Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har Volkswagen dieseljukset på nytt i 2019?

Startet av OhmPaPa, tirsdag 20. august 2019, klokken 14:31

« forrige - neste »

OhmPaPa

Det virker jo i såfall helt utrolig!

Knaller-Urteil im Diesel-Skandal: Auch VW Software Update ist manipuliert

https://www.wallstreet-online.de/nachricht/11679204-knaller-urteil-diesel-skandal-vw-software-update-manipuliert

SitatDiese sorgt dafür, dass die Abgasreinigung nur bei Außentemperaturen zwischen 10 und 32 Grad Celsius funktioniert. Ist es wärmer oder kälter, so bleibt die Abgasreinigung ausgeschaltet. Damit weist auch das Software-Update eine illegale Abschalteinrichtung auf, so das Landgericht Düsseldorf.

Dies gelte vor allem, weil Volkswagen seine Kunden nicht über das Thermofenster informiert habe. Der Autohersteller habe den Kläger dadurch vorsätzlich sittenwidrig geschädigt.

Slik min haltende tysk leser dette så har rettsvesenet i Dusseldorf sagt at VW har jukset på nytt ved at reparasjonen som ble utført etter dieseljuks-skandalen også jukser.

Det som skjer er at ved temperaturer utenfor 10-32 celsius så slipper bilene ut like mye avgasser som før de ble avslørt. Reparasjonen virker mao bare på milde sommerdager.

Artikkelen kan nok med fordel kommenteres av noen som er stivere i tysk og juss enn det jeg er.

OhmPaPa

En artikkel på engelsk om samme tema:

SitatIn a court hearing in Dusseldorf, Germany, the district court there has revealed that the software fix for the VWs affected by the original diesel emissions cheat only controlled the exhaust gas cleaning system in temperatures between 10-32 degrees Celsius, or 50-85 degrees Fahrenheit. When temperatures fall above or below this span, the system is disabled resulting in over-polluting emissions.


Any VW, Audi, Seat or Skoda vehicles with the software fix are still polluting with harmful emissions.

https://www.motorbiscuit.com/not-again-vw-caught-cheating-with-its-diesel-emissions-fix/


OhmPaPa

https://www.tagesschau.de/investigativ/swr/vw-abgasskandal-157.html


Google translate'd:

Konkret handler det om VW-motorserien EA 288, etterfølgeren til motoren EA 189, som sto i sentrum for den første dieselskandalen. Oppfølgingsmotoren er installert siden 2012 i hundretusener av dieselbiler av gruppen - inkludert Golf, Tiguan eller Passat. Også med forskjellige modeller av Audi, Skoda og Seat brukes denne motoren.

I interne VW-dokumenter fra avdelingen for teknisk utvikling i slutten av 2015 er det beskrevet i detalj hvordan den såkalte "syklusdeteksjonen" fungerer på denne motoren. Under syklusgjenkjenning forstår eksperter en programvare i bilen, som gjenkjenner om det blir utført en avgassprøve. En slik programvare ble også installert på kjøretøyene til den første "dieselskandalen".

OhmPaPa

Notis fra bilnorge.no - kan ikke linkes direkte:

Nye VW-beskyldninger

«Det er ikke tale om», sa Herbert Diess da han ble konfrontert med nye beskyldninger om jukseinnretninger på en av konsernets nyeste dieselmotorer, EA 288. Men det var velrennomerte SWR som publiserte beskyldningene, med henvisning til interne dokumenter. En rettsinstans i Wuppertal har for lengst satt i gang en uavhengig gransking rundt denne motoren. Resultatet vil tidligst bli kjent om en måneds tid.

16-09-2019 // 10:48

Counterpointer

Blir de tatt en gang til er det en katastrofe for VW. Om det stemmer (noe jeg ikke ser bort fra), så tror jeg ikke det er godkjent av ledelsen denne gangen.

OhmPaPa

https://www.bbc.com/news/business-50631823

The UK's first major mass litigation has begun, with about 100,000 motorists seeking redress from Volkswagen over the "dieselgate" emissions scandal.

Lawyers representing owners of VW, Audi, Seat and Skoda cars told the High Court the German firm misled consumers.

In 2015, VW admitted 11 million cars worldwide - including 1.2 million in the UK - were fitted with software that cut emission readings in tests.

But it denies deceiving regulators, despite rulings against it elsewhere.

The carmaker also says that, whatever the merits of the case, the UK drivers seeking compensation faced no losses.

---

Buying a car is one of the big financial decisions we make. We pay a hefty price for a brand we trust and expect the specifications to be as promised.

But VW argues that the drivers claiming they were fooled by a defeat device will not qualify for compensation whatever the merits of their case, because they haven't suffered a loss.

And VW denies having a defeat device, anyway, despite findings against the carmaker in other countries.

Waiting for a result from this case will feel like being trapped in the mother of all traffic jams. Lawyers involved are expecting the whole process could take two to three years.

OhmPaPa

https://e24.no/naeringsliv/i/xPzzbV/ny-razzia-mot-volkswagen-i-tyskland

Ifølge selskapet var razziaen koblet til dieselmotorer av typen EA 288, etterfølgeren til EA 189 som var motoren som skapte store problemer da skandalen sprakk for fire år siden.

Volkswagen opplyste at de samarbeider fullt ut med myndighetene, men anser etterforskningen som grunnløs da det ikke er jukset med dieselfilteret i den nye motoren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA