Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefart hurtiglading på vinteren

Startet av tromsø, mandag 09. desember 2019, klokken 21:35

« forrige - neste »

tromsø

Hva får dere for effekt på hurtiglading på kalde vinterdager?

Har hørt rykter om meget lave effekter da batteriet er for kaldt, stemmer det?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

#1
Har ikke prøvd den på noe raskere enn 50 kW vinterstid (fikk den feb/mar i fjor), men hjem fra hytta fikk den snitt på 47 kW på 50 kW Fortumlader, i 37 minutter,  etter en times kjøring i nedoverbakke. Kan vel ikke klage på det vel.

Men såklart, hurtiglader du på batteripakke som holder -10 så går det tregt uansett hva slags bil du kjører. Jeg kjørte en kilometer og plugget i Teslaen på chademo en gang, etter å ha stått flere døgn i skauen i en haug med minusgrader, uten forvarming, den startet da på 9 kW, selv om den kan ta opp mot 130 når pakka er varm (men ikke på chademo såklart)... ;)

tromsø

Grunn til at jeg lurer på dette er at jeg så en video fra Tesla Bjørn når han tester Kona når det er -15 og han klarer ikke å få opp temperaturen i batteriet, selv med motorveiskjøring i høy fart. Resultatet blir meget lav ladefart.

Kona og e niro har vel samme batteri og BMS system?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

Tjah, det ryktes vel at Kona har LG-celler, mens e-Niro har SK Innovation, vet ikke om dette har blitt bekreftet. Ryktene sier vel også at Kia har avtale med både LG og SK, og at LG leverer til e-Soul, så hvem vet. Uansett, Bjørn gjorde også vintertest av e-Niro, bare se lading mot slutten her:

https://www.youtube.com/watch?v=RjFE1mNtUcc

Selv med 18 kilometer igjen så fikk han 38 kW rett på med 50 kW (125 A) lader. Kan tenke meg at ladefarten da var begrenset av laderen, og lav spenning på batteripakken på bilen, og ikke bilen i seg selv (uten at jeg vet hva den har når den er tom så virker det ikke urealistisk med 300 V). På 14 % var han allerede oppe i 44 kW, men tror ikke han viste noe mer av ladingen. På 175 kW lader, som leverer 350 A eller hva det nå er, så hadde nok farten blitt enda bedre.

Det er et vintermodusvalg på e-Niro, vil anta Kona har det samme?

tromsø

I videoen fra TB om vinter range på Kona så prater han ingeting om "winter mode". Men ser i videoen du linket til så har Niro en slik vinter mode. Googlet litt og fant dette:
"When a dedicated 2 kW battery heater is available (as in the Canadian version), it is used primarily at sub-zero temperatures (0C or 32F) or when the driver enables an optional "Winter Mode". The battery heater, if present, is located outside the battery pack and warms the liquid "coolant" just before it enters into the pack.

The winter mode uses extra energy to warm the battery pack to allow for full regenerative braking and quicker fast DC charging. Colder pack temperatures force the battery management system to restrict the amount of power that can recharge the battery in order to avoid damaging the carbon graphite anode. This is an issue common to most lithium ion batteries. Cold temperatures are not much of an issue for power coming out of the battery except under rare and extreme conditions like down near -40 degrees."


Renger med at denne 2kW batterivarmeren kommer med på norske Niro?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

#5
Helt sikkert på norsksolgte e-Niroer ja, vår har iallfall vinter-valget. Men hadde jeg vært i markedet for brukt fra Finn, så hadde jeg vært obs på importbiler, og iallfall sjekket at vintervalget er der. Men når det er sagt, 2 kW er ikke veldig mye, og batteripakken stikker ned under bilen, med alu-overflate, så det er nok vanvittig effektiv kjøleeffekt i fart. Til sammenligning er det 6 kW batterivarmer i Model X-en vår...

Edit: Kom over en vinter-Kona-video fra TB, og ser at han får kun 39 kW på 175 kW lader, på høyere SoC enn e-Niroen fikk 44 kW på en 50 kW lader, så det er merkelig. Riktig nok noen grader kaldere i Kona-videoen, men allikevel...

tromsø

Ja, det hele er litt sært, virker som Kona ikke har batterivarmer i det hele tatt eller så er det som du sier, 2kW gir nesten ingen varming under de forholdene som var på Kona vidoen jeg så (-15 grader og 90-120km/h).

Har en etron 50 på g men hvis den blir for stor for oss så ønsker vi skifte til e-niro eller vision iv.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elKona

Når vi kjørte langturer med Kona i vinter, så kan jeg ikke huske noe problemer med ladehastigheten. Bruker kun 50kw ladere, og lå stort sett på 45kw..

geear

Virker rart ja, vil tro det hadde vært mer støy rundt dette hvis det var så dårlig. Kanskje Bjørn kjørte en demobil som ikke var tilpasset nordiske forhold? Eller feil på bilen han hadde?

chriso89

Den bilen var fra skotvedt og var en norsk modell.

ladefart på niro og esoul er dårlig på kaldt batteri i kulda.  opplevde selv ned i 24 kwh på en superlader og 20%

geear

Selv om den var norsk vet vi vel ikke at de første demobilene var norskspec? E-Niroen som gikk på visninger rundt i landet var IKKE norskspec.

Robert E-Niro

Dersom en ikke har mulighet til å forvarme bilen, er det noen tips til å varme batteriet så mye som mulig i forkant av hurtiglading, uten å kjøre full guffe mot ladeplassen?
Slik jeg forstår det er det ikke noen "knapp"/funksjon for å varme batteriet under kjørsel som man tilsynelatende kan ved forvarming(?)
Kia E-Niro 10/2019

Cowboystrekk

I motsetning til Model S og X tar Kona/e-Niro i det minste lading selv i minusgrader uten forvarming. Med S og X må du enten forvarme en god stund, kjøre en god stund eller koble til hurtiglader og vente typisk 20 min før den begynner å lade overhodet om det er - 15 ute.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 28. desember 2019, klokken 09:48
I motsetning til Model S og X tar Kona/e-Niro i det minste lading selv i minusgrader uten forvarming. Med S og X må du enten forvarme en god stund, kjøre en god stund eller koble til hurtiglader og vente typisk 20 min før den begynner å lade overhodet om det er - 15 ute.
Dette stemmer ikke. Startet lading i -20 grader her i går, da hadde bilen stått uten å lade i 10 timer. Dette med lader begrenset til 11A. Den brukte tid på å varme opp batteriet ja, men ladet helt fint. Sånn har det vært på alle våre Teslaer. Sliter litt hvis det er for lite effekt tilgjengelig, da kan det hende den ikke greier å varme batteriet tilstrekkelig.

Hadde en feil i fjor vinter hvor det var slik du beskriver, da var det en feil i kjølesystemet til batteriet som de fikset på SC. Da ville bilen bare lade i plussgrader eller hvis batteriet hadde blitt varmet på annen måte (som du beskriver).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cowboystrekk

Ja, den lader helt fint, men ikke før batteritemp er over 0C, noe som tar ei stund i - 20C med mindre du har forvarma ei god stund. I går hadde vi - 8C her, med 11kW hjemmelader tok det 15 min før bilen begynte å ta 1kW lading. Med Leaf og Soul som jeg har på jobb funker både regen og lading tvert i - 10C, men lader riktignok sakte ei stund da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA