikringen, men den lyste fortsatt rødt etter jeg slo på strømmen...

Øggen

Prøvd å trykke og holde inne reset knappen på venstre sida av TWC?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

sjokomelk

Har elektrikeren din konfigurert den riktig? Det er noen brytere inni som må justeres alt etter hva slags type jordsystem du har. Vanligvis i Norge er det IT-nett hvor det er 127V mellom jord og faser, mens ellers i Europa er det TN-nett med 230V mellom jord og fase og 0V mellom jord og nøytral. Hvis TWC er konfigurert til TN og koblet til IT, så ser dette ut som jordfeil og da går den i rødt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Klykken

Hvis det er konstant rødt lys, og reset ikke fungerer, så ta kontakt med elektriker og send han denne linken: https://www.tesla.com/no_NO/support/installation-manuals-wall-connector
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

oysteingu

Takk for svar.
Holdt inne reset knappen til den lyste grønt, deretter gikk den umiddelbart over til å blinke rødt igjen. Elektrikeren hadde montert TWC tidligere, men det er jo ikke umulig at han har gjort feil. Jeg får ta kontakt og be han komme og sjekke.

oysteingu

Elektriker var innom og sa at det var koblet riktig, sjekket jord på x antall mulige måter. Til slutt testet han og endre på dip brytere, husker ikke nøyaktig fra hvilken til hvilken, men nå lyser det grønt. Han sa da at hvis et eller annet går i stykker i trafoen (?) så kunne IT nett gå til TN nett (eller omvendt?) Jeg er ikke elektriker, så hva vet jeg, men håper at det ikke skal være slik at disse bryterne må endres på....

Takk for svar. Da er det bare å vente på bilen....

Handyman

Sitat fra: oysteingu på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:30
Elektriker var innom og sa at det var koblet riktig, sjekket jord på x antall mulige måter. Til slutt testet han og endre på dip brytere, husker ikke nøyaktig fra hvilken til hvilken, men nå lyser det grønt. Han sa da at hvis et eller annet går i stykker i trafoen (?) så kunne IT nett gå til TN nett (eller omvendt?) Jeg er ikke elektriker, så hva vet jeg, men håper at det ikke skal være slik at disse bryterne må endres på....

Takk for svar. Da er det bare å vente på bilen....
Høres mer ut som en bortforklaring enn en forklaring ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wibla

Sitat fra: Handyman på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:38
Høres mer ut som en bortforklaring enn en forklaring ;)

:+1:

Tipper han blingsa på en DIP-switch, shit happens.
2018 Tesla Model S 75D

BMW850

Opplever også for tiden at ladinga klikker og stopper opp. Får også beskjed på appen om at ladinga har stoppet. Noen ganger har den det andre ganger lader den fortsatt. Dette er noe som har oppstått siste uka...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øggen

Stjele tråden da trådstarter har løst sitt problem.
Kvar gang ej plugga ut ladekabelen, går TWC i svart. Alle lys slukke, for så å blinke rødt nokken ganga, så over til normal grønn. Boksen fungera som tiltenkt, men i det siste så har den en "black out" ved utkobling.
Any clues??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Kim-

Sitat fra: Handyman på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:38
Sitat fra: oysteingu på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:30
Elektriker var innom og sa at det var koblet riktig, sjekket jord på x antall mulige måter. Til slutt testet han og endre på dip brytere, husker ikke nøyaktig fra hvilken til hvilken, men nå lyser det grønt. Han sa da at hvis et eller annet går i stykker i trafoen (?) så kunne IT nett gå til TN nett (eller omvendt?) Jeg er ikke elektriker, så hva vet jeg, men håper at det ikke skal være slik at disse bryterne må endres på....

Takk for svar. Da er det bare å vente på bilen....
Høres mer ut som en bortforklaring enn en forklaring ;)
Riktig det elektriker sier, hvis gjennomslagsvernet i trafoen ryker så blir det fra IT nett til TT nett men om det har noe å si iforholdt til dip switcher vet jeg ikke.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Thorleif Hallen

Sitat fra: BMW850 på torsdag 19. desember 2019, klokken 11:21
Opplever også for tiden at ladinga klikker og stopper opp. Får også beskjed på appen om at ladinga har stoppet. Noen ganger har den det andre ganger lader den fortsatt. Dette er noe som har oppstått siste uka...

Hvordan har dette artet seg videre for deg? Jeg opplever det samme, og at det er noe som har oppstått i det siste. Det snodige er at jeg lader en Zoe på samme lader, og der er det INGEN problemer.

1000kwh

Min TMS 75D 2017 stoppet og startet lading litt kaotisk før jul. Dette har bare ordnet seg selv.

Thorleif Hallen


1000kwh

Sitat fra: Thorleif Hallen på fredag 17. januar 2020, klokken 11:27
Med TWC og rødt lys?
Nei, vanlig ladekabel, men via en fast 16A kurs og blå kontakt.

Jeg trodde på et tidspunkt at nå er det noe feil, men bilen startet å lade på nytt etter hver gang jeg fikk "lading avbrutt" eller noe sånt i appen. Så bilen var fulladet om morgenen likevel.

Dette bare stoppet å skje uten at jeg husker når det skjedde. Om det var en oppdatering eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA