Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade e tron 50 med kabel

Startet av Scoob98, tirsdag 10. desember 2019, klokken 12:06

« forrige - neste »

Scoob98

Hei,
Hvor lang tid tar det å lade en e tron med bare bruk av vanlig kabel som følger med bilen? Vil helst ikke montere hjemmelader hvis ikke jeg har behov for dette.

Orbit

Hva har du av kontakt på veggen; vanlig stikkontakt (Schuko) eller industristikk (CEE)?. Med det første, får du 8A, eller ca 1.8kW med den kabelen som følger bilen. Det gir ca 1.6kW inn på batteriet etter ladetap, dvs du fyller på ca 5-7 km rekkevidde per time lading. Lader du 12 timer om dagen (natten), holder dette til i snitt å kjøre ca 60-80 km per dag (avhengig av forbruk). For å lade fullt fra tomt batteri (som du sannsynligvis veldig sjelden har behov for) vil det ta ca 40 timer.

(PS: Merk at det uansett ikke er forskriftsmessig innenfor å regelmessig lade på en kontakt som ikke er spesielt satt opp for elbillading)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 10. desember 2019, klokken 12:06
Hei,
Hvor lang tid tar det å lade en e tron med bare bruk av vanlig kabel som følger med bilen? Vil helst ikke montere hjemmelader hvis ikke jeg har behov for dette.
Steder du lader regelmessig, eksempelvis hjemme, er du pålagt å etablere godkjent ladeløsning. Enten dedikert kurs med schuko stikk sikret med 10A og B-vern, eller fastmontert ladestasjon.
E-Tron kan vel også leveres med rødt støpsel på ladekabelen om du bestiller rett kabel. Har du 400V er det en god løsning da CEE industristikk er solide og du kan ta med kabelen ved behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

#3
Du er langt på vei til veggboks med de kostnadene det er for å installere et lovlig dedikert Schuko stikk med jordfeilbryter. Så blir du sprø av å ta inn og ut kabelen av bilen "hver dag" og enten velger å kjøpe en egen ladekladd (som koster en god del men gir deg 10a) eller å kjøre uten i bilen - inntil du en dag finner ut at du gjerne skulle hatt den. Forøvrig samme dilemma med Type 2 kabelen i en evt veggboks. Ladekladdene generelt er ikke like driftssikre som veggboksene - særlig hvis du står parkert ute i fuktighet.

Bilens ladekladd gir deg ladehastigheten allerede beskrevet. Kjøper du egen ladekladd får du 25% høyere hastighet (10a). Kjøper du veggboks får du normalt 100% mer (16a). Så er det 400V og opp til 32a muligheter utover det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2019, klokken 13:12
Sitat fra: Scoob98 på tirsdag 10. desember 2019, klokken 12:06
E-Tron kan vel også leveres med rødt støpsel på ladekabelen om du bestiller rett kabel. Har du 400V er det en god løsning da CEE industristikk er solide og du kan ta med kabelen ved behov.
Som nevnt over 3-fas 11 kW, eller leveres med blått støpsel for lading på 32A 1-fas og 7,2 kW før tap. Merk at det er 2 forskjellige kladder for rødt/blått som ikke er kompatible.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA