Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supertrøbbel med inverter

Startet av AlexanderAA, torsdag 12. desember 2019, klokken 13:09

« forrige - neste »

AlexanderAA

Hei, nå er jeg så heldig at jeg eier en 2012 c-zero som fikk en drøss med feilmeldinger, etter ALT for mange timer på merkeverksted kom de fram til inverter død!

Fikk tak i en brukt inverter da nyprisen fikk meg til å bli livredd!

Kjøpte da en inverter til ion med da ett nummer som tilsa at denne skulle gå på bilen min, jippi tenkte jeg da denne kostet en bitteliten slump med penger i forhold til en ny til 60k isch.

Delen byttet hos merkeverksted, feilmeldinger borte.. kortvarlig glede da bilen ikke vil starte uansett, mer forsking på dette å de kommer fram til at hvis denne skal starte må jeg ha en ny tom/blank ecu (jeg tenker at vi leverer i 2019 å dette må være mulig å flashe eller på noe vis tømme så det kan legges inn ny brukt inverter)

Verkstedet har nå kostet meg ca like mye penger som bilen er verdt, å den starter fremdeles ikke..

Pris ecu 18k isch..

Tipper bilen har en verdi på rundt 40k.


Noen som kan fikse dette eller har noe tips så jeg kan slippe å kjøpe flere deler, bare bilen starter, om startsperre kan fjernes eller det finnes noe triks, bare bilen virker igjen blir jeg umåtelig glad :D


TB

Se her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=40501.msg843597#msg843597

Det skal være mulig å reparere ombordlader / inverter. Hvor komplisert det er skal jeg ikke si for mye om.

Mener det er flere på forum som har skrevet om bytte av ombordlader / inverter, uten at det har vært snakk om ny programmering, eller en ny ECU.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

AlexanderAA

Takk for svar, men dette er inverter ikke lader, er det samme sak da? De sier de ikke kan «gifte inn» den nye brukte uten en ny styreenhet? Blir litt fortvila når jeg har brukt 16k på en bil som fortsatt ikke virker :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

TB

Tolket inverter til å være upresis bruk av ordet, og at ombordlader, var det som var snakk om her, da det har vært flere spørsmål om ombordlader som slutter å fungere pga. noen svake komponenter.

Mulig din bil har en annen feil.

En inverter, vekselretter, gjør likestrøm om til vekselstrøm, typisk fra fra batteri til motor i en elbil.
Ombordlager er det motsatte, den likeretter vekselstrøm til likestrøm på batteri.

Inverter vil dermed være svært tett knyttet til motorstyringen, så mulig derfor dette må "passe" sammen.

Du må sjekke med verksted hva som er feil, og del som mangler. Å bruke først 16 k og så 18 k - uten å vite om det vil fungere vil neppe være lønnsomt.

Et tips kan være å sjekke med Elbilmek AS https://www.elbilmek.no/kontakt
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

AlexanderAA



Denne er byttet, altså ikke laderen, det var delen som Mobile kom fram til var gåen, men nå må jeg i tillegg bytte styreenhet til en som er ny/tom for info siden nummeret på vekselretter/inverter :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA