Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf og lynlading

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 07. desember 2019, klokken 13:54

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: unik42 på torsdag 14. mai 2020, klokken 15:15
Angående TeslaBjørns 1000km test - han brukte altså 15timer på 1000km (om jeg minnes korrekt). For å si det sånn, skulle jeg kjørt 1000km på en dag, så hadde jeg nok brukt mer 15 timer uansett bilmerke og drivstofftype.

Skal man kjøre 1000 km så kjører man vel litt effektivt? Sist gang jeg kjørte i 15 timer var fra Oslo til Amsterdam. Endte opp på ca. 1400 km på 15 timer inkludert stopp (i fossilbil som trivdes best under 130 km/t). Hadde aldri prøvd meg på en slik strekning i ett strekk i elbil med treg lading.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Her i Norge er 1000 km langt. På Europaferie i fjor var lengste dagsetappe 1007 km, det var med hele familien inkl hund. Tror vi brukte 14 timer inkl lading, pauser og mat (men det var ikke med en Leaf). Tiden flyr fort avsted når du skal finne en do og alle skal gå

Når du skal på skikkelig langtur (5500 km i vårt tilfelle) så er det greit med etapper på mellom 700 og 1000 km pr dag.

unik42

Tror ikke jeg hadde dratt på Europaferie med Leaf uavhengig av ladefart. Men klart, folk dro jo på Grand Tour med bobler i gamle dager, så en vet jo aldri.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Counterpointer

Sitat fra: unik42 på fredag 15. mai 2020, klokken 09:29
Tror ikke jeg hadde dratt på Europaferie med Leaf uavhengig av ladefart. Men klart, folk dro jo på Grand Tour med bobler i gamle dager, så en vet jo aldri.
He He (off topik varsel)

Tidlig på 90 tallet var jeg på bilferie i sørfrankrike med Peugeot 205 Gti. Hadde følelsen av å kjøre fra bensinstasjon til bensinstasjon husker ikke hvor mange ganger pr dag, men det var ikke få, bensin var største utgift på den turen. Var helt utslitt etter transportetappene. Det var totalt annerledes nå i 2019 med elbil, ekstremt mye mer behagelig.

hemi

Europatur med leaf består vel majoriteten av tiden å lete etter lading, og lading, så om det er behagelig, er det nok en behagelig tur ;)

Jeg synes model 3 til danmark var en anstrengende øvelse i tid sløst på lading, så folk har nok forskjellig oppfattelse av tid, og hva tiden sin er verdt.

Lars C. Krogenæs

#20
Sitat fra: unik42 på fredag 15. mai 2020, klokken 09:29
Tror ikke jeg hadde dratt på Europaferie med Leaf uavhengig av ladefart. Men klart, folk dro jo på Grand Tour med bobler i gamle dager, så en vet jo aldri.

Våre tanker går til Sven Erik som kjørte iMiev til Malaga t/r i 2011. Siste Fungerende hurtiglader var vel i Oslo!

https://elbilforum.no/index.php?topic=4494.15
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Rosstopher

Sitat fra: unik42 på fredag 15. mai 2020, klokken 09:29
Tror ikke jeg hadde dratt på Europaferie med Leaf uavhengig av ladefart. Men klart, folk dro jo på Grand Tour med bobler i gamle dager, så en vet jo aldri.

Biler på den størrelsen fungerer jo fint på langtur. Ovennevnte tur til Amsterdam var bare jeg og en kompis, og kunne fint ha vært gjort i en bil på størrelse med Leaf. Har flere ganger kjørt 1000+ km på en dag med bare to mennesker i bilen. Hadde Leaf ladet med 2-3 C sånn som f.eks. Ioniq, så kunne den fungert fint på Europaferie.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. mai 2020, klokken 16:00
Sitat fra: unik42 på fredag 15. mai 2020, klokken 09:29
Tror ikke jeg hadde dratt på Europaferie med Leaf uavhengig av ladefart. Men klart, folk dro jo på Grand Tour med bobler i gamle dager, så en vet jo aldri.

Våre tanker går til Sven Erik som kjørte iMiev til Malaga t/r i 2011. Siste Fungerende hurtiglader var vel i Oslo!

https://elbilforum.no/index.php?topic=4494.15

Sikkert spennende lesning, men nå mangler bildene siden artikkelen er så gammel, og hele beskrivelsen er uten et eneste punktum. Glemte dog å sjekke for komma-tegn, men det var sannsynligvis like mange av den sorten der, altså helt fritt. Virket og som hele turbeskrivelsen bestod av å fortelle hvor de ladet og om ladingen gikk godt eller dårlig, og lite av annet info.

Å skrive er jammen en kunst, da man både skal gjøre teksten lettlest, og interessant nok for å holde på leseren, noe den turbeskrivelsen dessverre ikke gjorde jobben for min del, Her ble vel gjort alle feil som kan gjøres, og det ble like spennende som å lese en powerpointpresentasjon på et bilde i hvitt, med eller uten tekst. Synd, for utgangspunktet er mer enn spennende nok.

PS! Dette var ikke ment for å henge ut noen, men for å gi et hint om ting man bør tenke på når man skal gi f.eks. en reiseskildring. En virkelig god forteller, kan gjøre den kjedeligste hverdagssituasjonen om til en dramatisk forestilling som fanger alles oppmerksomhet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:23hele beskrivelsen er uten et eneste punktum. Glemte dog å sjekke for komma-tegn, men det var sannsynligvis like mange av den sorten der, altså helt fritt.

GOS svarer på innlegget ditt her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47935.msg840111#msg840111
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:31
Sitat fra: RJK på lørdag 16. mai 2020, klokken 13:23hele beskrivelsen er uten et eneste punktum. Glemte dog å sjekke for komma-tegn, men det var sannsynligvis like mange av den sorten der, altså helt fritt.

GOS svarer på innlegget ditt her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47935.msg840111#msg840111

Takker for den, og ser poenget. Det var dog ikke meningen å gjøre dette personfokusert, som jeg skriver.

Jeg poengterte ikke skrivefeil, bare at det er veldig greit å pauser i teksten. Om så bare et linjeskift innimellom ville hjulpet veldig. Det viktigste dog, var historien i seg selv. Den blir hverken bedre eller dårligere av dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. mai 2020, klokken 16:00
Våre tanker går til Sven Erik som kjørte iMiev til Malaga t/r i 2011. Siste Fungerende hurtiglader var vel i Oslo!
Siden vi er på sidehistorier, så fikk din referanse meg til å tenke på en klient jeg hadde for 20 år siden. Han kjørte mopedbilen sin til Spania. 45 km/t toppfart gjør jo I-MiEV til racerbil.

Hører med til historien at han solgte mopedbilen (som tilhørte NAV) i Spania og drakk opp pengene Så han fløy hjem.

Marius Kotsbak

#26
https://www.naf.no/elbil/elbiler-i-norge/nissan-leaf-2018/ladetest-nissan-leaf-62-kwt/

Da har NAF endelig fått lynladet Leaf på Dombås! Får håpe det får flere steder til å følge etter.

Det var imponerende tall! Blir mange sekunder å regne seg frem til for de negative her. Helt opp til 65% ligger den over 50kW.

Hvis man istedet ser på hvor lenge den lader raskere på 200A enn 125A tilgjengelig så ser det ut til å gjelde i hele ladetida! Siden ladingen i vintertesten er omtrent som forventet om sommeren på 125A tilgjengelig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

leafnor

Sparer 9-10 minutter opp til 65%, og kanskje 5 på neste 15% til 80.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

Kvarter da ca. Nå har ikke Nissan lovet noe mer enn like rask lading som 40 kWh på tross av større batteri, så ikke noe å si på det.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Samco

Hjelper lite når chademo Lyn lading ikke blir satset på av lade leverandører i Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA