Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v batteri, fjerne feilmelding

Startet av Mr.G, lørdag 07. desember 2019, klokken 10:03

« forrige - neste »

Mr.G

Hei, noen som kan tipse meg hvordan få bort feilmelding 12v batteri? Ikke den kritiske men bytt batteri snart. Batteriet er ikke gammelt, kunne tenkt meg å rebootet før eventuelt bytte. Hvordan gjør man det på enklest mulig måte?


Muffinman

Enkelte som har hatt hell med å koble fra batteriet og deretter slå bilen helt av. Fungerte ikke hos meg riktignok, feilmeldingen bestod etter øvelsen.

Det beste er vel å få byttet batteriet. Meldingen trigges om batteriet har vært under et visst spenningsnivå, eller om kapasiteten begynner å bli dårlig.

Mr.G

Verd et forsøk. Noen som har en link til diy youtube feks?

Johnny

Feilmeldingen min forsvant etter at jeg hadde montert et nytt. Jeg kan vanskelig se at det også ville virket på samme måte om jeg bare monterte det gamle igjen. Det målte tross alt 12,7 V ved demontering.
TMS og eGolf.

Mr.G

Kan man koble fra bak nosecone? Tenker det er verd et forsøk...
Noen som har diy?

Lynet

Hva med å lade opp 12V batteriet med en ekstern lader? Årsaken til meldingen er vel at det begynner å bli litt dårlig ladet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

#6
Feilmeldingen forsvinner ikke ved å lade batteriet. Det lades jo automatisk via likestrømskonverteren. Feilmeldingen trigges som nevnt av at det har vært under en viss spenningsverdi, eller at estimert kapasitet er falt under en viss terskel.

Kan heller ikke koble fra bak nosecone da batteriet sitter bak frunken. Må ut med balja, enkel jobb.

Rosstopher

Min erfaring tilsier at varselet kan forsvinne av seg selv. Jeg fikk varsel og bestille service for å få det byttet. I mellomtiden kjørte jeg på langtur (25 mil) og da var varselet borte neste dag. Derfor mistenker jeg at varselet kommer ved lav spenning eller at batteriet ikke tar til seg lading like fort som det pleier, og at dersom feilen ikke vedvarer etter en viss tid så nullstilles varselet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ampéreson

Fikk denne igjen i går, tredje gangen jeg siden 2015 må bytte 12v batteri. Dette er jo uten tvil en design feil, noen som har erfaring med å bytte denne "slitedelen" på utgått garanti? Må man betale for det eller er det mulig å kreve det fikset på goodwill?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Har du noe som trekker s12v når bilen står parkert? Selv har jeg 2 dashcam, men har bare byttet batteri 1 gang på 2015-modellen etter 176.000km.

Ampéreson

Har dashcam, fikk det i fjor, men har byttet batteri to ganger før det.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Arath

Vær obs på at de har flere versjoner av 12v batteriet. På min Nov-2014 modell har jeg byttet to ganger. Først etter 3 år, deretter etter 14 måneder. Viste seg at de hadde ikke oppdatert type batteri, så de antok at det ble redusert for fort pga feil ladesyklus på de forskjellige batteritypene.

Verdt å sjekke opp dersom man må bytte for ofte. De måtte inn via diagnose delen for å se at det var satt feil type i forhold til det fysiske. Batteriet bør i utgangspunktet holde hvertfall 3-4 år.

Ampéreson

Spurte Tesla service center på Kokstad fint om de kunne ta det på verkstedsgaranti, men det fikk jeg ikke. De hadde normalt ett års garanti på verkstedsdeler sa de. Siden jeg skiftet sist Mai 2018, ble det 2600 sure kroner å betale.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Sitatett års garanti på verkstedsdeler
Når jeg reklamerte på et dørhåndtak som var skiftet i sin helhet litt over 3 år tidligere som havarerte på nytt viste de til delegaranti på 2 år. Høres ikke særlig konsekvent ut dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA