Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salg av E tron 50

Startet av Scoob98, onsdag 11. desember 2019, klokken 20:02

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Har lagd en del tråder her men har så mangen spørsmål, og ser at noen av trådene jeg lager har en del diskusjon, så jeg håper ikke at jeg spør dumme spørsmål her.

Lurte på om dere tror det blir vanskelig å selge en e tron 50 med en gang vi får den levert? Tenker egentlig på hvis jeg skulle plutselig ikke ha lyst på bilen, får jeg solgt den for prisen jeg kjøpte den for eller litt mer? Med andre ord, tror dere at det blir demand for bilen på finn? Har speccet bilen greit ut med Business package og noen ekstra utstyr, kostet rundt 573,000 til slutt. Vil helst ikke tape en kr hvis jeg skal selge bilen ubrukt, men som sagt, forventer ikke at jeg får solgt bilen for prisen jeg kjøpte den for da jeg tok risikoen selv når jeg bestilte bilen.

Er første gang vi blåser så mye penger på en bil og da kommer baktankene etterhvert.

Tiger123


Du kan jo legge ut en annonse på Finn allerede nå, og sjekke interessen. Sjekka nå, fant ingen 50 annonser så da er du isåfall først. Ingen ulempe det.

Hyperstress

Siden den er moderat utstyrt og priset så tror jeg du får igjen pengene og kanskje noen lapper til, siden den har gått opp 10 000kr i pris (om du bestilte før 01.12.)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Scoob98

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 11. desember 2019, klokken 20:45
Siden den er moderat utstyrt og priset så tror jeg du får igjen pengene og kanskje noen lapper til, siden den har gått opp 10 000kr i pris (om du bestilte før 01.12.)

Bestilte før 01.12 ja, så satser på det

Tin

Tipper du får solgt den ila ett en dag eller to. Vet om flere som kunne tenkt seg denne da de ønsker bytte ut "bil 2", typisk golf, i3 osv. Kanskje du kan få 10-15k ekstra også, avhengig av når du får bilen. De første som legges ut i januar regner jeg med går for litt over nypris.

daktari

Generelt tror jeg ikke du får igjen pengene, siden ventetidene på e-tron stadig krymper.
Det kommer stadig flere gode tilbud, og brukt-tilbudet på E55/I-pace og lett brukte Tesla m.fl. øker.
Når de første reelle testene kommer på rekkevidde kan også etterspørselen også endres - både positivt og negativt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#6
Sitat fra: daktari på onsdag 11. desember 2019, klokken 21:56
Når de første reelle testene kommer på rekkevidde kan også etterspørselen også endres - både positivt og negativt.

Rekkevidden vet vi vel ganske mye om, men det er klart et terningkast eller en overskrift kan gjøre en stor forskjell. Personlig er jeg ikke så spent. Denne vil egentlig dekke behovet til de fleste. Ergo er det et marked.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stesch

Er vel svært sjeldent at brukte biler ikke går ned i pris, kan jo selge kontrakten, men da er du avhengig av at kjøper ønsker samme konfigurering. Tror bilen faller fort (som omtrent alle andre) når den først er tatt i bruk.

chargedup

Mener det har vært e-tron 50 ute på finn. Tror det var forrige uke eller uken før. Om disse har blitt solgt eller finn har fjernet annonsen pga brudd på retningslinjene (kan helt sikkert hende at de bryter med retningslinjene ettersom kategorien heter bruktbil og ikke nybil som kontraktssalg er) er jeg usikker på. Tidligere har vel finn fjernet kontraktannonser på noen merker, mens på andre merker får de ligge. Handler nok om merkeforhandler vil forhindre salg ved å "anmelde" annonsene til finn eller ikke.

Mtp pris tenker jeg at du kan komme ut i 0 eller litt i pluss. Merk at du selvfølgelig må få bilen veldig tidlig i forhold til flertallet og legge den ut til en edruelig pris for å gå i pluss. Dersom ingen andre selger (lite trolig) kan du prøve slik at du går en god del i pluss. Dersom det finnes andre (som ligger en god del over) ville jeg ha avertert med dagens pris (hvis det er 10' mer enn du betalte) og skrevet at prisen er ferdig prutet.
Mtp e-tron 50 vil jeg tro de fleste kjøperne er prisbevisste (vet ca hva bilen og utstyret koster, overraskende få som visste det på i-pace) og relativt kort leveringstid, slik at man ikke kan ta store fortjenester (50-130') som man kunne/kan på i-pace, e-tron 55 og EQC helt i starten.

Hadde du kjøpt en nesten ribbet utgave med uorginale vinterhjul tipper jeg det hadde vært det beste for videresalg pga at det da hadde vært "ekstrem" forskjell i billigste på finn (deg) og nest billigste.

Elbilmarkedet er fortsatt ikke mettet nok til at en ny modell som e-tron 50 skal tape seg like mye som en ny Q5 eller A4 etter et par måneder, men man kan ikke forvente å gå i null etter et halvt år med ny elbilmodell lenger.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hemi

#9
få/ingen klarte flippe e-tron 55 med fortjeneste å snakke om så ser ikke for meg at 50 skal gå.

For å illustrere, kompis som pusher biler har fått tilbud fra folk på helt nye e-kona og e-tron, til under nypris, folk som har ombestemt seg når bilen kommer.

stesch

Enig med siste taler, skal man ha pengene igjen må man selge kontrakt. Har liten tro på salg med fortjeneste, begynner å bli godt utvalg av elbiler. Vurderer selv å overta kontrakt på 50, men alltid noe man ville ha spesifisert annerledes.

daktari

Et annet perspektiv: 550.000,- i aksjelån og treffe på 5-10% fortjeneste. Kanskje lettere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

gak

Sitat fra: daktari på torsdag 12. desember 2019, klokken 20:23
Et annet perspektiv: 550.000,- i aksjelån og treffe på 5-10% fortjeneste. Kanskje lettere.
Jeg har desverre god erfaring med at du taper heller 20% på det:) En kan jo heller trekke seg fra kontrakten som i verste fall gir et tap på 8%.
Polo 2.5

Scoob98

Takk for svarene så langt. Bilen er jo en av de billigste luksusbilene i markedet som er en 2020 modell, så antar at bilen ikke bikker under 500,000 på en god stund siden den allerede er noenlunde godt utstyrt. Skal ikke selge bilen uansett men tenkte bare å spørre.

Electric cars in Norway

#14
Behold bilen selv :+1: det er en Konge bil til den prisen. Ellers så er det slik at elbil nybrukt markedet er blitt mer og mer likt bruktbil markedet for diesel og bensinbiler. Det vil si at man taper penger på å selge en bil man selv har kjøpt ny. Det er det normale. Unntak et kanskje e-niro osv.... dette er en sunn utvikling og viser at elbil markedet normaliseres i Norge. :+1:  jeg håper ikke myndighetene med alt for høye nye avgifter skaper en ny situasjon som ødelegger dette. Danmark kan jo brukes som et skrekkens eksempel. De innførte for mye skatt/avgifter på elbil og markedet stoppet helt opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA