Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vil ikke lade

Startet av Mippen, onsdag 11. desember 2019, klokken 11:37

« forrige - neste »

TB

Et tips kan være uavhengig verksted, som kanskje kan reparere eller bytte brukte deler?

ELBILMEK AS, Drengsrudbekken 8, Asker - https://www.elbilmek.no/kontakt
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Med såpass "ny" bil og så potensielt dyr reparasjon så hadde jeg kranglet mye med VW/Møller om garanti og reklamasjon før jeg hadde gått til uavhengig verksted.
Men om det kommer til det så er Elbilmek et godt valg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mippen

#32
Bilen er importert via parallell importør også har jeg kjøpt bilen av en privatperson igjen. Jeg skulle bare ha bilen noen måneder mens jeg ventet på ny Tesla men så ble det problemer med den nye bilen og da beholdt jeg bare denne i stedet. Her er feilmeldingen VW får opp.

SitatThe control unit for Car-Net (OCU) has no regular connection to
the IT Backend Server. In this case please replace the control
unit for emergency call and communication (Diagnosis address 75,
control unit -J949-), use TPI *******.
If Car-Net still does not work after the replacement of the OCU,
please provide the complete measurement value block for the OCU
and send a DISS Ticket to your Importer.
Jeg spurte samtidig om de har forsøkt å få kontakt med bilen etter jeg lot den stå strømløs for å prøve å resette bilen, men det kunne de ikke svare på. Får ikke time før i januar så er litt krise at det tar så lang tid. Virker som de vil prøve å få kontakt med bilen igjen, men at de heller vil ha den inn på en time. Jeg har prøvd å spørre hvorfor enheten må byttes uten å få noe skikkelig svar. De sier bare at den er ødelagt. Når jeg spør hvordan de vet at den er ødelagt kan de ikke svare på det, de sier bare at det er løsningen. Når jeg spør om det hjelper å resette den får jeg ikke svar. Jeg skjønner ikke at de kan si at den er ødelagt når de ikke kan få kontakt med bilen. Jeg har en del erfaring med data og IKT og at man ikke kan få kontakt med en server eller et tilgangspunkt betyr ikke at noe er ødelagt. Ofte hjelper det å resette enheten for å få alt til å virke. Skjønner ikke at det skal være annerledes på en bil.  Bilen står i tillegg i en dyp parkeringskjeller hvor jeg som oftest mister mobil forbindelsen hvis jeg prøver å prate med noen. Jeg spurte også om jeg skulle forsøke å flytte bilen utendørs uten å få svar.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

VAG har vel garanti/reklamasjon som gjelder i hele Europa ?!!
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mippen

Ja, men den er dårligere på importbiler enn på biler som er kjøpt i Norge.
Fremtiden er elektrisk.

TB

Reklamasjonsrett på 5 år gjelder også på importbil, men må rettes mot den som importerte bilen til landet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sveander

Reglene på importgarranti til VW har jeg beskrevet før ;

Nå har jeg vært i nærkontakt med Møller pga ladeproblem og de er ikke spesielt glade for å ta garanti på import.
Min e-up ble laget i des 2013 og ble stående i en utstilling på butikk i Belgia til den ble solgt (importert av en forhandler) til Norge i feb 2017.
Møller sier at hvis de hadde importert den så ville den hatt 5 års garanti fra des 2013.
Når den ikke ble det , men importert av et annet bilfirma så gjelder garanti i det landet den ble solgt, Belgia i 2 år. Altså til des 2015

Jeg har en kjøpekontrakt ( med de som importerte) som sier 8 på batteri fra fabrikk, altså des 2021 og 3 år fra 1. regdato på det tekniske. Dvs 2/2/2020 så jeg må jo bare henvende meg til de som solgte bilen.


Jeg er usikker på om dette er regler som kun VW/Møller har , men tviler på det
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

TB

Viktig forskjell med garanti og reklamasjon.

Garanti kan avtales slik det står i avtalen.

Reklamasjonsretten kan ikke et firma avtale seg bort fra ved salg til en privatperson.
Men, en er da avhengig at firma er der, og har økonomi og vilje til å ta reklamasjonen.

En står da mye sterkere ved kjøp fra en autorisert forhandler som leverer via Norsk importør.
Kan da rette reklamasjon mot importør, og kan da velge mellom alle forhandlere som kan gjøre garantireparasjoner - i stedet for ett firma. Eksempelvis bil jeg kjøpte for mange år siden, da ble forhandler nedlagt i etterkant. Ikke noe problem å ta garantireparasjoner på et annet verksted.

Var bilen importert av firma som la ned ville jeg være uten noen muligheter.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sveander

#38
Joda TB. Men i mitt tilfelle så ville altså VW gitt meg 5 års reklamasjon om de importerte på datoen jeg fikk bilen.
Dette var jo en overligger som hadde stått og siden den ble importert av andre enn Møller så gjelder reklamasjonsretten fra VW 5 år fra des 2013.
Kontrakten jeg fikk  sier jo at jeg har 8 år på batteri fra des 2013, men at de har gitt meg mer ved å gi med 3 års garanti fra jeg registrerte.

Mitt poeng var bare at når man kjøper bruktimport så er det ikke gitt at man får 5 år fra man kjøper.
Er du enig i det ? Eller mente du at man har krav på 5 år etter kjøpstidspunkt ?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

TB

jeg er bare en hobbyjurist, så skal ikke belære noen, men min oppfatning er:

Det vil være de som ønsker å komme seg bort fra reklamasjonsretten - det stemmer godt.

Etter loven kan en reklamere i 5 år på ting som er ment vare vesentlig lengre enn 2 år, det er ikke mulig å avtale seg bort fra denne retten.

Om varen er brukt (som en importbil kan vere) vil en ha noe svakere vern.
En bil som er solgt som ny, med lav kilometer bør tolkes som ny.

https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mippen

Bilen min er en 14 modell registrert første gang i desember 13. Den er importert i juli 2015 av et stort firma i Hordaland som har spesialisert seg på import av nye og nesten nye biler, og kjøp selg av bruktbiler. I teorien kan jeg altså reklamere til dem? Jeg ser at man også kan reklamere til privatpersoner i inn til 2 år. Den fristen gikk ut for et par uker side siden jeg nå har hatt bilen i to år.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Nesten 12.000 skal VW ha for å fikse Car-Net og feilsøke hvorfor bilen ikke lader. Jeg har pratet med forbrukerrådet og de mener at jeg kan ha en sak mot forhandleren tidligere eiere kjøpte bilen av dersom tingene ikke skyldes andre faktorer enn det som faller inn under reklamasjon. 
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Har nå sendt en forespørsel til forhandler så får vi se hva de sier. Håper de er greie. Hadde vært kjekt dersom de tilbyr seg å hjelpe.
Fremtiden er elektrisk.

Stoylen

Jeg hadde samme symptomer på min, der ble det konkludert med at høyvoltslader måtte byttes. Sette på en ny lader til 25-50 000 på en bil som er verdt det samme, er ikke noe alternativ for meg.

Har undersøkt med uavhengig verksted om å sette på en brukt lader som ligger på 6- 10 000 kr, men laderene er komponentbeskyttet og så langt har ikke Møller vert veldig samarbeidsvillige med å bistå med å programmere dette.


Mippen

Sitat fra: Stoylen på fredag 20. desember 2019, klokken 13:11
Jeg hadde samme symptomer på min, der ble det konkludert med at høyvoltslader måtte byttes. Sette på en ny lader til 25-50 000 på en bil som er verdt det samme, er ikke noe alternativ for meg.

Har undersøkt med uavhengig verksted om å sette på en brukt lader som ligger på 6- 10 000 kr, men laderene er komponentbeskyttet og så langt har ikke Møller vert veldig samarbeidsvillige med å bistå med å programmere dette.

Hva gjør du hvis ikke du får byttet den?
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA