Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model X etter 100.000km

Startet av Kires, fredag 06. desember 2019, klokken 22:26

« forrige - neste »

Kires

Hva er deres erfaring med eierskap på Model X etter kjørte 100k km?
Så teslabjørn måtte bytte begge dempere foran for 40k, men den hadde gått over 200k km.
Har dere hatt mye påkost på understells deler? Er jo en svintung bil.

Har vært frem og tilbake på X i mange år, og er lei av å vente på biler som kommer om et år eller to og ladenettverk som ikke blir bygget ut. Så vurderer sterkt å gå for en pent brukt X nå.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

jkirkebo

Sitat fra: Kires på fredag 06. desember 2019, klokken 22:26
Hva er deres erfaring med eierskap på Model X etter kjørte 100k km?
Så teslabjørn måtte bytte begge dempere foran for 40k, men den hadde gått over 200k km.
Har dere hatt mye påkost på understells deler? Er jo en svintung bil.

Har vært frem og tilbake på X i mange år, og er lei av å vente på biler som kommer om et år eller to og ladenettverk som ikke blir bygget ut. Så vurderer sterkt å gå for en pent brukt X nå.

Min har bare gått 73kkm, men ingen problemer med understell foreløpig. Bremseklosser kan det dog se ut som jeg må få byttet nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Teslabjørn sin har vel fått kjørt seg litt over gjennomsnittet. Ville karakterisert det som hard bruk.

Kires

Ja jeg ser for meg er bremser, understell og dekk hovedsaklig. Mcu er reklamasjon innnenfor fem år, det burde i grunn luftfjæring også være.
Dørene har vel vært ganske pålitelig med litt justering
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Ellemelle

For det første er det vanskelig for deg å vite hva som er "pent brukt". Hadde ikke Teslabjørns bil vært så kjent, ville den også fremstått som "pent brukt", han har jo vært flink med foliering og bilpleie ellers.

Så er det viktig å huske at Tesla i dag har en "deny everything"-politikk når det kommer til reklamasjon på biler som har kjørt langt. Hvis luftfjæringen ryker, så må du betale for det. De sier at enten må du betale, eller så må du bestille en Falkenbil for å få fjernet bilen fra Teslas verksted, hvis den har blitt sendt dit.
Så kan du velge å gå til forbrukerrådet eller advokat, eller begge deler, og være uten bil de månedene det tar før du får et svar.

Kjøper du en Tesla som har gått over 100k, ville jeg ha budsjettert med 10-20k pr år til verkstedbesøk. Ett år er det kanskje ingenting, det neste er det 40k. Det er nødvendigvis ikke så galt, sammenlignet med verdifallet på en bil med lavere kilometer.

Kires

Tanken er å kjøpe en som har gått maks 50k km. Men bare funderer om det er noe jeg skal ha noen år eller selge etter et år eller to. Bare funderinger🙂
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Hodetelefoner

Hvis du har ødelagt demperene etter 100.000. Så er det ytre påvirkninger :p enkelt og greit.

Rævedilter

Kjente svakheter er jo hjulstilling (ofte feil fra fabrikk) som medfører ujevn slitajse på dekk, styring (kryss må skiftes på 70-100' km), bremser (iallefall klosser og ofte skiver med 80-100' km, knikring i framstilling, dugg i baklys, feil på ultralydsensorer.

geear

Sitat fra: Kires på fredag 06. desember 2019, klokken 22:26
Hva er deres erfaring med eierskap på Model X etter kjørte 100k km?
Så teslabjørn måtte bytte begge dempere foran for 40k, men den hadde gått over 200k km.
Har dere hatt mye påkost på understells deler? Er jo en svintung bil.

Har vært frem og tilbake på X i mange år, og er lei av å vente på biler som kommer om et år eller to og ladenettverk som ikke blir bygget ut. Så vurderer sterkt å gå for en pent brukt X nå.
Har hatt X i to år. Jeg har vært i tenkeboksen på bilbytte, men jeg vet oppriktig talt ikke hva annet jeg skal kjøpe, uten å inngå flere kompromisser enn i dag. Det er fortsatt ingenting annet jeg har lyst på. Du kan vente deg ihjel, eller løp og kjøp. Den ene tingen du må innse i forkant, er at Tesla er Tesla, på godt OG vondt. De kan være det mest fantastiske du har opplevd, både på bilopplevelse og service, og de kan også være langt nede, spesielt på service, som de også er best på.  :o variabelt med andre ord.

PS: hadde X5 før X, og som sammenligning til Teslabjørn, så var X5en, på 100 000 km, på sitt tredje sett med luftfjærer, og andre sett elektronisk styrte dempere foran. Og alle disse feilene gjorde bilen i praksis ukjørbar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA