Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Touch problemer etter bytte av MCU

Startet av rovervest, søndag 08. desember 2019, klokken 17:07

« forrige - neste »

rovervest

Hei folkens.
Jeg fikk byttet min MCU i vår og har etter det fått trøbbel med touch på volum ned og settings knappen. Virker som problemet dukker opp etter ca 1 ukes bruk uten restart. Da henger volum ned og det er ikke mulig og å justere opp volum. Samtidig så kommer det bug report på settings knappen nede til venstre når jeg trykker en kort gang. Noen som har opplevd dette før, ta gjerne en titt på vedlagt video link. Tesla har feilsøkt flere ganger uten å finne en løsning.
https://youtu.be/dLPS4LfFlCA

TeslaModelX


rovervest

Ble byttet pga den vanlige feilen med minne  som ble fult.

Øggen

Ut av det blå, trur ej heller det e et problem med rulleknappen på rattet.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

rovervest

Kan jo være, men problemet dukker som regel opp etter at MCU ikke har vært restartet på ca en uke og jeg får ikke opp settings med knappen nede til venstre. Den reagerer som om den blir holdt inne og genererer bug report. Samme som skjer med volum ned på skjermen (uavhengig av hjul på ratt), ett trykk ned og den fortsetter ned til mute av seg selv.

geear

Sitat fra: rovervest på søndag 08. desember 2019, klokken 18:01
Ble byttet pga den vanlige feilen med minne  som ble fult.
Det er ikke vanlig å bytte MCU på grunn av fullt minne, da går de bare inn manuelt og sletter, og reloader software. Har skjedd på min X på grunn av en bug i en softwareversjon.

Bytte gjør de når flashen ryker og alt blir svart...

rovervest

Ok, mente nok det du sa om flash minne, MCU havarerte totalt og ble bytte på grunn av dette.
Oppdatering fra i dag : Jeg tok turen innom Tesla med problemet tilstede, fikk en tekniker som hadde god peiling til å kikke på det . Han hadde vært borti at rammen rundt skjermen kunne skape disse problemene, min var temmelig dårlig justert og problemet forsvant tilsynelatende når vi vippet litt på rammen i nedre kant. Det som er rart er at når jeg da re startet MCU ble problemet fullstendig borte uavhengig av rammen rundt skjermen . Dette mente tekniker også var noe merkelig. Har time til dette i januar, får satse på at de bytter MCU enda en gang.

Muffinman

MCU er følsom for omliggende påvirkning etter min erfaring. Oppdaget det første gangen når jeg tørket over toppen av dashbordet med en tørr mikrofiberklut. Da oppførte skjermen seg som tre småbarn trykket om kapp på vilkårlige steder  :D

rovervest

Kan nok stemme i og med Tesla sier at om rammen rundt ikke er justert så kan man få disse problemene. Det rare er at problemene forsvinner ved restart av MCU, og kommer først tilbake etter flere dagers bruk.

Muffinman

Kan hende det er et eller annet statisk felt som endrer seg, og som registreres som default når MCU starter? Så får du problemer etterhvert som det endrer seg igjen?

Nå er jeg på tynn is her, for dette har jeg ikke greie på  :D

rovervest

Ja i og med du fikk skjermen til å gå amok med en micro fiber klut så kan det jo være noe tilsvarende jeg har. Får satse på at Kokstad er ute av knestående og kan få orden på dette over nyttår.

rovervest

Dagens oppdatering: Hadde mye trøbbel med volum i dag. Prøvde å bevege på rammen i nedre kant av skjermen og da forsvant problemet, testet dette mange ganger og det er helt tydelig at fysisk press av rammen rundt eller underkant av MCU fjerner problemet . ( vippet ned diagnose hyllen og presset i nedre kant av MCU)
Spørsmålet er vel om det har noe med rammene rundt eller om det faktisk er MCU som er montert med spenn i seg slik at dette problemet oppstår.

Klykken

Ta med bilen tilbake til service. Vis problemene, og vis hvordan du midlertidig løser det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA