Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot e-2008, hva velger du?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 08. desember 2019, klokken 09:51

« forrige - neste »

sjokomelk

BOS får ikke flere biler fra Hyundai, siden de holder igjen på salget til 2020 pga. CO2-regnskapet på bilsalg i Europa. Det samme gjelder bl.a. VAG som har produsert ID3 en stund nå, men lar de bare stå utenfor fabrikken og venter på at 2020 skal komme før de blir solgt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Daniel_0007

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 19. desember 2019, klokken 08:41
BOS får ikke flere biler fra Hyundai, siden de holder igjen på salget til 2020 pga. CO2-regnskapet på bilsalg i Europa. Det samme gjelder bl.a. VAG som har produsert ID3 en stund nå, men lar de bare stå utenfor fabrikken og venter på at 2020 skal komme før de blir solgt.

Riktig nå har kia kommet ut og sagt at leveringsproblemene har blitt løst magisk, ganske beleilig når eu kommer med pisken fra neste år.
Så blir nok ikke noe problem å få denne, mange som dropper denne og siden rekkevidden blir for liten forhold til e-niro og de som ikke trenger rekkevidden går kanskje for mg som er billigere
Model 3 2019 LR Rwd

jonnyjb

Jeg var hos en Peugeot-forhandler i dag og så på bilen (bensinutgaven riktignok). Synes den ser veldig bra ut, og det var betraktelig mye bedre plass i baksetene enn i e-208 (iallefall når forsetene er innstilt for meg, høyde ca 180 cm). Hadde egentlig nesten bestemt meg for å velge VW ID.3, men nå er jeg usikker...
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Electric cars in Norway

jonnyjb, ser den. Ja, du får mer innvendig høyde i e-2008 sammenlignet med ID.3. Jeg har sett ID.3 og den er lavere.

vonKultom

Hei!

Vi har bestilt oss en e-2008 GT til vår lille familie som en erstatning for vår golf stasjonsvogn.

Elbil blir helt nytt for oss, men jeg forsøker å lese meg opp på alt.

I den sammenhengen har jeg hengt meg litt opp i dette med at Peugeot ikke har noe mulighet for prosent begrensning på ladingen. Dvs. jeg ønsker jo gjerne å ta vare på batteriet så godt som mulig, så hvordan har dere andre tenkt å løse dette?

Under 20% vil nok batteriet veldig sjeldent utsettes for, men lading over 80% vil jo være hver kveld vi lader den.

Finnes det ladestasjoner som kan styre dette for bilen? Det er kanskje et spørsmål for ladestasjon forumet men jeg tenkte jeg skulle spørre her først.

Pavel Kolotilov

#20
Hei,

Å begrense lading til 80% er veldig viktig i varme steder som Spania eller California. Likevel leste jeg mange erfaringer fra elbileier i Norge. Mange lader opp till 100% vær dag og bruker hurtig lading massa og de melder at det er ikke skade på batteri. Ifølge mange:

- Elbil batterier er hovedsakelig skadet ikke av ladenivået men av klima (høye temperaturer).
- Det er ikke skadelig å lade opp til 100%, men det er skadelig å ha bilen 100% ladet i lang tid.

Derfor bruk "charging timer" (ikke sikker om det er på Peugeut). Du kan programere at ladingen er ferdig 15 min før du må dra. Også lader jeg ikke vær dag, på denne måten batteri er rundt 30-70% ladet vanligvis.

Jeg selv plannleger å kjøpe e2008, men ikke nå. Venter på en prisfall etter ID3 og 4 er i Norge :-)




2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

daktari

Vil bilen komme med en app? Da er det jo sjans for at man kan stoppe lading derfra, evnt via Tibber.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vonKultom

I denne orginalt spanske artikkelen så vises det en app som har noe tidsinstilling i forhold til når den lader virker det som HER


Pavel Kolotilov

Her er nye 2008 manualen.

http://public.servicebox.peugeot.com/APddb/modeles/2008.p2/eGuide_p24_ed01-19_dag/pdfs/9999_9999_288_en-GB.pdf

De kaller denne funksjonen "deferred charging". Seksjonen om ladding begynner på side 140. Også, de er ikke veldig bekymret om 100% batteri ladding. De sier:
"The traction battery ageing process is influenced by multiple factors, including climate conditions, the distance travelled and how often it has been fast-charged."

Kanskje de bruker en stor nok buffer på batteri for å beskytte den.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

jonnyjb

Ang. lading (Mode 3) klarer jeg ikke å finne informasjon i PDF'en ovenfor om trefaseladeren støtter maks 16A eller 32A i enfasemodus. Kan jo være greit å vite før man evt. velger å bruke over 6000 kr ekstra på trefaselader. Jeg har sendt spørsmål til BOS, men ikke fått noe svar.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Pavel Kolotilov

Sitat fra: jonnyjb på lørdag 01. februar 2020, klokken 05:53
Ang. lading (Mode 3) klarer jeg ikke å finne informasjon i PDF'en ovenfor om trefaseladeren støtter maks 16A eller 32A i enfasemodus.

Du mener at 3-fas 16A laderen har ikke mulighet å lade 1-Fas 32A? Jeg forsto at du får 11 kWt lading hvis du betaler 3-FAS og ikke taper noe. Men hvem vet, kanskje...


Отправлено с моего iPhone используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Tjafsaren

Tenkte å oppgradere fra en 308(2015) modell, men etter å ha Sitti i den er jeg dæven ikke sikker på om det ikke blir noe mer plass enn i det vi har nå i 308 til bakoverliggende barnesete og barnevogn.. litt skuffet

sjokomelk

Sitat fra: Tjafsaren på lørdag 01. februar 2020, klokken 20:13
Tenkte å oppgradere fra en 308(2015) modell, men etter å ha Sitti i den er jeg dæven ikke sikker på om det ikke blir noe mer plass enn i det vi har nå i 308 til bakoverliggende barnesete og barnevogn.. litt skuffet
Det er jo ikke så rart.. Siden 2008 er en høy 208. 208 er Polo-størrelse mens 308 er Golf-størrelse.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

vonKultom

Vi og var usikre på om det ville være plass nok til barnevogn for runde to med baby. Men vår vogn, buggaboo buffalo, passet overraskende greit bak, og barnestolen. Det ble også et pluss at det er isofix foran om vi finner ut at det er beste måten å gjøre det på med to barneseter.

Det jeg er mest spent på/usikker på er rekkevidden. Jeg vet jo egentlig at det vil være nok for 99% av kjøreturene bilen vil ta, men ja... jeg blir litt stresset av at det virker som alle andre syntes at rekkevidde på typ 500kilometer er viktig og at man mister så veldig mye på vinteren.

Dette er vår første elbil, så blir spennende å kjenne på om det blir noe særlig rekkevidde angst.

Pavel Kolotilov

Sitat fra: vonKultom på lørdag 01. februar 2020, klokken 22:06
Det jeg er mest spent på/usikker på er rekkevidden. Jeg vet jo egentlig at det vil være nok for 99% av kjøreturene bilen vil ta, men ja... jeg blir litt stresset av at det virker som alle andre syntes at rekkevidde på typ 500kilometer er viktig og at man mister så veldig mye på vinteren.

Med elbil lærer du å planlegge ;) . Du trenger ikke 500 km rekkevidde hvis du kjører en gang pro året lang veg: det er veldig mange 50 kWt og flere 100 kW+ CCS ladere på alle hovedveier. Ingen behov for å være bekymret, men det er lurt å planlegge rute på forhand. Elbilforenningen har en egen app som hjelper å planlegge ruter. Jeg bruker også denne, jeg finner den ganske bra:

https://abetterrouteplanner.com/

Det er lurt å installere apper for Grønn Kontakt, Fortum, BKK (eller andre bedrifter som er på din veg) og kanskje å prøve noen hurtiglader for å se hvordan de virker.

Jeg har elbiler med 200 og 150 km rekkevidde og en av den uten hurtigladding. Ingen problem, du går over rekkevideangst etter en stund :-)
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA