Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slepekrok / bøyle

Startet av Autowinder, søndag 08. desember 2019, klokken 18:54

« forrige - neste »

Autowinder

Ved møte av brøytebil på fjellet idag la jeg meg litt ut i 10-15 km/t og grunnen ga etter og bilen dro seg selvsagt ut og ble stående på batteripakken uten grep. Fikk ringt en kar med stor traktor som skulle komme å dra løs. Fant jo ingen bøyle bak mens jeg ventet en halvtime, men det var såpass lite sne på 20-25cm og ikke spesielt hardt, så jeg besluttet at det var ok å trekke bilen forsiktig forover og opp igjen på veien. Jeg presset på det runde lokket foran festet til slepeøyet for montering. I -5°C var plasten så sprø at festene brakk av. Siden bilen ikke var så langt ute, fungerte det denne gangen. Men dersom det ikke er noen bøyle for å trekke bilen bakover er det litt klønete konstruksjon. Turte jo ikke feste en slepeline rundt hjulfestet bak siden det er upraktisk trangt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: Autowinder på søndag 08. desember 2019, klokken 18:54
Ved møte av brøytebil på fjellet idag la jeg meg litt ut i 10-15 km/t og grunnen ga etter og bilen dro seg selvsagt ut og ble stående på batteripakken uten grep. Fikk ringt en kar med stor traktor som skulle komme å dra løs. Fant jo ingen bøyle bak mens jeg ventet en halvtime, men det var såpass lite sne på 20-25cm og ikke spesielt hardt, så jeg besluttet at det var ok å trekke bilen forsiktig forover og opp igjen på veien. Jeg presset på det runde lokket foran festet til slepeøyet for montering. I -5°C var plasten så sprø at festene brakk av. Siden bilen ikke var så langt ute, fungerte det denne gangen. Men dersom det ikke er noen bøyle for å trekke bilen bakover er det litt klønete konstruksjon. Turte jo ikke feste en slepeline rundt hjulfestet bak siden det er upraktisk trangt.

Tror ikke det er noe bak, er ihvertfall ikke det på X. Du har mao. ikke hengerfeste?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Autowinder

Nei, hentet bil i mars, så det var vel 3 måneder for tidlig
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jlan

#3
Jeg ser bilbergere av og til fester i felgene. Men da får man jo ikke hjulpet til med egne motorer. Hvis en er der at det er viktigere å få bilen på veien enn å unngå en skade, så kan en jo se etter fester inne i bilen. Låsebøylen til bakluken tåler sikkert litt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 09. desember 2019, klokken 11:33
....... Hvis en er der at det er viktigere å få bilen på veien enn å unngå en skade, så kan en jo se etter fester inne i bilen. Låsebøylen til bakluken tåler sikkert litt.
Du kødder nå vel???
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på mandag 09. desember 2019, klokken 12:10
Du kødder nå vel???
Tja, det avhenger av hvor desperat man er. Hvis en trer en flatstropp gjennom bøylen og smeller igjen luken, så vil den holde en del.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på mandag 09. desember 2019, klokken 13:44
Sitat fra: Handyman på mandag 09. desember 2019, klokken 12:10
Du kødder nå vel???
Tja, det avhenger av hvor desperat man er. Hvis en trer en flatstropp gjennom bøylen og smeller igjen luken, så vil den holde en del.
Lykke til!! Man finner jo ut hvor mye det tåler akkurat i det det gir etter...og da er det for sent.
Man har svært liten kontroll på kreftene i slike situasjoner.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: jlan på mandag 09. desember 2019, klokken 13:44
Sitat fra: Handyman på mandag 09. desember 2019, klokken 12:10
Du kødder nå vel???
Tja, det avhenger av hvor desperat man er. Hvis en trer en flatstropp gjennom bøylen og smeller igjen luken, så vil den holde en del.
Den er vel av komposittmateriale mener jeg, og du får ikke dratt 1900kg ut av snøen ved å feste der om den hadde vært av metall heller, så det er bare dumt å bli så desperat.
Vurderte feste i aerofelgen, men metallsjakkel og mulige sideveiskrefter er jeg skeptisk til. Og dette var heller ikke en profesjonell bilberger, men en privatperson, så han sa at jobben var på mitt eget ansvar, derfor løst som det ble.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jlan

Det får være opp til hver enkelt å vurdere.

Låsdelen som er fast i bilen er en 6mm stålbøyle. Det er forskjellige regler men typisk testlast for en baklukelås kan være 11000 N. Som stemmer bra med bruddstyrken for en 6mm sjakkel i 316 stål.

Testlast for hengerfeste er vanligvis 1.6*D, dvs 10944 N for TM3. Over det kan det bli skade. Men de tåler nok typisk betydelig mer før de ryker.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Boge

Det er alltid noen som sliter mer enn andre.   :D  (hopp rett til 1:25),


https://www.youtube.com/watch?v=VrjWEv8pGWY
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

Autowinder

Sitat fra: jlan på onsdag 11. desember 2019, klokken 18:21
Det får være opp til hver enkelt å vurdere.

Låsdelen som er fast i bilen er en 6mm stålbøyle. Det er forskjellige regler men typisk testlast for en baklukelås kan være 11000 N. Som stemmer bra med bruddstyrken for en 6mm sjakkel i 316 stål.

Testlast for hengerfeste er vanligvis 1.6*D, dvs 10944 N for TM3. Over det kan det bli skade. Men de tåler nok typisk betydelig mer før de ryker.

Bruddstyrken er én ting, men tror du likevel at stedet den er festet tåler tilsvarende belastninger? Du må gjerne prøve... :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på torsdag 12. desember 2019, klokken 09:02
Sitat fra: jlan på onsdag 11. desember 2019, klokken 18:21
Det får være opp til hver enkelt å vurdere.

Låsdelen som er fast i bilen er en 6mm stålbøyle. Det er forskjellige regler men typisk testlast for en baklukelås kan være 11000 N. Som stemmer bra med bruddstyrken for en 6mm sjakkel i 316 stål.

Testlast for hengerfeste er vanligvis 1.6*D, dvs 10944 N for TM3. Over det kan det bli skade. Men de tåler nok typisk betydelig mer før de ryker.

Bruddstyrken er én ting, men tror du likevel at stedet den er festet tåler tilsvarende belastninger? Du må gjerne prøve... :)
+1 Tror ikke det finnes en eneste bilberger som ville bruke bøylen til bakluka som festepunkt uten en signert ansvarsfraskrivelse. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Kikket på garantibetingelsene i dag når jeg likevel var inne og oppdaterte adressen for å få All-Weather Protection Kit. (Ikke dumt egentlig, det kan fort være noen som har flyttet siden de mottok bilen, så å måtte bekrefte adressen er legitimt).

Vel, i garantien er det et punkt GARANTIBEGRENSNINGER og feil vinsjprosedyre; som er relevant til min tidligere post her. Jeg tolker dette som at vi selv må passe på at bilen ikke trekkes bakover ut av snøfonna ved feste i "ikke dertil egnet festested" da Garantien kan falle bort. I praksis betyr det kanskje at kranbil med mulighet for å feste stropper eller braketter under hvert hjul må rekvireres? Det er sikkert lurt å spørre bilberger om ansvarsforholdet ved bestilling av hjelp i et slikt tilfelle.

Det er slett ikke sikkert at kaskoen dekker dette i tilfelle for klønete håndtering, da forsikringsselskapene praktiserer oppgjør etter prinsippet at skaden må ha oppstått ved "plutselig og uforutsett ytre påvirkning". Det usikre punktet er vel om det vil være "uforutsett" i et slikt tilfelle en trekker bilen bakover ut av snøen og redningsstroppen er festet i felg, wishbone eller annet uegnet sted.

Link: https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/tesla-new-vehicle-limited-warranty-no-no.pdf
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Autowinder på søndag 08. desember 2019, klokken 18:54
Ved møte av brøytebil på fjellet idag la jeg meg litt ut i 10-15 km/t og grunnen ga etter og bilen dro seg selvsagt ut og ble stående på batteripakken uten grep. Fikk ringt en kar med stor traktor som skulle komme å dra løs. Fant jo ingen bøyle bak mens jeg ventet en halvtime, men det var såpass lite sne på 20-25cm og ikke spesielt hardt, så jeg besluttet at det var ok å trekke bilen forsiktig forover og opp igjen på veien. Jeg presset på det runde lokket foran festet til slepeøyet for montering. I -5°C var plasten så sprø at festene brakk av. Siden bilen ikke var så langt ute, fungerte det denne gangen. Men dersom det ikke er noen bøyle for å trekke bilen bakover er det litt klønete konstruksjon. Turte jo ikke feste en slepeline rundt hjulfestet bak siden det er upraktisk trangt.
Fikk montert nytt lakkert lokk foran slepeøyet foran, på Tesla Skøyen i dag. Pris inkludert lakkering og montering ble 96,- så det er godt innafor. BMW tok 690,- for det samme i følge en bekjent som hadde mistet sitt.

Vær oppmerksom på at flensen på lokket som sitter vendt mot førersiden av bilen er en forlengelse av dekselet i samme plan, så press opp dekselet nederst nærmest registreringsskiltet for "smertefri" åpning.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA