Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er type A jordfeilbryter overflødig ved bruk av type B?

Startet av Vesel, mandag 09. desember 2019, klokken 20:20

« forrige - neste »

Vesel

Jeg har planlagt en installasjon av Tesla Wall Connector sammen med elektriker, men kom til å tenke på dette. I sikringsskapet vil en jordfeilbryter type B seriekobles med automatsikring (som ikke har integrert jordfeilbryter), før kursen går videre til en 16 A industristikkontakt. Til den skal laderen normalt være tilkoblet, men når jeg f.eks. skal høytrykksspyle eller støvsuge bilen så skal jeg bare kunne nappe ut laderen, sette på et Schuko-adapter og plugge i hva som helst som kan kobles til vanlig stikkontakt. Jeg lure derfor på om jordfeilbryter type B vil dekke vanlige, ikke elbil-relaterte jordfeil, slik at det faktisk er lovlig å koble til annet utstyr på den stikkontakta.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂


Rav4_EV

Tesla Wall Connector er konstruert for fast installasjon. Regner med at elektrikeren din vil reagere på å montere denne via en kontakt. Dersom garasjen din er frittstående kan du sette opp en kontakt ved siden av på samme kurs i stedet.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Vesel

#3
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 09. desember 2019, klokken 21:55
Tesla Wall Connector er konstruert for fast installasjon. Regner med at elektrikeren din vil reagere på å montere denne via en kontakt. Dersom garasjen din er frittstående kan du sette opp en kontakt ved siden av på samme kurs i stedet.

Hmm... Inne på servicesenteret i Kristiansand så har de en rekke TWC-er koblet til industristikker på dette viset.
Elektrikeren sa ikke at han ikke ville installere laderen slik, men han sa det var første gang noen hadde bedt ham gjøre det sånn.

Det er ikke en frittstående garasje.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på mandag 09. desember 2019, klokken 22:09
Det er ikke en frittstående garasje.
Da har du ikke lov til annet enn dedikert kurs for lading. Og TWC er som andre har påpekt kun for fast tilkobling.

Selv har jeg det akkurat som du beskriver, ladeboks i industristikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. desember 2019, klokken 06:13
Og TWC er som andre har påpekt kun for fast tilkobling.
Korfor kan ikkje TWC monteres med gummileding på industristikk?
Om det er riskovurdert er vel ikkje det det værste.
Tesla har iallefall solgt TWC med gummleding, og den er tilrettelagt for montering av strekkavlasting.
Andre tilsvarende bokser selges jo med gummileding/støpsel.
Om dette er forskriftsmessing gjort ser iallefall ikkje eg noko problem med tanke på alt som går på industristikk her i landet.

Vesel

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:58
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. desember 2019, klokken 06:13
Og TWC er som andre har påpekt kun for fast tilkobling.
Korfor kan ikkje TWC monteres med gummileding på industristikk?
Om det er riskovurdert er vel ikkje det det værste.
Tesla har iallefall solgt TWC med gummleding, og den er tilrettelagt for montering av strekkavlasting.
Andre tilsvarende bokser selges jo med gummileding/støpsel.
Om dette er forskriftsmessing gjort ser iallefall ikkje eg noko problem med tanke på alt som går på industristikk her i landet.
Enig, meg bekymrer det lite ihvertfall. Tesla gjør det til og med selv på dette viset, som på SC i Sørlandsparken. Men jeg skal følge godt med på stikk og støpsel hvordan det ser ut etter en lang ladeøkt likevel. Skal jo lade med 16 A 3-fase, så vil makse ut både det sikring, stikk og støpsel er merket med. Skulle stikk eller støpsel bli brunsvidd får jeg bare bytte dem ut med CEE 32 A.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:58
Om dette er forskriftsmessing gjort ser iallefall ikkje eg noko problem med tanke på alt som går på industristikk her i landet.
Nei, noe problem ser jeg det ikke som heller, men det er ikke etter regelverket.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

En liten underfordeling med to kurser løser vel dette problemet på en grei måte?
2018 Tesla Model S 75D

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. desember 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:58
Om dette er forskriftsmessing gjort ser iallefall ikkje eg noko problem med tanke på alt som går på industristikk her i landet.
Nei, noe problem ser jeg det ikke som heller, men det er ikke etter regelverket.
Vis gjerne ein link til regleverket som viser dette.


turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 10. desember 2019, klokken 11:55

Vis gjerne ein link til regleverket som viser dette.
Sitat
722.3.5
mode 3 lading
tilkobling av det elektriske kjøretøyet til et AC forsyningsnett ved bruk av en dedikert ladestasjon og hvor kontrollfunksjonen også omfatter utstyr i ladestasjonen som er fast tilkoblet forsyningsnettet
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Dette er ein definisjon i ein delnorm, og er hverken lov og forskrift.
Om det hadde stått definitivt i Nek 400 at ein skal bruke fastmontert kabel, kan ein likevel avvike om ein risikovurdrer og løysinga er tilsvarende eller betre.

Om ein vil gjere det uten å avviksbehandle det kan ein kalle det mode 2 og ferdig med det. Mode 2 :" Kabelen kan også brukes for regelmessig lading hvis kontakten som benyttes oppfyller kravene i Normen (NEK400)."

Chris Neumann Ruud

Unnskyld meg, men må hver eneste tråd på dette forumet som handler om lading bli til en "jeg tror ikke det skjer noe galt dersom du kobler med løs kontakt" "det er ikke lov" "vis til regelverket" ... "det er en dum regel, hvorfor skal det ikke gå dersomatte hvisomatte..."

Kan det kanskje bli satt EN post med "DETTE ER LOV: DETTE ER IKKE LOV:" og så få lagt denne ballen død en gang for alle? (Så får det være opp til hver enkelt om de vil gjøre ting forskriftsmessig eller ikke...)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Ferry

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:00
Kan det kanskje bli satt EN post med "DETTE ER LOV: DETTE ER IKKE LOV:" og så få lagt denne ballen død en gang for alle?

Akkurat det er ikke enkelt med et regelverk som er i stadig endring. Det er ingen grunn til å tro at det ikke kommer ytterligere endringer i framtida. Det gjøres stadig nye oppdagelser i fysikken hva angår strøm og kobber.

automat

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:00
Kan det kanskje bli satt EN post med "DETTE ER LOV: DETTE ER IKKE LOV:" og så få lagt denne ballen død en gang for alle?

Akkurat det er ikke enkelt med et regelverk som er i stadig endring. Det er ingen grunn til å tro at det ikke kommer ytterligere endringer i framtida. Det gjøres stadig nye oppdagelser i fysikken hva angår strøm og kobber.

Den enkle delen av det er at du må inn med en elektriker uansett, på steder der elbiler skal begynne å lade regelmessig.

Og når først elektrikeren er der, vil som regel det mest fornuftige være å sette opp en ladestasjon. Selv om det fortsatt er lovlig å sette opp stikkontakt for lading.

Utfordringen er at elektrikere ofte helst vil sette opp den ladestasjonen de kjenner/tjener mest penger på. Ikke den ladeløsningen som nødvendigvis passer best for deg.

Og hva som kan gjenbrukes av eksisterende installasjon, er det til syvende og sist elekektrikeren som skal utføre jobben som må vurdere.

Forskjellige elektrikere kan ha forskjellige vurderinger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA