Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fergetakster og skjulte kostnader på bomveger

Startet av cra, onsdag 11. desember 2019, klokken 12:28

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 13:20
10 mil omvei, men under 30 min lenger reisetid i flg google. Mindre hvis reisen starter/ender i nord.
Horten-Moss koster vel ca 70 kr for elbil. Da skal man ha en km kost på <70 øre for å kjøre billigere. Det skjer ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:51
Før autopass var en del bompenger også for passasjerer, dette er også borte.
Nesten. Eneste tunell som fremdeles har manuell betaling og betaling for passasjerer er vel atlanterhavstunellen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 14. desember 2019, klokken 11:44
Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 13:20
10 mil omvei, men under 30 min lenger reisetid i flg google. Mindre hvis reisen starter/ender i nord.
Horten-Moss koster vel ca 70 kr for elbil. Da skal man ha en km kost på <70 øre for å kjøre billigere. Det skjer ikke.
Det er omveien for den aktuelle kjøreturen som er interressant. Ikke fergekai til fergekai.

Starter turen i Vestby i stedet for Moss blir kjøreturen ca 6 mil lengre. Og man har utlignet tidsforskjellen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 15. desember 2019, klokken 01:05
Starter turen i Vestby i stedet for Moss blir kjøreturen ca 6 mil lengre. Og man har utlignet tidsforskjellen.
Selvfølgelig, hadde man startet i Drøbak hadde det blitt enda kortere...

Men det er fremdeles dyrere å kjøre 60km enn å ta fergen. Så økonomisk er det ikke noe lurt. Vi har kjørt Åsgårdstrand-Vestby flere ganger, da tar vi ofte fergen bort og tunellen tilbake. Da slipper å planlegge med fergeavganger tilbake. Men økonomisk er det ikke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Tar man med avskriving i regnestykket, så blir det nok dyrere. Men det er det ikke naturlig å ta med i alle sammenhenger.

Poenget med å trekke frem denne strekningen var å vise at det faktisk et strekninger der det å kjøre rundt er et alternativ, kanskje mer praktisk enn økonomisk i dette tilfelle.

Men hvis man kjører med tilhenger ser regnestykket straks annerledes ut.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA