Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M3 SR vs LR

Startet av J@x, mandag 09. desember 2019, klokken 11:25

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: sylwester på lørdag 14. desember 2019, klokken 23:00
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 14. desember 2019, klokken 14:53
...
LR RWD lader vel med 250 kW?😊
...

250kW er jo makshastigheten den har et minutt eller to og det påvirker totaltiden relativt mye mindre enn tallet skulle hinte om.
Det er bra for Tesla å fokusere på det, men det viktigste er jo faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på 3. ladestopp. Da ser man jo  fort om man vil bruke like lang tid på turene, men at de er mer brutt opp. Her vil både aktiv batterikjøling, batteristørrelse og typisk ladehastighet spille med på å vise resultatene og en bil med mindre batteri kan vinne over en med lavere.

Til info så kom jeg frem til en Ionity lader med 6 % på batteriet på min LR AWD i dag. Batteriet var "bare" 25 grader. Jeg passerte 171 kw like før 8 %, toppet på 191 kw (som vel er ca maks den kan gi) og holdt seg over 181 kw frem til 37%. Jeg sluttet å logge (CanBus) når den falt til 175 kw, da hadde jeg 47% på batteriet. Jeg brukte 15 minutt på å legge til 300 tkm. La oss si at SR+ var 10% mer energi-effektiv, da måtte SR+ lagt til 270 tkm på 15 min, det vil si fra e.g 5 % til 72,5% på 15 min.....og det klarer den selvfølgelig ikke.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

magnetic

Sitat fra: GOS på fredag 13. desember 2019, klokken 22:17
Sitat fra: magnetic på fredag 13. desember 2019, klokken 21:46
kanskje SR+ kan komme raskere fram på langtur. siden den nå kan lade med 170kw/t
SR+ er lettere og bruker en del mindre strøm på framdrift, og har ikke friksjonen som 4wd utgaven sliter med fra fremre drivverk/motor som roter uten å være i bruk i jevn hastighet på 100km/t.
I kaldere temp blir friksjonen øket
Ved første økt så har long range en fordel og kan  nå en SC lengre unna , men ledelsen kan jevne seg ut etter hvert. siden SR+ har mindre forbuk og trenger kortere ladestopp.
Sånne 1000km tids kappløp som tesla bjørn har burde vel utføres i noenlunde samme temperatur for å få en riktigere sammenligning.
Det kunne vert artig med en 1000km test på SR+ etter økt ladehastighet som ble aktivert nylig.

Her er du nok kraftig ute på tur. Det vil ta vesentlig lengre tid med SR+.

Det virker som om du tror SR+ lader raskere enn LR, det gjør den altså ikke, hverken i effekt eller i tkm per tidsenhet. LR lader altså med mellom 190 og 250 kw der hvor SR+ lader med 170 kw.

Husk også at den maks ladeeffekten på 170 kw har den bare i noen få minutter, mens LR vil ligge over 170 kw i betydelige lenger tid en SR+

Den lille forskjellen i forbruk er ikke i nærheten av å ta inn den økte batteristørrelsen og det fakta at ladehastighet alltid vil være høyere på LR enn SR ved samme SOC og i enda større grad om du sammenligner med samme antall tkm igjen på "tanken".

Husk også at når det blir kaldt  så går der like mye energi vekk på SR+ til å holde bilen varm som LR. Det vil si st forbruket på SR+ vil i prosent øke mer enn på LR.

Ifølge abetterrouteplanner.com så vil SR+ bruke vel 20% mer i ladetid fra Oslo til Alicante som er 3100 km. I total tid så vil den bruke ca 5% mer tid.

Men sikkert noen som alt har gjort noe test i den retningen.

Hvis man forholder seg til en (Kraftig) tur langs kysten, og reiser til nord Norge så vinner kanskje SR+, Da man må forholde seg til tesla SC ladenettverket. 
De fleste på ladekartet er oppført med 120kwt max på ladekartet og nye SC som kommer har 150kwt (skei i sunnfjord).
De 4 båsene som ionity har i bergen er deres nordligste ladestasjon langs kysten. Og de er vel stort sett opptatte , særligt når id3 blir lansert.
Har en liten mistanke om at usa blir utbygd først med v3 SC, da det er store avstander der. og Europa arver HW fra de ombygde SC. Her i Europa hvor er det ikke fult så prekært siden avstanden mellom større byer er mindre.
Så vi må ta til takke med 150kwt i lang tid.
Når Ionity laderene får mer kø problemer med alle merkene som skal bruke de, så går vel prisen opp på ladingen hos de for å bremse køen. Særligt for biles som ikke er med i Ionity foreningen . IONITY is a joint venture of BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, and Volkswagen Group with Audi and Porsche

GOS

@Magnetic

SR+ kommer aldri til å klare en langtur, uansett hvor og hvor/hva du lader på, på kortere tid enn en LR AWD. Det går rett og slett ikke i hop. Du kan leke deg mef abetterrouteplanner så vil du se. Selv om den ikke nødvendigvis er helt riktig, så vil den relativt til de to bilene være ganske riktig.

Med mine 6 års erfaring med Tesla og med inngående kunnskap om hvordan de lader så klarer jeg ikke å konstruere ett scenarioe hvor jeg tror SR+ skulle klart å komme raskere frem. Klarer du?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

daggad

Er det egentlig ikke så enkelt at om en vil bruke bilen til mye lange turer så er LR det beste alternativet ?
At vi får 170 og 250 kw er vel og bra men dette er jo da opp i 3c lading og ikke gunstig for batterihelsen på sikt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Rocklobster

Blitt veldig mye teoretiske langturer her :) Hvis man skal optimalisere kjøretiden 100% på langtur forsvinner mye av gleden og stakkars de som skal sitte på. Selv har jeg konkludert med at forskjellen i reisetid er tilnærmet null i praksis for oss. Om man lader i 14 eller 16 minutter spiller liten rolle, men det er kult å se høye tall fra laderne. Og at forskjellen da er tiden mellom ladestopp som er mellom en time og en time og tre kvarter på bilferie nedover Europa med SR+ og 30-45 minutter lenger med LR. Noe som kan være kjekt. Kjørte Europa opp og ned med Kona og kona+unger i fjor, ladetid var skjelden ett problem. Ladere ute av drift i Italia og med dårlig software i Frankrike derimot.. De eneste grunnene jeg kom opp med til å velge stort batteri er: Ikke hjemmelader, du kjører 200 km eller mer til daglig, du har hytte/familie du besøker ofte som er 250 km eller lenger unna med dårlige lademuligheter. Ellers er det kjekt å ha, ikke må ha.

Handyman

Sitat fra: magnetic på søndag 15. desember 2019, klokken 10:23
Hvis man forholder seg til en (Kraftig) tur langs kysten, og reiser til nord Norge så vinner kanskje SR+, Da man må forholde seg til tesla SC ladenettverket. 
De fleste på ladekartet er oppført med 120kwt max på ladekartet og nye SC som kommer har 150kwt (skei i sunnfjord).
De 4 båsene som ionity har i bergen er deres nordligste ladestasjon langs kysten. Og de er vel stort sett opptatte , særligt når id3 blir lansert.
Har en liten mistanke om at usa blir utbygd først med v3 SC, da det er store avstander der. og Europa arver HW fra de ombygde SC. Her i Europa hvor er det ikke fult så prekært siden avstanden mellom større byer er mindre.
Så vi må ta til takke med 150kwt i lang tid.
Når Ionity laderene får mer kø problemer med alle merkene som skal bruke de, så går vel prisen opp på ladingen hos de for å bremse køen. Særligt for biles som ikke er med i Ionity foreningen . IONITY is a joint venture of BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company, and Volkswagen Group with Audi and Porsche
Du legger uriktige forutsetninger til grunn, og siden "alle" SuC i Norge hatt 150kW en god stund.https://www.elbil24.no/lading/enda-raskere-lading-for-tesla/71544350
I tillegg er utbygging av V3 i Europa er rett rundt hjørnet.
I tillegg minner argumentasjonen din mye om "confirmation bias".
Når det er sagt så vil likevel SR+ være det beste kjøpet for mange. På langtur vil ofte de reisendes behov være det som forlenger reisetiden mer enn ladingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sylwester

Det er da ingen tvil om at LR som både har større batteri og muligens en kortere periode med raskere hastighet. Hensikten min med "faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på" er jo for å se hvor mye raskere LR var mot SR+ på faktisk tur. Jeg kjører jo disse langturene med Leaf idag så jeg kan umulig bli misfornøyd, men lurer på om forskjellene mellom SR og LR er verdt 100'kr.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

kirky

Om det står 380km ved full-ladet på en SR+ er det eksakt like mye som det står på alle S75D-ene, altså ikke nye standard range. Tror vi kan spørre de fleste eierne av de og de vil svare at det er "nok" rekkevidde. Hadde en sånn og det var nok i massevis i hverdagen og bare litt planlegging på langtur, og så lader man jo ved ankomst etc. Mulig S'en har bedre varming av batteri om vinteren, men 3 lader jo raskere ..

Og det er vel uansett nesten dobbelt av mange e-Golfer og Leafs etc. LR frister klart, med AWD og rekkevidde, men om lommeboka sier nei så tror jeg man blir veldig godt fornøyd med SR+.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

GOS

Sitat fra: sylwester på søndag 15. desember 2019, klokken 15:55
Det er da ingen tvil om at LR som både har større batteri og muligens en kortere periode med raskere hastighet. Hensikten min med "faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på" er jo for å se hvor mye raskere LR var mot SR+ på faktisk tur. Jeg kjører jo disse langturene med Leaf idag så jeg kan umulig bli misfornøyd, men lurer på om forskjellene mellom SR og LR er verdt 100'kr.

Om der verdt det kommer jo helt an på lommeboka og behovet. Nommer du fra Leaf og har klart deg med det, så er det ikke verdt å legge ytterligere 100k på bordet.

Men har en penga og synes det er greit å minimere ladetiden så er det verdt det.

Jeg kjører noen ganger i året  tur retur Stvg-Oslo og tur retur Stavanger -Hafjell. Da er det helt klart verdt det for min del.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mthoring

Sitat fra: kirky på søndag 15. desember 2019, klokken 16:26
Om det står 380km ved full-ladet på en SR+ er det eksakt like mye som det står på alle S75D-ene, altså ikke nye standard range. Tror vi kan spørre de fleste eierne av de og de vil svare at det er "nok" rekkevidde. Hadde en sånn og det var nok i massevis i hverdagen og bare litt planlegging på langtur, og så lader man jo ved ankomst etc. Mulig S'en har bedre varming av batteri om vinteren, men 3 lader jo raskere ..

Og det er vel uansett nesten dobbelt av mange e-Golfer og Leafs etc. LR frister klart, med AWD og rekkevidde, men om lommeboka sier nei så tror jeg man blir veldig godt fornøyd med SR+.

Har s75d, som vi har kjørt 35kkm med, og rekkevidden har aldri vært et problem for oss. Må bare passe på at man legger pausene til et sted med lademulighet, så er det alltid bilen som må vente på oss, og ikke omvendt. Er man ofte på langtur uten barn, eller ferdes ofte på autobahn, så kan det nok stille seg annerledes.

Men det er godt mulig at SR+ faktisk har kortere rekkevidde enn S75D i skikkelig kaldvær, da en forholdsmessig større del går til oppvarming av kupeen. S75D har jo tross alt batteristørrelse tilsvarende LR.

Uansett ville det nok kokt ned til kjekt å ha med ekstra rekkevidde for meg. Det som gjør det verre er at man mister firehjulstrekk. Når jeg bestilte S75D var det 160k opp for 100D, og det var ingen andre forskjeller enn litt ekstra rekkevidde, så det valget var enkelt.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

N00b

Støtter siste taler.
Kjører LR awd og hatt Classic S85 siden 2013 som jeg solgte før ladestrupingen i vår.

Tesla 3 lader i praksis over 2X så fort i rekkevidde pr minutt på en typisk sesjon der jeg vil ha 300km tilført rekkevidde vs S på superladere. Skal du kjøre Grimstad-Narvik så er det en helt annen forskjell!
Uka som var kjørte jeg Grimstad-Moss-Mysen-Oslo-Grimstad. Ladet 1x 20 og 1x 15 min.

SR+ kanskje 10+% lengre ladetid på superlader? Halve ladetiden vil laderen være det som begrenser nå etter 170kw oppdateringen. I den virkelige verden er det neglisjerbart....med mindre du skal som jeg, kjøre Grimstad-Narvik i jula

emurof

Sitat fra: kirky på søndag 15. desember 2019, klokken 16:26Om det står 380km ved full-ladet på en SR+ er det eksakt like mye som det står på alle S75D-ene, altså ikke nye standard range. Tror vi kan spørre de fleste eierne av de og de vil svare at det er "nok" rekkevidde. Hadde en sånn og det var nok i massevis i hverdagen og bare litt planlegging på langtur, og så lader man jo ved ankomst etc. Mulig S'en har bedre varming av batteri om vinteren, men 3 lader jo raskere ..

Med LR bruker jeg opp mot 50% av batterikapasiteten på å kjøre kanskje 50-60 km en vei og så samme strekning tilbake. Dette inkludert tap hvis bilen står parkert uten å lade, bør jeg nevne. Det vil si at jeg kanskje får ned mot 250 rekkevidde på vinteren, altså nesten en halvering.

jkirkebo

Sitat fra: emurof på mandag 16. desember 2019, klokken 11:52
Sitat fra: kirky på søndag 15. desember 2019, klokken 16:26Om det står 380km ved full-ladet på en SR+ er det eksakt like mye som det står på alle S75D-ene, altså ikke nye standard range. Tror vi kan spørre de fleste eierne av de og de vil svare at det er "nok" rekkevidde. Hadde en sånn og det var nok i massevis i hverdagen og bare litt planlegging på langtur, og så lader man jo ved ankomst etc. Mulig S'en har bedre varming av batteri om vinteren, men 3 lader jo raskere ..

Med LR bruker jeg opp mot 50% av batterikapasiteten på å kjøre kanskje 50-60 km en vei og så samme strekning tilbake. Dette inkludert tap hvis bilen står parkert uten å lade, bør jeg nevne. Det vil si at jeg kanskje får ned mot 250 rekkevidde på vinteren, altså nesten en halvering.

Det var rart, vår SR+ går fint 21 mil nå på vinteren når den kun er ladet til 80%. Altså bruker 50km hver vei + litt tap når den står parkert ganske nøyaktig halve rekkevidden når bilen kun er ladet til 80%.

Lader vi til 100% og kjører i ett klarer vi anslagsvis 27-28 mil sånn som været er nå. Da i all hovedsak kjøring på motorvei, er det landevei går den glatt 30 mil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Folk har veldig forskjellige kjøremønstre og krav til varme. På vår Leaf kommer jeg utrolig mye lengre enn min kone og mine døtre.
Og jeg synes fortsatt diskusjonen er litt rar. Det er ingen tvil om at LR går en god del lenger enn SR+. Og synes man denne økede kapasiteten pluss AWD og noe småtterier til er verd ca 80000,- så kjøper man den. Noe av dette får man uansett tilbake når bilen selges en dag.
Performance og FSD er nok verre å få igjen mye for men rekkevidde er alltid ettertraktet.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Rocklobster

Sitat fra: jkirkebo på mandag 16. desember 2019, klokken 12:46
Sitat fra: emurof på mandag 16. desember 2019, klokken 11:52
Sitat fra: kirky på søndag 15. desember 2019, klokken 16:26Om det står 380km ved full-ladet på en SR+ er det eksakt like mye som det står på alle S75D-ene, altså ikke nye standard range. Tror vi kan spørre de fleste eierne av de og de vil svare at det er "nok" rekkevidde. Hadde en sånn og det var nok i massevis i hverdagen og bare litt planlegging på langtur, og så lader man jo ved ankomst etc. Mulig S'en har bedre varming av batteri om vinteren, men 3 lader jo raskere ..

Med LR bruker jeg opp mot 50% av batterikapasiteten på å kjøre kanskje 50-60 km en vei og så samme strekning tilbake. Dette inkludert tap hvis bilen står parkert uten å lade, bør jeg nevne. Det vil si at jeg kanskje får ned mot 250 rekkevidde på vinteren, altså nesten en halvering.

Det var rart, vår SR+ går fint 21 mil nå på vinteren når den kun er ladet til 80%. Altså bruker 50km hver vei + litt tap når den står parkert ganske nøyaktig halve rekkevidden når bilen kun er ladet til 80%.

Lader vi til 100% og kjører i ett klarer vi anslagsvis 27-28 mil sånn som været er nå. Da i all hovedsak kjøring på motorvei, er det landevei går den glatt 30 mil.
Kjører som sagt oslo-beitostølen ofte om vinteren. Det er litt over 22mil og absolutt maks hva en sr+ klarer. Oppover over 90% og litt under 80% ned. Må altså lade til 100% før avgang. Eller lade underveis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA