Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mobilnøkkelen tuller med ny telefon

Startet av kråkebolle, onsdag 11. desember 2019, klokken 10:02

« forrige - neste »

kråkebolle

Tok nettopp i bruk en iPhone 11 Pro som nøkkel til bilen og nå vil ikke bilen åpne om jeg ikke åpner appen først. Brukte iPhone X uten noe krøll inntil forleden dag.

Noen ideer om en løsning på dette?

rlnd

Har opplevd det samme etter oppdatering til nyeste iOS, må ofte ta telefonen opp og låse den opp før bilen vil låse seg opp  :(

Telefon: iPhone X
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Jarv!s

Hei.
Kan være "krøll" på systemet.

Anbefaler og slette tidligere iphone nøkkel fra model 3, samt reinstallere app på nytt. Ikke bare logg av og på men derimot slett appen helt for å så laste ned på nytt. Vær obs også når dere bytter telefon, så vil man ofte kjøre backup av gammel telefon for å så ta det i bruk på ny telefon. Her kan det ofte bli med gammel morro, som gjør at bilen blir forvirret.

Det være seg tidligere nøkkelsertifikater osv. Sjekk gjerne gjennom blåtann listen din og slett evt koblinger som for deg virker ukjent. De som ser rare og ukjente ut er ofte Tesla nøkler som var bundet opp mot din tidligere iphone.

Håper dette hjelper, og at jeg gjorde meg noenlunde forstått.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

kråkebolle

Sitat fra: Jarv!s på onsdag 11. desember 2019, klokken 10:12
Hei.
Kan være "krøll" på systemet.

Anbefaler og slette tidligere iphone nøkkel fra model 3, samt reinstallere app på nytt. Ikke bare logg av og på men derimot slett appen helt for å så laste ned på nytt. Vær obs også når dere bytter telefon, så vil man ofte kjøre backup av gammel telefon for å så ta det i bruk på ny telefon. Her kan det ofte bli med gammel morro, som gjør at bilen blir forvirret.

Det være seg tidligere nøkkelsertifikater osv. Sjekk gjerne gjennom blåtann listen din og slett evt koblinger som for deg virker ukjent. De som ser rare og ukjente ut er ofte Tesla nøkler som var bundet opp mot din tidligere iphone.

Håper dette hjelper, og at jeg gjorde meg noenlunde forstått.

Takk for gode tips! Har slettet den gamle telefonen blant nøklene til bilen, men ser det er andre ting jeg kan prøve.

TBC...

RuneW

Har opplevd litt tull med min Galaxy S9 i det siste. Hadde krøll en periode på sommeren, men så ordnet det seg og var dønn stabilt utover høsten. Men nå er det litt bingo om jeg får opp døren eller ikke. I dag måtte jeg åpne appen og låse opp bilen manuelt. Måtte skru av/på BT for å få start på bilen.

Både tlf og bil har hatt oppdateringer. Hvem som er synderen er ikke godt å si...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Contango

Samboeren min har mye trøbbel med iPhone mobilnøkkelen. Virker ofte ikke. Har slettet/reinstallert app og satt opp mobil på nytt, men den trøbler fremdeles. Min iPhone har aldri problemer.
Har gitt opp og bestilt keyfob til henne.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

z4rd

#6
Hvis dere ikke lukker Tesla-appen helt, men lar den kjøre i bakgrunnen, så vil det være stabilt. Dette sier Tesla selv også, og jeg har testet dette på to ulike iPhone og det er konsekvent.

Kan også legge til at sikkerhetsinnstillingene på nyere telefoner kan være strengere. F.eks at appen ikke gir tilgang til blåtann. Da må man gå inn i innstillingene for appen og justere på dette. (ikke i selve appen, men under innstillinger på iPhone > Tesla-appen)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

Jeg har alltid appen liggende bak, men hun fjerner den hele tiden. Takk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thob

Et annet tips er å sjekke at mobildata er på i innstillinger for appen på din telefon ( hvis iPhone ihvertfall) jeg skiftet nylig fra gammel til ny iPhone og der var den innstillingen slått av, med den konsekvens at app aldri fikk kontakt med bil med mindre jeg var på trådløst nett. Oppdaget det etter flere måneder med irritasjon:)

tmn

En annen mulig sak er om du har ny telefon, så har du sikkert iOS 13 på den. Prøv å oppgrader til siste versjon. Det ble introdusert en bug i en av oppdateringene som gjorde at applikasjoner ble avsluttet ganske aggressivt i bakgrunn selv om du lot den ligge i app switchern. Noe av dette ble fikset i iOS 13.2, men var ikke før 13.2.2 at det gikk tilbake til normalen.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Sitat fra: Contango på torsdag 06. februar 2020, klokken 19:09
Jeg har alltid appen liggende bak, men hun fjerner den hele tiden. Takk.
Der har du årsaken. Hvis appen avsluttes helt vil den selvfølgelig ikke fungere.
Den må alltid gå i bakgrunnen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Smurfboy

Min app avslutter jeg alltid helt, fungerer fint som mobilnøkkel. Iphone XS

tmn

Tesla-appen benytter mest trolig Apples bluetooth-central mode fra Core Bluetooth som lar den kunne reagere på enheter som kobles til av Bluetooth low energy. Dvs. når du er i nærheten av bilen, og iOS merker at du har vært koblet til denne enheten (/bilen) tidligere, så vil den kunne si fra til en tjeneste fra Tesla-appen som da trigger åpning av bilen. Uavhengig om appen er åpen, ligger i "bakgrunn" eller er "helt lukket". En bug i en tidligere iOS 13 versjon gjorde at apper og prosesser og tjenester døde om de var innaktive. Denne skal ha blitt fikset siden iOS 13.2.2. Jeg har heller sjeldent Tesla-appen åpen, eller i bakgrunn. Men bruker kun mobil som nøkkel uten stort problem.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

Handyman

Takk for meget interessant info. Det kan forklarer hvorfor jeg tidligere ikke har klart å åpne bilen dersom appen har vært "helt lukket". Skal jammen teste det igjen med nyere iOS.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA