Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ujevn sammensetning av model 3

Startet av studmed, onsdag 11. desember 2019, klokken 15:10

« forrige - neste »

studmed

Hei.

Jeg fikk min model 3 i forrige uke. Jeg merket i dag at de ulike platene/komponentene bilen er bygd opp av ikke er jevne. Noen steder er det mer/mindre mellomrom mellom platene sammenlignet med motsatt siden. Andre steder er det høydeforskjell hvor platene møtes. Har sammenlignet med flere andre model 3, og min har visst mer forskjell og "ujevn" enn andres.

Har noen av dere opplevd lignende? Det har sikkert blitt skrevet om før, men har ikke funnet det.

Hvordan har det vært å få dette fikset? Er det en enkel ting å ordne opp i?

Det har enda ikke gått 7 dager, og hvis tesla ikke kommer til å ordne det fullstendig vurderer jeg sterkt retur av bilen og innkjøp av noe annet.

knegg

Søk etter modell 3 panel gaps.

Ganske vanlig. De bruker å håndtere det så lenge det er utenfor spesifikasjon.
2020 Model 3

studmed

Så varierende erfaringer fra internasjonale forumer. Noen har hatt dårlig erfaring, og skriver tesla nekter å fikse det da det vil påvirke funksjonaliteten til bilen. Jeg har fortsatt et par dager av åpen retur, så skulle gjerne hatt konkret svar på om det kan ordnes eller ikke...

Kontaktet tesla og de sa jeg bare må bestille service via appen så vil de se på det etter inspeksjon. Det var et veldig vagt svar

Kartelaven

Du har 14 dagers angrerett på nettkjøp i Norge, uansett om Tesla skriver 7 dager.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

knegg

Har vi det dersom det er ikke er inventory-bil?  ::)

Sitat fra: https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/Du har ikke angrerett på

  • kjøp eller bygging av bolig
  • persontransport som buss, tog og fly
  • pakkereiser (men her har du gode muligheter til å avbestille)
  • det du kjøper på nettsider som formidler salg for andre
  • noe som er spesiallaget utfra dine valg

2020 Model 3

studmed

7 dager angrerett fremgår av avtalen med tesla, så det har vi helt sikkert.

Vi skal egentlig ha 14 dagers angrerett på kjøp på internett, men det er usikkert om denne loven omfatter bilkjøp. Jeg vet ikke hva dagens rettspraksis er, men dom fra 2010 fastslo at denne loven ikke omfatter bilkjøp.

Autowinder

#6
Sitat fra: knegg på onsdag 11. desember 2019, klokken 15:54
Har vi det dersom det er ikke er inventory-bil?  ::)

Sitat fra: https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/Du har ikke angrerett på

  • kjøp eller bygging av bolig
  • persontransport som buss, tog og fly
  • pakkereiser (men her har du gode muligheter til å avbestille)
  • det du kjøper på nettsider som formidler salg for andre
  • noe som er spesiallaget utfra dine valg

Den er ikke spesiallaget når den settes sammen fra en meny av valg. Har du derimot betalt ekstra for gule seter, er den spesiallaget. Tesla skriver 7 dager og inntil 1600km.
https://www.tesla.com/no_NO/support/Tesla-return-policy?redirect=no
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ropepåelgen

Du får med angrerettskjema når du kjøper bilen.. Med mindre du har bestilt bilen på utsalgssted er det 14 dager.

TKTS

Hadde samme problemet med min, noen ganske så heftige panel gaps på høyre bakdør spesielt, så nesten ut som om døra ikke var ordentlig låst, samt bakfanger og frontfanger på ville veier. Dette ordet Tesla uten diskusjon. Bakluka har litt panel gap den også men tenkte å justere det selv, da det ikke er noe stor greie for meg.

Burde ikke være sånn på en bil til en halv million.. Men veldig fornøyd ellers.

CorsoDante

Sitat fra: studmed på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:05
7 dager angrerett fremgår av avtalen med tesla, så det har vi helt sikkert.

Vi skal egentlig ha 14 dagers angrerett på kjøp på internett, men det er usikkert om denne loven omfatter bilkjøp. Jeg vet ikke hva dagens rettspraksis er, men dom fra 2010 fastslo at denne loven ikke omfatter bilkjøp.

Hmm... Du fikk vel med angrerettskjemaet? Eller?

Ville uansett levert innen 7 dager, så slipper du risikoen med at de skjenker deg verditapet for de dagene du har brukt bilen, noe de har rett til iht. angrerettloven.

Så får du evt. forsøke å kjøpe igjen ;)

Min kom med små, jevne panelgap. VIN 30XXX.
TM3P "FSD"

studmed

Sitat fra: Humlebakken på onsdag 11. desember 2019, klokken 20:05
Hadde samme problemet med min, noen ganske så heftige panel gaps på høyre bakdør spesielt, så nesten ut som om døra ikke var ordentlig låst, samt bakfanger og frontfanger på ville veier. Dette ordet Tesla uten diskusjon. Bakluka har litt panel gap den også men tenkte å justere det selv, da det ikke er noe stor greie for meg.

Burde ikke være sånn på en bil til en halv million.. Men veldig fornøyd ellers.

Hvordan ser bilen ut nå da etter at de ordnet det? Så lenge de fikser det, er jeg fornøyd. Bilen er jo kjempebra å kjøre utenom de små estetiske feilene.

emurof

Sitat fra: knegg på onsdag 11. desember 2019, klokken 15:11
Søk etter modell 3 panel gaps.

Ganske vanlig. De bruker å håndtere det så lenge det er utenfor spesifikasjon.

Det var ganske vanlig før. Det skal ikke være det nå lenger.

Supercharger

Sitat fra: studmed på onsdag 11. desember 2019, klokken 15:10
Hei.

Jeg fikk min model 3 i forrige uke. Jeg merket i dag at de ulike platene/komponentene bilen er bygd opp av ikke er jevne. Noen steder er det mer/mindre mellomrom mellom platene sammenlignet med motsatt siden. Andre steder er det høydeforskjell hvor platene møtes. Har sammenlignet med flere andre model 3, og min har visst mer forskjell og "ujevn" enn andres.

Har noen av dere opplevd lignende? Det har sikkert blitt skrevet om før, men har ikke funnet det.

Hvordan har det vært å få dette fikset? Er det en enkel ting å ordne opp i?

Det har enda ikke gått 7 dager, og hvis tesla ikke kommer til å ordne det fullstendig vurderer jeg sterkt retur av bilen og innkjøp av noe annet.
Kan du sjekke når bilen din ble produsert? Model 3erne skal ha ganske jevne panel gaps etter juni/juli ift. hva jeg har hørt.

Handyman

Var med på utlevering av en LR på mandag med vin 560xxx som hadde rimelig skjev bakluke.
Tesla lovte å ordne opp.
Det har nok blitt bedre med tiden men de kan fortsatt blir mye bedre. Noen støvkorn i lakken også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Supercharger

Det er merkelig at de har så store variasjoner i kvalitet i produksjonen. Er jo tydelig at de utsetter med å fikse produksjonsfeilene før bilen ankommer kunden. Kanskje for å nå produksjonsmål og få så mange biler som mulig på skipet? Kan neppe være bærekraftig for Tesla. Ødelegger også førsteinntrykket til kunden i stor grad, og så må man forhandle med verdens dårligste serviceapparat som verken har erfarne nok serviceteknikere eller service managers som har kontroll på bilene som er på service til enhver tid. Snakk om å flytte problemer videre i verdikjeden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA