Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enda en elbilbrann

Startet av Aspiranten, fredag 02. mars 2012, klokken 19:36

« forrige - neste »

hma

En liten kommentar vedrørende brannslokkende tiltak:

På grunn av ulike batterikjemier i bilene våre kan være en utfordring for brannpersonell, eiere og andre trafikkanter å vite hvoran disse skal slokkes.

Dersom en Ny-Think med sodiumbatteri brenner (Zebra; og de aller fleste Ny-Think'er har Zebra), skal disse IKKE SLOKKES MED VANN.
Det beste er å forlate stedet og la batteriet/bilen brenne ut og kjøle ned.
Hvis det ikke er mulig kan man bruke tørr sand, natriumkarbonat (soda ash) eller slokkemiddel for brennende metall.

Når det er sagt har det vært svært få hendelser med disse batteriene meg kjent.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

møbelsnekkern

Som gammel båt entusiast så var min første tanke når jeg leste denne tråden at en motorroms slukker kunne vært noe? Billig forsikring om først uhellet skulle være ute.

Har selv hørt/lest en del gode ting om denne typen:
http://www.seatronic.no/brannslukning-c-64/brannslukker-motorrom-p-286

Om det har noe for seg i bil og el-bil skal jeg vel ikke si for mye om(?)


SitatBSCO Marine Fire System Inc.er et amerikansk selskap som har
spesialisert seg på produksjon av brannslukningsutstyr for bruk i
båter. Produktutvalget består av både automatiske og manuelle
systemer. Produktene holder meget høy kvalitet, og brukes av
mange kjente båtprodusenter. Slukkemiddelet som benyttes er en
gass som har betegnelsen FE-227 Heptafluorpropane. I et riktig
dimensjonert system, vil gassen slukke en brann på under 10
sekunder etter at gassen er frigjort. Når brannen er slukket fjernes
gassen enkelt med motorromsviften eller annen utluftning. Gassen
er uskadelig for mennesker og miljø.
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

Griffel

#62
Dersom årsaken til brannen er en overledning eller at brannen har forårsaket en overledning lar brannen seg ikke slukke med kjemi.
Bilen må bygges så sikker at overledning er tilnærmet utenkelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA