Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktbil verdi e50 vs e55 per 31.12.2020

Startet av Contango, onsdag 11. desember 2019, klokken 20:42

« forrige - neste »

Contango

e50's korte rekkevidde genererer mye energi i diskusjonene her. Jeg synes en bil med «fine seter», kort rekkevidde og temmelig høy pris virker helt ulogisk. Andre her mener det stikk motsatte - også fordi den har noe funksjonalitet som ikke finnes ellers i prisklassen. Det alle synes å være enige om er at det ikke finnes noe tilsvarende alternativ fra andre fabrikanter. Så bilen representerer et lite eksperiment. Hvordan vil det eksperimentet virke? Fasit må være fellesskapets dom over bilen når markedet har blitt kjent med den, tenker jeg. Og den beste dommeren er prisen kjøper og selger blir enige om. Altså bruktmarkedet. Kommer bilene til å velte ut i bruktmarkedet når kuldegradene tar knekken på de siste kilowattene og slukker håpet om å nå frem før fredag blir til lørdag? Eller blir e55 eierne dinosaurene som kjøpte en altfor dyr bil med bare marginalt større nytte? Skulle vi gjettet litt på prisdifferansen om ett år for å ha noe å glede oss til å diskutere mellom jul og nyttår neste år?
Dersom det er stemning for en slik liten «konkurranse», må vi bli enige om hva prisdifferansen er nå og hvordan den skal vurderes neste år. Jeg er ingen Audi ekspert, så der må jeg be om hjelp.

Til sammenligning var nypris forskjellen mellom Tesla S75 og S100 ifjor ca 150k og bruktmarkedet for de bilene nå er en differanse på 120-130k. Sånn cirka. Så «kortbilen» holder seg greit - relativt sett. Men S75 har en rekkevidde som er vesentlig lenger enn e50's, så det er her vi må ta våre beste hjerneceller i bruk for å vurdere om eksempelet er relevant. Jeg tror forøvrig EPA rekkeviddeforskjellen på S75 og S100 er 122 km mens den mellom e50 og «ny» e55 er ? (Jeg liker EPA bedre enn alt annet).

Setter dette konkurranseinstinktet i gang hos noen Audi kjennere med evne til å formulere et startpunkt og et sluttpunkt? Så kan vi andre kaste inn godt gjennomtenkte vurderinger etterpå? 

Blir det noe av dette så stenger jeg tråden 31.12 for en ett års pause. Vi trenger det sikkert uansett....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

E50, med sine 64,7 kWh utnyttbar kapasitet, ligger litt ørlite (3 kWh?) over en ny X60 i faktisk kapasitet. Jeg tenker sammenligningen er mest relevant mot den modellen. Jeg husker ikke hva den kostet da X60 ble solgt?

X100 har brutto 7 kWh mer kapasitet, men netto kanskje 15-17 kWh ekstra - det er jo minst en iMiev eller en godt brukt gen 1 Leaf/e-golf med degradert batteri i forskjell (eller batteriet på en Q7 hybrid). Antagelig er X90 en bedre sammenligning, men X100 og X90 kostet omtrent samme som ny.

Selv om S har god innvendig plass til bagasje er kupeen romsligere i e-tron, og man sitter mye høyere og mye mer oppreist. S er ikke optimal å sammenligne med.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HåkonE

Jeg syntes de ekstra milene rekkevidde er viktigere på Model X/S enn Etron pga dårligere ladekurve.

En ting jeg har lært meg til med bil gjennom mange år, de dyreste bilene har (nesten) alltid høyeste verditap. Det blir litt som å kjøpe ekstrautstyr for nestemann.


Contango

Håkon - det er akkurat det jeg lurer på med denne bilen :-)
Daktari - Hvis vi ser på X60 så er vel det et software nedgradert batteri som kan oppgraderes igjen? De S bilene som har det batteriet er egentlig ganske attraktive i bruktmarkedet for de er aldri toppladet. Kanskje ikke så viktig hva vi sammenligner mot?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Contango på onsdag 11. desember 2019, klokken 21:26
Håkon - det er akkurat det jeg lurer på med denne bilen :-)
Daktari - Hvis vi ser på X60 så er vel det et software nedgradert batteri som kan oppgraderes igjen? De S bilene som har det batteriet er egentlig ganske attraktive i bruktmarkedet for de er aldri toppladet. Kanskje ikke så viktig hva vi sammenligner mot?
Det stemmer kanskje for X, jeg husker ikke helt om den kom først med ekte 60, forsvant igjen før den kom tilbake? Eller blander jeg med S?

Men du sammenlignet pris, og da er jo gapet mellom X60 og X90 mest relevant.

Tror X60 ->X75 var opprinnelig en ca 75.000,- men ble kuttet til 30-40.000 sånn plutselig - men dette er rett fra en skrantende hukommelse...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA