Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf og lynlading

Startet av Lars C. Krogenæs, lørdag 07. desember 2019, klokken 13:54

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Noen som har sett tester av Leaf+ med lynlading og hvor mange sekunder bilen har greid å ta imot lading over 50kW i løpet av en ladesesjon?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

leafnor

Indirekte sett det.  Bjørn Nyland (Teslabjørn) prøvd og en i Japan har jeg sett. Det synes å være flere nåløyer en skal treffe for å få noe fart over noe tid. Men ved omlag SOC 45% er cellespenning 4,2V på +125A (=150A) lading, og ladestrømmen faller.
Og er man da heldig og starte på 10% og med batteritemperatur ikke mye over 30 så lader den på maks Amp i 15 minutter. I praktiske tilfeller er vell folk inn å lader på fra 20%, og da er vell det jevne en kan regne med å se det at en kan lade på over 50 kW i 600 sekunder.
Det finnes lite info på nett om "lynlading" av Leaf, for det er knapt med ladere, og de som har prøvd har enten hatt for varmt batteri eller for høy SOC til at det har gitt den store opplevelsen.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Jeg fant tilbake til den i japan som har testet Lynlading. I Japan har Nissan utplassert 90kW ladere, som bilen maks kan nyttiggjøre seg 73 kW av.
Med start på SOC 20%, temperatur på under midten av skala Ca 30 grader ett sted, lader den 7 minutter 73kW.
Etter 30 minutter lading når den 77%. Den har da tatt inn 29,2 kWh. En snitt ladefart på 58,4 kW.
8,5 kWh (16%) kom inn på maks ladefart i 7 minutter. Om man startet på SOC 10% ville en kunne ladet i ca 11 minutter. Altså omtrent de 600 s jeg nevnte i forrige post.
Vedlagt graf som han i japan laget ut fra observasjoner på 90 kW ladestasjon.
Han har også testet å hurtiglade på 90 kW lader ved å kjøre batteriet ned til 6% på en 350km kjøretur i japansk sommer. Da fikk han 58 kW effekt som maks, det var "Rapidgate" mao.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Leaf, uansett størrelse på batteri, er grunnet mangel på aktiv kjøling av batteri ikke skapt for lynlading. Det er en ok bil til sitt bruk, men skal en bruke den på langtur med en del lading er den ikke brukende. Samme med e-Golf.

Se 1000 km test som TeslaBjørn har utført.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Counterpointer

Sitat fra: Øyst1 på lørdag 07. desember 2019, klokken 17:50
Leaf, uansett størrelse på batteri, er grunnet mangel på aktiv kjøling av batteri ikke skapt for lynlading. Det er en ok bil til sitt bruk, men skal en bruke den på langtur med en del lading er den ikke brukende.
Er for spesielt interesserte, men det er mulig.

https://fdel.dk/min-leaf-odyssey/


http://livetmedelbil.blogspot.com/2018/10/langturtest-leaf-24-kwh-2012-mars-2017.html


https://leafmotnord.wordpress.com/tag/langtur/

EV-FTW

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 07. desember 2019, klokken 19:27
Sitat fra: Øyst1 på lørdag 07. desember 2019, klokken 17:50
Leaf, uansett størrelse på batteri, er grunnet mangel på aktiv kjøling av batteri ikke skapt for lynlading. Det er en ok bil til sitt bruk, men skal en bruke den på langtur med en del lading er den ikke brukende.
Er for spesielt interesserte, men det er mulig.

https://fdel.dk/min-leaf-odyssey/


http://livetmedelbil.blogspot.com/2018/10/langturtest-leaf-24-kwh-2012-mars-2017.html


https://leafmotnord.wordpress.com/tag/langtur/

Er virkelig for spesielt interesserte. Ser jo tydelig av tallene til han danske med 40 kWt Leaf at den rapidgater temmelig fort. Fryktelig lav hastighet på hurtiglading. Men all ære til se som gidder. Hadde kjøpt en Ioniq før Leaf, selv om de hadde kastet en Leaf 40 kWt etter meg. Nå har jeg erfaring med begge bilene, og det eneste som taler litt i fordel Leaf er bagasjeromsplassen. På alle andre områder er Ioniq langt bedre. Men det er min subjektive mening.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 07. desember 2019, klokken 13:54
Noen som har sett tester av Leaf+ med lynlading og hvor mange sekunder bilen har greid å ta imot lading over 50kW i løpet av en ladesesjon?

Det ligger litt informasjon fra Japan i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45434.0

Vet ikke hvorfor du innleder spørsmålet med å hinte om sekunder når det i realitenen er i ca. 16 minutter? Eller fra minst 16 til 65% SOC.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

I denne tråden på Linkedin så ligger det en graf fra Eon/Clever i Danmark:
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6661592172078473216?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6661592172078473216%2C6662255827702824960%29&replyUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A6661592172078473216%2C6662979493927362560%29

Her er det 8 minutter, eller 480 sekunder, men nå ble lading startet på hele ca. 55% SOC. Hadde sikkert blitt lengre tid og kanskje høyere hastighet ved å starte før det.

Legg også merke til at temperaturen ikke øker mye under ladingen heller.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lars C. Krogenæs

Får ikke linken din til å fungere (kommer ikke til riktig side?)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

leafnor

Bildet på LinkedIn med 200A lading:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Struper vannvittig allerede på 60prosent sov denne og....

Marius Kotsbak

Ja, men sånn har det vært med alle Leaf. Spesielt 24 kWh bør man ikke lade mer enn til 60% SOC om man ikke må for å spare tid og penger. E+ må nok strupe litt på de høyeste hastighetene før fordi den ikke har batterikjøling.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Marius Kotsbak

Sitat fra: leafnor på lørdag 07. desember 2019, klokken 17:09
Jeg fant tilbake til den i japan som har testet Lynlading. I Japan har Nissan utplassert 90kW ladere, som bilen maks kan nyttiggjøre seg 73 kW av.
Med start på SOC 20%, temperatur på under midten av skala Ca 30 grader ett sted, lader den 7 minutter 73kW.
Etter 30 minutter lading når den 77%. Den har da tatt inn 29,2 kWh. En snitt ladefart på 58,4 kW.
8,5 kWh (16%) kom inn på maks ladefart i 7 minutter. Om man startet på SOC 10% ville en kunne ladet i ca 11 minutter. Altså omtrent de 600 s jeg nevnte i forrige post.
Vedlagt graf som han i japan laget ut fra observasjoner på 90 kW ladestasjon.
Han har også testet å hurtiglade på 90 kW lader ved å kjøre batteriet ned til 6% på en 350km kjøretur i japansk sommer. Da fikk han 58 kW effekt som maks, det var "Rapidgate" mao.

60 kW i snitt mao. Det er jo ikke så verst ifht. det som ble lovet da bilen ble lansert. Ca. 50% raskere enn med 125A-uttak.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

unik42

Angående TeslaBjørns 1000km test - han brukte altså 15timer på 1000km (om jeg minnes korrekt). For å si det sånn, skulle jeg kjørt 1000km på en dag, så hadde jeg nok brukt mer 15 timer uansett bilmerke og drivstofftype.

Men, selvfølgelig, de raskeste kjører vel samme lengden på 10timer eller deromkring.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Marius Kotsbak

Jepp, 1000 km i strekk er det vel bare dieselfantastene som klarer. Med en sjåfør hadde jeg iallefall delt det opp på to dager, og sikkert fått sammenfalt behovet mine til pauser fint med bilen sine.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA