Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fergetakster og skjulte kostnader på bomveger

Startet av cra, onsdag 11. desember 2019, klokken 12:28

« forrige - neste »

cra

Fjerning av lamper i bommer langs vegen var tema, og det kan ikke tolkes som annet enn en stor tåkelegging av hva det koster å kjøre på norske veier!  >:(

På fergene hvor vi nå bruker autopass for ferje får vi bare en lapp (et "reisebevis" ) hvor det står hva vi har betalt for (f.eks. "elbil 0-6m"), men ingenting om hvor mye det koster. Og det kan gå mange timer før man kan lese informasjon om dette på "minside" til autopassferje. At vi ikke har ha en app der vi får pushvarsel umiddelbart etter passering med tidspunkt og trukket beløp er helt hårreisende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Opplevte at heller ikke matrosen som tok i mot fergekortet som betaling viste hva reisen kostet da jeg spurte.

OhmPaPa

Vet ikke om gjelder alle ferger - men med ferge-autopass reiser passasjerer og gående gratis. Mens alle biler betaler for bil+en passasjer uavhengig av om man faktisk har en passasjer med i bilen.

Gjetter på at det ble for komplisert å ta betaling av fotgjengere når man ikke lengre har folk som tar betaling av sjåførene. Så da er det enklest å la bilistene betale alt.

jlan

Det er vel strengt tatt ikke mer komplisert å ta betalt av passasjerer som går ombord på enn ferge, enn å ta betalt av passasjerer som går inn på en buss. Og de fleste fikser vel det selv på en app.  Passasjerene skal jo likevel telles. Noe jeg ikke forstår helt hvordan de får til med mørke vinduer, bobiler osv. 

Det er fint å reise billig med elbil, men akkurat på fergene bruker jo ikke andre biler drivstoff heller, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal skilles akkurat der.

Jeg tror OhmPaPa har rett i at regnestykket ikke går opp. Jeg tror rett og slett de ikke har beregnet nok påslag på bilbillettene, på grunn av rabattene.  For busser vil det også slå mye ut. Turistbusser sparer mye penger, mens rutebusser gjerne kan tape på det. Passasjerer Stavanger-Bergen kan for eksempel kjøpe kystbussbillett Stavanger-Sandvikvåg, reise gratis med fergen til Halhjem, og ta lokalbussen videre.



2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: jlan på onsdag 11. desember 2019, klokken 13:28
Det er fint å reise billig med elbil, men akkurat på fergene bruker jo ikke andre biler drivstoff heller, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal skilles akkurat der.

Av samme årsak som at vi har/hadde gratis parkering (fossilbiler flest bruker ikke drivstoff når de står parkert, selv om noen synes det er flott å kjøre på tomgang og "rense lufta"); å gjøre det mer attraktivt å kjøre elektrisk. :)

Utslaget blir kort og greit at det blir mye dyrere for de som reise med ferge (les: pendlere, transport og håndverkere), men sikkert litt billigere for de som bare skal forbi der av og til og er flere i bilen (f.eks. en familie som skal på bytur e.l.)

Billettering av passasjerer kunne som nevnt foregå med app slik som på bussen, men noen må jo kontrollere det uansett, og matrosene er som regel opptatt med å stue bilene. Så har du de som ikke har app av ulike årsaker. Det er kanskje ikke så mange av dem som reiser med bare ferga, men det kunne kanskje løses med billettautomat på land og ombord.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

En bra diskusjon satt i gang av trådstarter.

Men mitt syn på fergene er at de er en nødvendig del av veinettet og ikke burde kostet noe i heletatt. De bør finansieres på fellesen. Akkurat som bruer, tuneller og andre veistrekninger som koster litt mere å bygge enn der veien går gjennom en flat åker.

Men skal vi nå først ha bompenger så bør det gjøres rettferdig og effektivt. Ikke la enslige bilister betale for sommerturistene. Ikke la styremedlemmer i bomselskapene herje med felles innsamlede midler. Klarer vi ikke effektivt og rettferdig er det bedre å gjøre det på gamlemåten. Spleisefest via skatteseddelen.

jlan

Sitat fra: cra på onsdag 11. desember 2019, klokken 15:23
(fossilbiler flest bruker ikke drivstoff når de står parkert, selv om noen synes det er flott å kjøre på tomgang og "rense lufta"); å gjøre det mer attraktivt å kjøre elektrisk. :)
OK, godt poeng. Men for å sette det litt på spissen, dyre fergebilletter kan føre til at folk kjører omveier med dieselbiler i stedet for å ta elferge.

Sitatnoen må jo kontrollere det uansett
Jeg har aldri opplevd at noen har sjekket appen min på bussen, men av en eller annen grunn hver gang på toget.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:59
Jeg har aldri opplevd at noen har sjekket appen min på bussen, men av en eller annen grunn hver gang på toget.

Før autopass opplevte jeg aldri at billetten ble sjekket ombord. Man ser jo ikke på folk om man er fotgjenger/passasjer eller sjåfør. Så jeg tror ikke det var mange kontroller.

Så en app burde vel funke fint? Ellers er det vel billettluke ombord på de fleste fergene. For de som ikke liker/skjønner apper.

o.b.lix

Før autopass var en del bompenger også for passasjerer, dette er også borte.

At passasjerene er gratis på fergene er bare harmonisering av bompengesystemet.


Så kan vi være enige eller uenige i bompengetakstene og/eller ferjetakstene, og vi kan kjøre elbil med størst mulig rabatter.


«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:28
Men mitt syn på fergene er at de er en nødvendig del av veinettet og ikke burde kostet noe i heletatt.

Der er jeg 110% enig! Ulempen med at veien er åpen bare et par ganger i timen er mer enn nok. ;) Det argumentet er forresten ganske effektivt når noen fossilhuer syter over at vi snylter på fergene også. "Vel, jeg synes ferge burde være fgratis for alle, og dette er bare første steget i riktig retning. Du står fritt til å være med på det nå, eller vente til seinere" :D

Sitat fra: jlan på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:59
Men for å sette det litt på spissen, dyre fergebilletter kan føre til at folk kjører omveier med dieselbiler i stedet for å ta elferge.

Hvor er det du har tatt ferger der slikt er mulig/lønnsomt?? Hvis jeg skal til flyplassen uten å ta ferger innebærer det om omveg på 500km. Fem hundre kilometer/femti mil. I tillegg vil turen ta sju timer ekstra. Jeg tror ikke det finnes mange fergestrekninger der det lønner seg å kjøre omveg for å spare noen kroner (eller mange kroner for den del), for ikke å snakke om hvis du overhode verdsetter tida di.

På langturer kan man kanskje sette opp en alternativ rute som får det til å lønne seg (i noen grad), men dette er jo unntakene. En tredobling i fergeprisen på turer jeg gjør et par ganger i året kan jeg leve med. En økning på 25-40% på stregningen jeg reiser nesten daglig er noe helt annet.


Sitat fra: jlan på onsdag 11. desember 2019, klokken 16:59
Jeg har aldri opplevd at noen har sjekket appen min på bussen, men av en eller annen grunn hver gang på toget.

Jeg vet at dette fungerer litt annerledes i byer, men her "på landet" viser man appen til bussjåføren i det man går ombord.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

Sitat fra: cra på torsdag 12. desember 2019, klokken 11:05

Hvor er det du har tatt ferger der slikt er mulig/lønnsomt??

Moss-Horten vs Oslofjordtunnelen?

10 mil omvei, men under 30 min lenger reisetid i flg google. Mindre hvis reisen starter/ender i nord.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 13:20
Sitat fra: cra på torsdag 12. desember 2019, klokken 11:05

Hvor er det du har tatt ferger der slikt er mulig/lønnsomt??

Moss-Horten vs Oslofjordtunnelen?

10 mil omvei, men under 30 min lenger reisetid i flg google. Mindre hvis reisen starter/ender i nord.

Blir noe tilsvarende på ferga over Randsfjorden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Er det virkelig noen ved sine fulle fem som tar en ti mils omveg for å spare noen kroner på ei ferge?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

automat

I utgangspunktet ikke.

Men hvis man pendler f.eks over Oslofjorden, da er det to faktorer som normalt påvirker valg av reisemåte: Tidsbruk og kostnad. Er reiseveien slik at man ligger og vaker i grensland i valget mellom å ta ferge eller å kjøre rundt, så kan økt fergepris føre til at man velger å kjører rundt.

Hvis du skal fra Vestby til Tønsberg, hvilken vei velger du?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Sitat fra: cra på torsdag 12. desember 2019, klokken 11:05
Hvor er det du har tatt ferger der slikt er mulig/lønnsomt??
Det er ikke bare km. Det tar jo tid å ta ferger også, og å vente på neste avgang.  Et par eksempler fra Vestlandet kan være:
Byrkjelo-Volda
Bergen-Lonevåg
Langevåg-Haugesund


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA