Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot e-2008, hva velger du?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 08. desember 2019, klokken 09:51

« forrige - neste »

vonKultom

Takk for tipset. Den planeleggeren var jo veldig fin.

Troald

Alle har vi våre egne utfordringer når det gjelder bil og lading. Vi har 2 biler som hver kjøres daglig mellom 5-10 mil til/fra jobb + noe fritidskjøring (ofte spontant, barnebarn ringer :) )
Man skulle da tro ar våre biler med reell rekkevidde 22-30 mil skulle rekke fint, det skulle holde med lading hver 2.-3.natt, men vi må ofte planlegge ladingen da en bil står i garasje og lader, mens den andre står parkert ute på veien. Noen ganger må vi ty til hurtiglading da begge bilene bør lades. Det er til tider kavete. Jeg ser derfor frem til 40-milsbilen  så det blir mindre stress med lading.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018


automat

Sitat fra: Troald på mandag 03. februar 2020, klokken 09:54
Alle har vi våre egne utfordringer når det gjelder bil og lading. Vi har 2 biler som hver kjøres daglig mellom 5-10 mil til/fra jobb + noe fritidskjøring (ofte spontant, barnebarn ringer :) )
Man skulle da tro ar våre biler med reell rekkevidde 22-30 mil skulle rekke fint, det skulle holde med lading hver 2.-3.natt, men vi må ofte planlegge ladingen da en bil står i garasje og lader, mens den andre står parkert ute på veien. Noen ganger må vi ty til hurtiglading da begge bilene bør lades. Det er til tider kavete. Jeg ser derfor frem til 40-milsbilen  så det blir mindre stress med lading.
Høres ut som dere trenger en ladestasjon til. Da blir slik ladelogistikk et ikke-problem.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Troald

#34
Sitat fra: automat på mandag 03. februar 2020, klokken 11:45
Sitat fra: Troald på mandag 03. februar 2020, klokken 09:54
Alle har vi våre egne utfordringer når det gjelder bil og lading. Vi har 2 biler som hver kjøres daglig mellom 5-10 mil til/fra jobb + noe fritidskjøring (ofte spontant, barnebarn ringer :) )
Man skulle da tro ar våre biler med reell rekkevidde 22-30 mil skulle rekke fint, det skulle holde med lading hver 2.-3.natt, men vi må ofte planlegge ladingen da en bil står i garasje og lader, mens den andre står parkert ute på veien. Noen ganger må vi ty til hurtiglading da begge bilene bør lades. Det er til tider kavete. Jeg ser derfor frem til 40-milsbilen  så det blir mindre stress med lading.
Høres ut som dere trenger en ladestasjon til. Da blir slik ladelogistikk et ikke-problem.
Ikke lett å sette opp ladestasjon langs en kommunal vei.....
Mitt hovedpoeng er imidlertid å vise at noen trenger lang rekkevidde selv om man ikke kjører langt.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Eivind S

Sitat fra: Pelle21 på mandag 03. februar 2020, klokken 11:21
Sitat fra: Pavel Kolotilov på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:29
Her er nye 2008 manualen.

http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19_dag/pdfs/9999_9999_288_en-GB.pdf



Og her er manualen på norsk: http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19/pdfs/9999_9999_288_nb-NO.pdf

Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Eivind S på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: Pelle21 på mandag 03. februar 2020, klokken 11:21
Sitat fra: Pavel Kolotilov på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:29
Her er nye 2008 manualen.

http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19_dag/pdfs/9999_9999_288_en-GB.pdf



Og her er manualen på norsk: http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19/pdfs/9999_9999_288_nb-NO.pdf

Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.

Ja, blir jo håpløst om man må starte hurtiglading helt på nytt fordi man går ut for å pisse eller noe sånt. Eller kommer tilbake fra restauranten men spiste på og vil slappe av de siste 10 minuttene i bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alda

Blir spännande att se hur appen fungerar mtp. starta laddning, sätta på värme i bilen osv.... Det är ju något som de flesta andra bilar sliter väldigt med, bara Tesla som har en "fungerande" app såvitt jag vet.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Daniel_0007

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:27
Sitat fra: Eivind S på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:15
Sitat fra: Pelle21 på mandag 03. februar 2020, klokken 11:21
Sitat fra: Pavel Kolotilov på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:29
Her er nye 2008 manualen.

http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19_dag/pdfs/9999_9999_288_en-GB.pdf



Og her er manualen på norsk: http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19/pdfs/9999_9999_288_nb-NO.pdf

Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.

Ja, blir jo håpløst om man må starte hurtiglading helt på nytt fordi man går ut for å pisse eller noe sånt. Eller kommer tilbake fra restauranten men spiste på og vil slappe av de siste 10 minuttene i bilen...

Mg har noe av det samme, ladingen vil ikke starte med mindre døren er låst og avbrytes hvis den låses opp  :-\
Model 3 2019 LR Rwd

vonKultom

Hvordan blir det i praksis da om det er som dere beskriver?

Scenario: Bilen står å lader, man kommer tilbake fra bensinstasjon/tilsvarende og vil sette seg inn i bilen og lade i 20min til.

Man bare åpner døren -> Bilen stopper automatisk å lade -> Man må trykke på skjermen i bilen for å starte/gjenoppta lading igjen.

Eller vil da kanskje stasjonen klage på at man ikke har tatt ut kabelen før man starter en ny økt?

Troald

Ser for meg å stå ute i regnvær en halv time og vente. Der er ikke tak eller mulighet for å gå inn alle steder.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Pavel Kolotilov

Sitat fra: Eivind S på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:15
Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.

Jeg bare håper at de ikke har den samme begrensningen når du lader fra vanlig lader. Forresten, kan folk bruke andre dører når hurtiglading pågår?

Sikker de er opptatt av uliker på grunn av høy spenning. Derfor vil de ikke at folk blir egentlig i nærheten av bilen (og hva betyr "i nærheten", 10 m, 100m, 1 km?  :laugh: ).
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Rosstopher

Sitat fra: Eivind S på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:15
Dette var veldig snodig: "(Under lading) Ikke bli i eller i nærheten av bilen. Ladingen vil avbrytes dersom førerdøren åpnes mens ladingen pågår."

Det er jo rimelig håpløst hvis ladingen avbrytes når førerdøra åpnes... Har ikke hørt om andre elbiler som har en slik begrensing.

Høres ganske håpløst ut. Min fremgangsmåte ved hurtiglading er som følger:
1. Hopp ut av bilen, lukk døra etter meg og start lading så fort som mulig.
2. Inn igjen i bilen for å hente lommebok, mobil, kaffekopp eller andre ting jeg trenger mens jeg lader.
3. Samboer åpner sin dør for å gå ut.
4. Åpne bakdør for å ta ut barn av barnesete.
5. Åpne bakluke for å ta ut bikkja.
6. Sikkert åpne en dør igjen fordi noen har glemt noe i bilen.
7. Komme tilbake til bilen og åpne bakluka for å sette inn bikkja.
8. Åpne bakdør for å sette inn barn.
9. Samboer åpner passasjerdør.
10. Jeg åpner førerdør og legger fra meg alle tingene mine.
11. Koble fra lader.

Dersom ladingen hadde stoppey hver gang en dør åpnes, ville det ha betydd at hvert ladestopp hadde vart mange minutter ekstra for vår del i hvert fall. Måtte jo ha startet ladingen etter alt og alle var ute av bilen og stoppet den igjen før noen setter seg inn igjen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vonKultom

Håper vi får svar på dette i noen kommende test. Om Elbil eller noen andre leser disse forumene så håper jeg dette kommer frem som noe vi ønsker svar på i en slik test.

Dette kan jo ikke være riktig.

daktari

Jaguar fungerte slik, hvis jeg husker rett: AC-lading stoppet ved opplåsing av bil. DC-lading fortsatte ved opplåsing av bil. Kanskje noe for Peugeot også?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA