Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan noen som skal ta vanlig og initiallading på Th!nk måle forbrukt energi

Startet av elektrolux, lørdag 01. desember 2007, klokken 14:39

« forrige - neste »

elektrolux

Kunne vært artig å sammenlignet om Th!nk virkelig overlader batteriene mer enn PSA.

Vi må huske å ta vekk 1/20 ved måling på Th!nk grunnet 19 blokker i stedt for 20.

Egne målinger med elverkets strømmåler tilsier ca 17 kwt på en vanlig lading fra 0%, (14-17 kwt) og 20-21 kwt på en initiallading. Har desverre ikke tall for vanlig servicelading, da jeg ikke bruker denne metoden grunnet overdrevent mye overlading og varmgang.

Når vi vet at batteriet kun lagrer ca 11 kwt er resten tap i lader og batteri.

Hva er tilsvarende tall for Think?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Tok initiallading på Th!nk for en måned siden. Kjørte batteriet tomt først: 107V ved -1A batteristrøm (kun tenning på og baklys), batteritemperatur 21 - 22oC. Målte 20,82 kWt med energimåler fra Clas Ohlson. Det er ikke egen strømmåler der jeg ladet.

Det er veldig sjelden jeg lader fullt fra 0%. Pleier å avbryte ladingen ved ca 10 Ah overladet. I 2004 lå forbruket for en full lading mellom 16,6 og 19,4 kWt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Opps.

Sammenlignet med mine tall blir det ganske mye mer lading. Spesielt med tanke på at du skal fylle opp 1 blokk mindre.

Ikke så ille på initiallading, men tydelig mer på vanlig lading.

Skal legge inn tall for kwt/km i morgen lader og måler opplading etter ca 70 km akkurat nå.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Da er full lading målt til 16,1 kWt, noe som på ca. 75 km blir 0,21 kWt/km.

Tar en vekk en blokk burde en Think være fulladet på 16,1 kWt/20*19= 15,3 kWt.

På AX'en snakker vi om blokker på ca 97 Ahr. Veldig gode blokker gir gjerne opp mot 110Ahr, og vil følgelig ta mer strøm før de er fulladet.

Dermed kan en legge på 10% og får 16,8 kWt på en full opplading

M.a.o. Dersom Think bruker mellom 15 kWt og 17 kWt på en full normal opplading lader den ikke mer enn en PSA bil. Fyller du på over 19 kWt blir det mye overlading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Jeg har målt ladingen med amperetimeteller i batterikretsen, og gjentagne ganger målt 15-17 %.
Da batteriene ble introdusert, ble det angitt 6-8 % overlading som tilstrekkelig.
Think ble opprinnelig laget med 20 blokker, men for å sikre at laderen kunne fullade ved ekstreme temperaturer ble det fjernet en blokk. Samtidig ble det da plass til BMS'en i batterikassen.
Spørsmålet er da om laderen ble omjustert etter reduksjonen i antall blokker. Jeg har målt vannforbruket på en 20 blokkers Think med 19 blokkers lader, og der var ca 2 liter lavere enn 19 blokker.  10 liter på en ladeperiode mot 12 liter på 19 blokkers.

Det er derfor jeg adopterer Sparks ide om å bygge inn 2 ekstra blokker.
En slik pakke ville teoretisk bruke 8 liter, fordelt på 21 blokker, noe jeg betrakter som en ideell vannfylling. Da har en  litt å gå på ved ujevnt vannforbruk.
Det er her snakk om å kjøre med normal lading til bilen melder vannbehov.
Laderen vil da bruke tilnærmet samme energimengde, men rekkevidden vil øke med ca 15 % pga. lavere strømtrekk.


Ved initiallading mener jeg å huske at forbruket var på 22- 24 kwh, enkelte opp til 26 kwh.  Men dette vil avhenge av målertype, temperatur etc.

Henning.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PLUTO

Sitat fra: hens på søndag 02. desember 2007, klokken 19:05
Jeg har målt ladingen med amperetimeteller i batterikretsen, og gjentagne ganger målt 15-17 %.
er det 15-17% overlading ved lading til den selv stopper du henviser til?

Sitat fra: hens på søndag 02. desember 2007, klokken 19:05
Det er her snakk om å kjøre med normal lading til bilen melder vannbehov.
mener du at laderen står i til den er ferdig, når du nevner normal lading? altså slik det står i bruker manualen at den skal lades.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Har tatt en full opplading fra 107V battterispenning ved -1A strømtrekk og lest av data før og etter.

Totalt ladet er 108 Ah. Overlading 17Ah.
Edit: Overlading telles med i "totalt ladet"-tallet.

Det er det som går inn på batteriet. For å finne kWt-tallet må man logge spenningen med jevne intervaller, det klarer ikke diagnoseinstrumentet.

På siste tømmetur tappet jeg 102Ah ved ca -100A (1C) og det er bra rett etter at bilen hadde stått et par måneder. Hadde over 114V (nominell spenning) ved -100A over 85% og 114V ved -50A over ca 35% energi.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

janhelge

Ett forhold man bør ta med i betraktning ved en slik måling er ladehastigheten. I linken ...
           http://www.batteryuniversity.com/partone-11.htm
... fremgår det at om man lader med "høyere strøm" vil ladeeffektiviteten bli bedre. På Think kan vi velge å lade ved 10A eller 16A - normalt er 10A anbefalt da 16A kan gi varmgang i endel komponenter. Selv har jeg enkelte ganger ladet på 16A (når jeg har det travelt), og har med Claes-Ohlson-meteret målt en relativt stor forskjell på ladeeffektiviteten. To ting tror jeg er relevant i denne sammenhengen.

(1) Selv om man har en høyere ladeeffektivitet og kan spare _litt_ strøm ved å bruke høyere ladestrøm, vil det være en høy pris å betale dersom man kommer til å overbelaste laderen på sin kjære elbil.

(2) Dersom PSA og Think begge lades på 10A, og vi antar at laderene er omtrent like effektive, vil ladestrømmen til Think teoretisk være 20/19 av PSA ettersom PSA har 20 batterier (såvidt jeg har forstått) og Think har 19.
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Jeg kjørte Thinken min til den stoppet igår og den ladet og overladet med et forbruk på 19,7 Kwh. Jeg ladet da med 10A maks. Det var en utetemperatur på -3 til -5
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Pluto:

Batteripakken din er så lik AX'en sin som det er mulig å komme. Derfor burde ikke full opplading  på Thinken din krevt mer enn 16 Kwt.

De siste 4 Kwt er overlading utover den overladingen jeg får på AX'en

Det kan jo være at Think laderen er extremt lite effektiv i forhold til PSA sin lader, men jeg tror det er snakk om altfor mye overlading.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Ja, da har vi bekreftet det ;D

Hvor skadelig er det egentllig? Det forbruker en del vann, men blir levetiden betydelig redusert eller effekten lavere?

Du har mye erfaring på dette med sjekk av blokker så du vet det sikkert, men for meg ser det ut som om det er nok så lik levetid på blokkene i de ulike biltypene. Jeg vet ikke om det finnes noen Think, Clio eller PSA bil som har kun originale blokker? Dette selv om de er kun er 5-6 år gamle. Noen Think, slik som min ble registrert første gang i 2004 og er jo kun på en måte kun 3 år gammel og er vel et dårlig eksempel i så måte siden den hadde fått syv nye blokker før jeg fikk den og nå er enda noen skiftet. Det er jo ekstremt kort levetid, men kan ha med hvordan de er brukt og vedlikeholdt på og ikke nødvendigvis på grunn av overladingen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på søndag 16. desember 2007, klokken 08:20
Jeg vet ikke om det finnes noen Think, Clio eller PSA bil som har kun originale blokker?
Jeg har ikke hatt min Th!nk siden ny, men fikk utskrift av alle servicer fra Ford da jeg kjøpte "El Rayo" i juni 2003. Så vidt jeg vet har det aldri vært byttet blokker. Men så har ikke bilen gått lenger enn 35000 km.

Vil benytte anledningen til å takke Øyvind Lunde, Henning Sjølie og flere for at de deler sine erfaringer. Uten det ville nok jeg også hatt defekte blokker.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: PLUTO på søndag 16. desember 2007, klokken 08:20
Jeg vet ikke om det finnes noen Think, Clio eller PSA bil som har kun originale blokker?

Der går en Saxo på Finnøy med blokker fra 1996, der 16 er originale. De andre er 1996 blokker fra AX'en min. Den har rekkevidde på 90 km, men kun 30000 km på telleren.

I andre enden av spekteret er Anton Berg sin Peugeot 106 med mer enn 132000 km på originale batterier. Se: http://www.danskelbilkomite.dk/page12.html

Det er vanskelig å danne seg langtidserfaring på privat basis, men det føles jo logisk at det ikke kan være sundt å bruke batteriet som en elektrolysemaskin. Pluto's tall indikerer tross alt opptil 20% mer overlading enn de 15% PSA gir. Det kan jo hande Pluto sin bil var inne i en utligningslading, men til og med da er det 10% mer lading enn min AX.

Kan se ut som Revne ladeavbryterdingsten har noe for seg på en Think
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: elektrolux på søndag 16. desember 2007, klokken 17:38
Kan se ut som Revne ladeavbryterdingsten har noe for seg på en Think
Hva mente du med dette?

Er det slik at erfaringen er at det er flere Think biler som trenger å bytte blokker enn andre elbiler? Jeg lurer på om noen kjenner noen som jobber med dette og derfor kanskje har mer efaring? Jeg vil tro at det neppe er heldig med denne overlading, men jeg vet ikke nok for å si noe om følgene av det. Personlig er min erfaring i elbilverden nok så kort.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA