Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantiutlpøstest

Startet av Ove, tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:19

« forrige - neste »

Ove

Vurderer å ta en garantiutløpstest på e-golfen.
Noen andre som har gjennomført og er det noen gjengangere som har dukket opp?
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

dabis

Jeg har tatt garantiutløpstest på begge mine VW.
Erfaringen er så om så men mulig jeg har klart og finne de fleste feilene selv.
Men fint og ha litt kjøtt på beinet om det er noe du veit er galt.
Postet denne for noen måneder siden. Burde være en god start.

Rett etter utlevering da bilen var ny:
- Skeivt montert bakluke. Fører til slitasjeskader av lakk mellom støtfanger og bakluke.
- Dårlig dekning på Keyless
- Knepping ved åpning lukking av vinduer fremme.
- Dårlige knapper i rattet der du må tykke ekstra hardt etter at knappen gir etter.

Etter 30k kjørt ( 1 år)
- Skeivhet i karosseriet fører til at ruta sprekker veldig lett ved steinsprut. (totalt byttet 5 frontruter på 100k)
- Knirking i understell
- flekker i setetrekk bare du ser på de.
- Rust på bakbremser

Etter 60K kjørt (2 år)
-Feil på varmepumpe (ventil eller noe sånt)
-Feil på tilegsvarmeren
-Feil på Radiator (Lekkasje)
-Feil på Kondensator til AC (Radiatoren til ACen)
-Fortsatt knirking i oppheng og dempere
-Feil på Lader i bilen
-Feil på Høysspentkabler fra ladeport til lader (tok 14 dager og fikse da delene ikke var å oppdrive)

Etter 80K Kjørt (3,5 år)
- Bremseskjold fremme korroderer av sine fester å detter av bilen i fart og skader felgen.
- Knirking fra inklappbare speil
- Varmetråder i setet
- Knirking fra understell

Etter 100k kjørt (4 år)
- Knirking i understell
- Trange dørhåndtak
- Dører som er ute av possisjon (stål mot stål lyd)
- Rust rundt frontrute
- Feil på Varmeapparat (venter på feilsøking)
- Vannlekkasje inn begge bakdører
- Døde DLR lys


Ellers så er det noen få skjulte feil som fordamperen/radiatoren til AC (ligger bak hovedradiatoren så du kan ikke se den så enkelt) og rustne fester / løse bremsesjold.
Ellers be de om og teste Varmeapparatet NØYE. Da det er en del vanlige dyre feil med varmepumpen og tilegsvarmeren. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

thrain

Uff da. Det var en ekkelt lang liste (hilsen eier av en 7 mnd gml egolf...)

oto

Bumper denne opp igjen.

Noen flere som anbefaler eller ikke anbefaler garantiutløpstest på e-Golf?

Ref. lista til Dabis nedenfor, jeg har også opplevd varmepumpa som litt støyende og treg noen ganger, men det oppstår sporadisk.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Ove

#4
Tok garantiuløpstesten og det var feil og lekkasje på klimaanlegg, kompressor, vindusheis og noen feilkoder. Ble fikset på garanti.

Har inntrykk av at klimaanlegget er en vanlig svakhet og en gjenganger på disse bilene.

e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

oto

Takk for tips. Du har varmepumpe du og? (De første bilene hadde ikke det).
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Ove

Jepp. Har varmepumpe. 2015-modell  :+1:
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

als77

Jeg har tatt garantiutløpstest og fikk påpekt rust over hele bilen :(

NAF sa at jeg måtte regne med å slåss, men at det var en åpenbar feil. Forhandleren var temmelig aggressiv over telefon da han hørte at det var NAF som hadde påpekt rusten, så vi får se hvordan dette ender...

Hvordan har dere andre håndtert rustproblematikk på bilen? Hvordan går en stakkars tulling som ikke har peiling på bil frem for å få det han har krav på? (og er det snakk om utbedring eller prisavslag?)

kaiat

Tok garantiutløpstest på en Subaru, der ble det oppdaget rust på bakluka. Subaru-forhandleren tok bilen inn og sendte bilder til importør. Resultat ble nylakkert bakluke uten kostnad for min del. Ingen krangling der i gården i hvert fall, men Subaru er kanskje greiere enn VW?

als77

Jeg hadde en Kia for noen år tilbake hvor forhandleren, ifbm service, påpekte rust på bakluka (som jeg ikke så) og tok det på garantien med omlakkering av luka.

Spørsmålet er om forhandleren av VW har lyst til å lakkere om hele bilen (er det det som blir løsningen?)

geear

Sitat fra: als77 på fredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Jeg har tatt garantiutløpstest og fikk påpekt rust over hele bilen :(

NAF sa at jeg måtte regne med å slåss, men at det var en åpenbar feil. Forhandleren var temmelig aggressiv over telefon da han hørte at det var NAF som hadde påpekt rusten, så vi får se hvordan dette ender...

Hvordan har dere andre håndtert rustproblematikk på bilen? Hvordan går en stakkars tulling som ikke har peiling på bil frem for å få det han har krav på? (og er det snakk om utbedring eller prisavslag?)
Hvis NAF sier at "rust over hele bilen" så skjønner jeg at forhandleren steiler. Det faller på sin egen urimelighet. Hva mener de? Snakker de om flyvepartikler fra piggdekk og annet som ofte setter seg i overflaten på lakken og ser ut som rustflekker, men som kan fjernes forholdsvis enkelt uten å skade lakken, og som ikke har noe som helst med lakkgaranti eller rustgaranti å gjøre? Eller snakker vi om rust gjennom lakken? Langs panelkanter osv.? Eller om rust fra lakkskader etter dørbulker, steinsprut osv.?

Skal mye til at "hele bilen" begynner å rust fra innsiden. Førstnevnte er veldig vanlig, og spesielt synlig på hvite biler. Første steg er i så fall å ta en bilvask og prøve med en metallpartikkelfjerner som du får kjøpt rundt de fleste steder de selger bilpleieutstyr.

Rustgarantien er jo forøvrig uansett lenger enn fem år, men går på gjennomrustning...

als77

Sitat fra: gr på fredag 20. mars 2020, klokken 16:12
Sitat fra: als77 på fredag 20. mars 2020, klokken 13:49
Jeg har tatt garantiutløpstest og fikk påpekt rust over hele bilen :(

NAF sa at jeg måtte regne med å slåss, men at det var en åpenbar feil. Forhandleren var temmelig aggressiv over telefon da han hørte at det var NAF som hadde påpekt rusten, så vi får se hvordan dette ender...

Hvordan har dere andre håndtert rustproblematikk på bilen? Hvordan går en stakkars tulling som ikke har peiling på bil frem for å få det han har krav på? (og er det snakk om utbedring eller prisavslag?)
Hvis NAF sier at "rust over hele bilen" så skjønner jeg at forhandleren steiler. Det faller på sin egen urimelighet. Hva mener de? Snakker de om flyvepartikler fra piggdekk og annet som ofte setter seg i overflaten på lakken og ser ut som rustflekker, men som kan fjernes forholdsvis enkelt uten å skade lakken, og som ikke har noe som helst med lakkgaranti eller rustgaranti å gjøre? Eller snakker vi om rust gjennom lakken? Langs panelkanter osv.? Eller om rust fra lakkskader etter dørbulker, steinsprut osv.?

Skal mye til at "hele bilen" begynner å rust fra innsiden. Førstnevnte er veldig vanlig, og spesielt synlig på hvite biler. Første steg er i så fall å ta en bilvask og prøve med en metallpartikkelfjerner som du får kjøpt rundt de fleste steder de selger bilpleieutstyr.

Rustgarantien er jo forøvrig uansett lenger enn fem år, men går på gjennomrustning...

Rust på hele bilen var mine ord. Med det sikter jeg til at de har funnet rust på alle "typer" overflater (panser, tak, skjermer...). Jeg spurte om det var filleting eller noe verre, og da fikk jeg beskjed om at det var en åpenbar feil (men at jeg måtte forvente å krangle med forhandler).

Ove

Min e-Golf hadde heldigvis ikke noe rust på garantiutløpstesten, men jeg hadde understellsbehandlet den da den var ny. Det var også noe selgeren på Møller sa at de anbefalte. Forrige gang jeg kjøpte ny Golf så fikk jeg beskjed fra Møller at hvis jeg undestellsbehandlet den så mistet jeg rustgarantien :O
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

dabis

Nå ble min e-golf kjøpt tilbake av forhandleren siden den hadde hatt så mange feil. Men jeg fikk vite at alle feil som oppstår på bilen de 2 første årene dekkes av fabrikk. De neste 2 årene er det importør som dekker og siste året er det forhandleren selv som står som garantist. Så om bilen er på siste året i garanti/reklamasjon så er det mye vanskeligere å få gjennomslag på krav som måtte oppstå da fakturaen ikke kan sendes videre. 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Radiobil1

Tar dere garantiutløpstest hos VW, NAF eller andre kjeder?
Hva er prisene for noe slikt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA