Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken brukt elbil er mest lønnsom å kjøpe nå.

Startet av Counterpointer, lørdag 07. desember 2019, klokken 14:26

« forrige - neste »

Counterpointer

Velfunderte innlegg og synspunkter er velkommne.

Kriterier er innkjøpspris + verdifall + påkost + driftsutgifter
Dvs totalkostnad er det viktigste, men bruksverdi og sikkerhet spiller også inn, så trillinger ol er ikke relevant.

Har noen kandidater til tittelen

2016 30 kWh Leaf
2018 40 kWh Leaf 2
2014 60ah i3
2017 94ah i3
2017 eGolf
(Kanskje) 2019 eGolf tilbud 259'

Alle disse burde være mulig å gjøre gode kjøp på da de er erstattet av nye og bedre modeller.

Har ikke Ioniq på lista under tvil da bruktprisen på disse er alt for høy, samme med Kona og ENiro.


Vesel

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Sitat fra: Vesel på mandag 09. desember 2019, klokken 23:28
Leaf 24 kWh.
Den har vært oppe til vurdering, men rekkevidden på dem er vel svært kort og dermed blir bruksverdi lavere og med konstant behov for hurtiglading så stiger driftsutgiftene.

Men innkjøpspris og vedlikeholdskostnader er jo veldig bra.

edyrli

Hva med en av de nye trillingene(Citigo-e, e-UP, Mii)?
Det er omtrent bruktbilpris(ca 180.000) Og 260 km WLTP rekkevidde.

Sikkerhet: forrige UP hadde 5 stjerner.
Plass: Bare 4 seter, men ok bagasjerom til mindre bagger og kofferter.
Comfort: De første omtalene sier støy er bra iforhold til bilklassen.

For meg så ser det ut til at disse ligger an til et rimelig bilhold.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

automat

60Ah i3 har vel ikke stort bedre rekkevidde enn 24kwh Leaf, så den burde også utgå.

Leaf og eGolf er elbilteknisk utdatetere, med manglende temperaturkontroll av batteriet ( der Leaf er værst). Leaf har i tillegg Chademo hurtiglading som har tapt kampen mot CCS.

Spørsmålet er når markedet oppdager disse punktene, og hvordan det reagerer.

Jeg er skeptisk til 30kwh Leaf. Fikset faktisk softwareoppdateringen batteriproblemet, eller har Nissan bare dyttet problemet ut av garantitiden?

Mitt valg ville vært 94ah i3, forutsatt at man finner et eksemplar som ikke er overpriset. Den er teknolohisk mest fremtidsrettet. 30kwh Kia Soul (som ikke står på listen) ville jeg også vurdert, selv om den har Chademo.

Men husk at det kommer til å skje mye i elbilmarkedet i 2020 som kan påvirke bruktprisene
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marzo

Sitat fra: Vesel på mandag 09. desember 2019, klokken 23:28
Leaf 24 kWh.

Å kjøpe elbil uten garanti er høyrisiko for folk flest; https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165247069

Men snart dukker det forhåpentligvis gode alternativer til overhaling av batterier og de vanligste feilene på disse bilene også.

kaiat

Å kjøpe en hvilken som helst bil utenfor garantitid er høyrisiko. Alt kan potensielt gå i stykker. Jeg har både en fossilbil og en Leaf, begge 2014-modeller, og har ingen illusjoner om at jeg skal kunne kjøre til evig tid uten større påkost på hverken den ene eller den andre. Men jeg slipper å bekymre meg over turbo-havari og clutchbytte på Leafen da, i forhold til fossilbilen. Eller dyseskifte, som på min fossilbil innebærer at motoren må ut av bilen...

Jeg skrur selv og reduserer kostnadene en del på det. I den sammenheng synes jeg at Leaf skiller seg ut positivt. Det er en enkel og grei bil å jobbe med. Den er solgt i relativt stort antall, noe som gir god tilgang til brukte og rimelige deler, og du finner mye info på nettet. Det er også et stort eiermiljø med god aktivitet, både på dette forumet og utenlandske forum.



Counterpointer

Sitat fra: automat på tirsdag 10. desember 2019, klokken 11:35
60Ah i3 har vel ikke stort bedre rekkevidde enn 24kwh Leaf, så den burde også utgå.

Leaf og eGolf er elbilteknisk utdatetere, med manglende temperaturkontroll av batteriet ( der Leaf er værst). Leaf har i tillegg Chademo hurtiglading som har tapt kampen mot CCS.

Spørsmålet er når markedet oppdager disse punktene, og hvordan det reagerer.

Jeg er skeptisk til 30kwh Leaf. Fikset faktisk softwareoppdateringen batteriproblemet, eller har Nissan bare dyttet problemet ut av garantitiden?

Mitt valg ville vært 94ah i3, forutsatt at man finner et eksemplar som ikke er overpriset. Den er teknolohisk mest fremtidsrettet. 30kwh Kia Soul (som ikke står på listen) ville jeg også vurdert, selv om den har Chademo.

Men husk at det kommer til å skje mye i elbilmarkedet i 2020 som kan påvirke bruktprisene
Mye fornuftig her. Har stor sans for Soul men da er vi på 2018 model og billigste akkurat nå på Finn er 205k kr.
Det er vel omtrent det en må ut med for i3 94ah

Kan hende at Up/Citygo/mii til 180 ny er et godt alternativ.

automat

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:51

Kan hende at Up/Citygo/mii til 180 ny er et godt alternativ.
Hvis bilen er stor nok, og man kan vente, så kan det være et godt alternativ. Husk bare at en ferdig regget bil med vinterhjul og ønsket ekstrautstyr ikke nødvendigvis koster 180k.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

#9
Fasit kan være Tesla S med gratis Supercharging og Tesla garanti.

Vi endte i alle fall opp med en slik til under 300 000 og har kun kostet på den 50 000 kr i forsikring, nye dekk og TPS sensorer.

Kunne etter 20 000 km fått kjøpsprisen tilbake på det frie markedet og endt opp med ca kr 2,50/km inkludert drivstoff.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. juni 2020, klokken 09:18
Fasit kan være Tesla S med gratis Supercharging og Tesla garanti.

Vi endte i alle fall opp med en slik til under 300 000 og har kun kostet på den 50 000 kr i forsikring, nye dekk og TPS sensorer.

Kunne etter 20 000 km fått kjøpsprisen tilbake på det frie markedet og endt opp med ca kr 2,50/km inkludert drivstoff.

50k i dekk, forsikring og sensorer? Det var da ekstremt dyrt, eller er det snakk om forsikring for 5 år?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Nei, men vi har nok dekk for minst 3 år innberegnet i denne kostnaden. Etter 20 000 km har vi nemlig handlet inn flett nye vinterdekk til 12 000 kr og tilsvarende sommerdekk på felg til 14 000 kr + TPS sensorer til 3000 kr. Resten er forsikring.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Anbefaler Finn for kjøp av nye hjul til Tesla. Sist plukket jeg opp nye 20" komplette originale ubrukte sommerhjul til Model X`en for rundt 10-11.000,-. Lett å gjøre gode kjøp da mange ønsker andre hjulalternativer.
Nye 22" Onyx til X får man tak i ned mot 24-25.000,-.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA