Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Peugeot e-2008, hva velger du?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 08. desember 2019, klokken 09:51

« forrige - neste »

Elllie

Han trodde vi kom til å få bilen i løpet av sommeren, men kunne selvsagt ikke love noe siden situasjonen fortsatt er så usikker.

Sandstrøm

Sitat fra: Elllie på torsdag 09. april 2020, klokken 19:41
Han trodde vi kom til å få bilen i løpet av sommeren, men kunne selvsagt ikke love noe siden situasjonen fortsatt er så usikker.

O.K. I min kontrakt står ca 15 Juni. Men som forhandler nevnte når jeg skrev kontrakt, ble det vel nevnt ca. Juni/Juli, "alt etter som".  Men dette var jo før  corona, så i dag er det vel mer usikkert. Får bare vente å se. Bilen dukker vel opp en eller annen gang.  ;)

Sandstrøm

I følge Elbil24 sier Stian Gihle hos BOS at prisene på nye el-biler i fra Peugeot/DS vil stige med 5% i fra 1 Mai. De som imidlertid kjøper bil før mnd. skiftet får bilen til gammel pris. Så løp og kjøp!  :+1:

vonKultom

Mon tro om det gjelder for ekstrautstyr også. Jeg fikk forresten ikke tilbud om noe ekstrautstyr når jeg bestilte på Lørenskog i vinter. Er vel bare nødt til å dra innom å få lagt til det i orderen før 1.mai.

Noen av dere som har bestilt noe av det?

Jeg vurder følgende:
- Gummimatter, og evt. tekstil matter av noe slag ettersom jeg liker det godt i golfen på sommern.
- Bagasjeromsmatte i gummi/plast.
- Skvettlapper. Men stusser litt på at det bare er for bak, og det minsker jo litt hensikten.
- Solgardiner for ungen.

Stusser forøvrig litt på at parkeringsassistanse også er å finne i brosjyren. Virker unaturlig at det er ekstrautstyr/tilbøher og ikke tilvalg ved bestilling.

Edison

Hei! Er det nokon som har sett på bilen med ulike utstyrsvariantar og kan gi råd om valg av utstyrsnivå og ekstrautstyr?

Sjølv har eg berre sett på nettet, og har inntrykk av at GT Line og GT handlar mest om styling. Allure med adaptiv cruise og trådlaus mobillading som ekstrautstyr til ca. 312 000 framstår som det mest fornuftige. Går eg glipp av noko viktig då? 10" skjerm og navigasjon, er det verd drøye 6000? Kva med lyktene? Er Eco LED dårlegare enn Full LED, eller er skilnaden berre "tre klør"? Og er sportsseter mykje betre enn dei vanlege?

Med tanke på prisauken som har vore på andre bilar i det siste, og komande 5 % på denne, synest eg bilen virkar som eit godt og komplett kjøp, men med høgt utstyrsnivå nærmar ein seg jo likevel konkurrentar som både er større og har lengre rekkevidde. Eg ønsker å kunne selje bilen om 1 år ved eventuell overgang til Model Y, så eg må prøve å tenke smart.

Rosstopher

Sitat fra: Edison på torsdag 16. april 2020, klokken 10:54
Eg ønsker å kunne selje bilen om 1 år ved eventuell overgang til Model Y, så eg må prøve å tenke smart.

Å kjøpe splitter ny bil og selge den et år senere er (nesten) aldri økonomisk smart. Det er sikkert gode grunner til at akkurat e-2008 er bilen for deg, men det er kanskje økonomisk smartere å kjøpe en brukt 40 kWt Leaf til 200k kr?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Edison på torsdag 16. april 2020, klokken 10:54
Med tanke på prisauken som har vore på andre bilar i det siste, og komande 5 % på denne, synest eg bilen virkar som eit godt og komplett kjøp, men med høgt utstyrsnivå nærmar ein seg jo likevel konkurrentar som både er større og har lengre rekkevidde. Eg ønsker å kunne selje bilen om 1 år ved eventuell overgang til Model Y, så eg må prøve å tenke smart.
Du har nok helt rett i måten du tenker på. Det er nesten uten unntak mest fornuftig å kjøpe bil med minst mulig utstyr skal du selge med minst mulig tap. Og bestiller du før prisstigning slipper du jo litt av tapet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Dette er en veeeldig liten bil til prisen.
Prøvde en hybrid (samme bil), og ble skuffa... Hadde håpa den kunne funka som nr2 bil til jobb og barnehage, men det var bare å glemme😄

Klønete fancy og tykke framseter som stjeler masse plass fra baksetene selv i ganske oppreist posisjon, dashbordet er veldig langt og kræsjer fort med voksene sine knær på passasjersiden.
Bagasjerommet er på Zoe nivå, funker kun til handleposer pga ganske skrå bakluke.

Fint for 2 voksene, men ikke særlig aktuell for familie med små barn 🙂
Sjekk heller Kia eSoul, den overrasket meg.... Lite men høyt bagasjerom som slukte svæær barnevogn på høykant, og svært romslig bakseteplass med god plass forran.

Men nå diskuteres det e2008😜😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Edison

Sitat fra: Radial på torsdag 16. april 2020, klokken 13:56
Dette er en veeeldig liten bil til prisen.
Prøvde en hybrid (samme bil), og ble skuffa... Hadde håpa den kunne funka som nr2 bil til jobb og barnehage, men det var bare å glemme😄

Klønete fancy og tykke framseter som stjeler masse plass fra baksetene selv i ganske oppreist posisjon, dashbordet er veldig langt og kræsjer fort med voksene sine knær på passasjersiden.
Bagasjerommet er på Zoe nivå, funker kun til handleposer pga ganske skrå bakluke.

Fint for 2 voksene, men ikke særlig aktuell for familie med små barn 🙂
Sjekk heller Kia eSoul, den overrasket meg.... Lite men høyt bagasjerom som slukte svæær barnevogn på høykant, og svært romslig bakseteplass med god plass forran.

Men nå diskuteres det e2008😜😜

Kva bil snakkar du om her? 2008 kjem vel ikkje som hybrid.

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 16. april 2020, klokken 11:44
Sitat fra: Edison på torsdag 16. april 2020, klokken 10:54
Eg ønsker å kunne selje bilen om 1 år ved eventuell overgang til Model Y, så eg må prøve å tenke smart.

Å kjøpe splitter ny bil og selge den et år senere er (nesten) aldri økonomisk smart. Det er sikkert gode grunner til at akkurat e-2008 er bilen for deg, men det er kanskje økonomisk smartere å kjøpe en brukt 40 kWt Leaf til 200k kr?

Godt tips. Litt kort rekkevidde, men det går nok stort sett bra. Det som fristar med e-2008 er at den virkar som ein meir moderne bil med lengre rekkevidde, betre på langtur og sjølvsagt følelsen av å ha nybil. Og fint design. Det store spørsmålet er om prisdifferansen om eit år er mykje mindre enn dei 100k eg må betale ekstra i dag.

Rosstopher

Sitat fra: Edison på torsdag 16. april 2020, klokken 15:23Godt tips. Litt kort rekkevidde, men det går nok stort sett bra. Det som fristar med e-2008 er at den virkar som ein meir moderne bil med lengre rekkevidde, betre på langtur og sjølvsagt følelsen av å ha nybil. Og fint design. Det store spørsmålet er om prisdifferansen om eit år er mykje mindre enn dei 100k eg må betale ekstra i dag.

40 kWt Leaf er nok en mindre kurant og ettertraktet bil på bruktmarkedet om et år enn en e-2008, men verditapet på en ny e-2008 vil nok være betydelig høyere enn på en 2 år gammel Leaf. Hvis vi tenker oss et normalt verditap på 20 % første året, vil e-2008'n tape seg litt over 60k. Det er lite trolig at en 2018 Leaf 40 kWt vil tape seg 60k på et år. Det er mer enn differansen mellom billigste 2017 30 kWt Leaf (gammel modell) og billigste 2018 40 kWt Leaf (ny modell) på Finn i dag.

Men nå sammenligner vi epler og pærer da. Hvis du vil ha splitter ny bil, liker utseendet og rekkevidden på e-2008 og har råd til den så kjør på! Man kan ikke alltid velge billigste løsning (det kan i hvert fall ikke jeg).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Sandstrøm

Blir jo mest spennende når tid bilen blir satt i produksjon, og når vi som kunder da får denne utlevert ? Er jo en del usikkerhetsmomenter her vil jeg tro?

Moddis

Bestilte i dag. Ble lovet kontraktspris :+1:

GT Line med litt ekstra utstyr.

Vår første el-bil så gleder oss veldig.

+/- 4 mnd levering fikk vi estimert.

Sandstrøm

Sitat fra: Moddis på torsdag 30. april 2020, klokken 19:27
Bestilte i dag. Ble lovet kontraktspris :+1:

GT Line med litt ekstra utstyr.

Vår første el-bil så gleder oss veldig.

+/- 4 mnd levering fikk vi estimert.

Samme her, første el-bil, så blir jo spennende, Må jo bare håpe at ikke leveringen blir så veldig utsatt etter hvert. Ser ikke ut som om Peugeot (PSA) fabrikken er startet opp igjen i Vigo. (Spania).
Da var du akurat på dagen til å få "gammel pris, for prisene stiger jo med 5% i fra 1 Mai. :)

Radial

SitatKva bil snakkar du om her? 2008 kjem vel ikkje som hybrid.

Du har rett, det var nok bensineren jeg så på...selger som sa det var hybrid 🧐
Never the less, e2008 blir lik innvendig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moddis

Sitat fra: Sandstrøm på torsdag 30. april 2020, klokken 19:37
Sitat fra: Moddis på torsdag 30. april 2020, klokken 19:27
Bestilte i dag. Ble lovet kontraktspris :+1:

GT Line med litt ekstra utstyr.

Vår første el-bil så gleder oss veldig.

+/- 4 mnd levering fikk vi estimert.

Samme her, første el-bil, så blir jo spennende, Må jo bare håpe at ikke leveringen blir så veldig utsatt etter hvert. Ser ikke ut som om Peugeot (PSA) fabrikken er startet opp igjen i Vigo. (Spania).
Da var du akurat på dagen til å få "gammel pris, for prisene stiger jo med 5% i fra 1 Mai. :)

Fikk 8% rabatt i tillegg pga Econa medlemskap hos fruen. Så røft regnet 40K spart siden vi bestilte før prisstigningen. Den kan jo endre seg igjen selvsagt, men føles som en god handel enn så lenge :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA