Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbedring av i-Pace svakheter

Startet av bobakka, fredag 06. desember 2019, klokken 11:16

« forrige - neste »

bobakka

Jeg prøvekjørte en i-Pace forrige helg hvor jeg ble veldig overbevist om bilen og dens kjøreegenskaper.

For meg har den noen svakheter og jeg lurer på om noen har en formening om i hvilken grad det kan rettes opp i løpet av 2020 med software oppgraderinger eller enkle hardware endringer:

1. Høyt energiforbruk
Jeg ser at eTron nå kommer med forbedret rekkevidde med software og hardware endringer. Tesla kommer også med økt rekkevidde med software endringer. Det er vel et stort potensiale for også iPace å forbedre rekkevidde / redusere energiforbruk med enkle grep? Hvor fort kan dette komme og hva trengs?

2. Lav tilhengervekt
En tilhengervekt på 750 kan vel fort dobles eller kanskje tredobles med enkle software grep?

3. Lav ladehastighet
Hurtigladehastighet kan vel også fort forbedres med enkle software grep eller muligens noe annen hardware? Ladespenningen går direkte inn på batteripakka og strømmen blir vel strupet for å sikre at ingen deler av batteripakka overoppheter? Med bedre erfaring og enkle midler bør vel dette kunne tunes?


iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JaguarNorge

Så hyggelig at du har testet I-PACE og at du er overbevist! :D

Når det gjelder punkt 1 og 3, er det nå oppdateringer på vei som skal løse opp for bedre rekkevidde og ladehastighet, disse er forventet å komme innen kort tid og vi kommer til å kommunisere rundt dette når alt er klart.

Punkt 2, det er ikke planlagt noe oppgradering av hengervekt fra vår side per i dag.

Maxwell_400

IMHO

1. høyt forbruk, det er en myte som skyldes mye uheldig hjul/dekk valg. I siste Auto Motor und Sport ble rekkevidden for Audi55, I-Pace, EQC, ModelX 100 målt til henholdsvis 339km, 361km, 317km og 385km på deres standard testrunde. Teslabjørn har også en fin sammenligning.

Men forbruket på I-Pace øker mere enn de andre ved høyere hastighet.

2. Hengerfeste, det er litt synd. Såvidt jeg kan bedømme er ikke det en begrensning i selve bilen og innfestingen av hengerfestet ser ut til å være godt dimensjonert. Det er plass til å gjøre selve festet kraftigere.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

bobakka

#3
Sitat fra: JaguarNorge på fredag 06. desember 2019, klokken 11:29
Så hyggelig at du har testet I-PACE og at du er overbevist! :D

Når det gjelder punkt 1 og 3, er det nå oppdateringer på vei som skal løse opp for bedre rekkevidde og ladehastighet, disse er forventet å komme innen kort tid og vi kommer til å kommunisere rundt dette når alt er klart.

Punkt 2, det er ikke planlagt noe oppgradering av hengervekt fra vår side per i dag.

Takk for raskt og positivt svar.

Punkt 1 - spennende å se hva sw-endringen er og hva som er gode hjul/dekk valg - og hva det betyr

Punkt 2 - dette burde være enkelt om det ble prioritert - hva skal til for at det prioriteres?

Punkt 3 - bra - det minst viktige for meg - men kanskje det enkleste å få til.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

bobakka

#4
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 06. desember 2019, klokken 14:41
1. høyt forbruk, det er en myte som skyldes mye uheldig hjul/dekk valg. I siste Auto Motor und Sport ble rekkevidden for Audi55, I-Pace, EQC, ModelX 100 målt til henholdsvis 339km, 361km, 317km og 385km på deres standard testrunde. Teslabjørn har også en fin sammenligning.

Hvor finner jeg ut mer om dette? Særlig mot ModelX som vel er referansen?
339 km mot 385 km er kun ca 12% forskjell i rekkevidde.

Om iPace øker mest i høy fart er ikke så viktig, farten kan avpasses for å komme frem.
Etter noen år i iMiev er jeg vant til både å redusere hastighet og skru av varmen for å komme frem :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Maxwell_400

Sitat
Hvor finner jeg ut mer om dette? Særlig mot ModelX som vel er referansen?
339 km mot 385 km er kun ca 12% forskjell i rekkevidde.
Det var 361km vs. 385km. Se forøvrig testen til teslabjørn


https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI&t=257s
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

chargedup

1: Teslabjørn har testkjørt i-pace mot model x og e-tron simultant (forskjellige førere, men samtidig) på sin youtube kanal
https://www.youtube.com/watch?v=blqZ_rZ7WFI. Skal ikke si jeg husker alt fra disse, men hoveddelen som er interessant for deg ettersom du nevner lavere hastighet:
I-pace bruker mindre enn de to andre på første halvdel av ruten som er landeveiskjøring. Når de kommer til motorveien bruker model x minst. Totalt på akkurat denne testløypen har model x lavest forbruk, så I-pace og så e-tron. Alle tester viser forskjellig (etter hvordan bilene er utstyrsmessig og testløypen er), men i lave hastigheter vil jeg tro at en lavt utstyrt I-pace S har bedre forbruk enn EQC, e-tron og model x.
Dersom forbruk er viktig, kjøp en I-pace S med 18" sommer og vinterhjul.
Jaguar forhandlere har begynt / skal begynne å kalle inn biler nå der de sier 8% forbedring i effektivitet på faktisk kjøring (ikke WLTP), om det stemmer 100% vet nok ingen før de har fått den.

2: Lav tilhengervekt går vel på at 750 kg er enkelt å få godkjent. Er (dessverre?) bare vi i nisselandet som bryr oss noe særlig om hengere og dermed blir ikke hengerfeste prioritert. Ny godkjenning krever mer arbeid og få fabrikanter gidder gjøre om tilhengerspec etter lansering.

3: Lav hurtigladehastighet / kort høy hastighet er noe de fleste produsentene dessverre har. Er vel kun Audi som klarer "ekstreme" hastigheter i lang tid, de fleste andre struper ladehastighet relativt tidlig. Model 3 har enda høyere ladehastighet enn audi i et kort intervall, men struper fort.
Lite problem med å måtte stå noen minutter ekstra på en lading med I-pace, men kjører man så langt, eller fort, at man må lade 3 ganger for å komme fram blir pausene litt for ofte og litt for lange i mine øyne.

I-pace er absolutt den bilen som gir mest kjøreglede i "SUV" elklassen synes jeg.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

I-Pace hadde i denne testen mindre utmålt distanse enn de andre bilene på grunn av 18 tommers hjul. Da TB justerte for dette endte faktisk I-Pace opp med det minste forbruket.

Stikkkontakt

3. Jaguar har bekreftet at 11kw 3-fas lading kommer "soon". Personlig tipper jeg det kommer på 2021-modellen. Det blir ikke mulig å oppgradere.
Hurtiglading vil ikke bli denne bilens styrke selv om den kan forbedres med SW. Det er selvsagt mulig at dette også forbedres med annen HW.

ardevd

Viktig å påpeke at oppdateringen (H264) gir opptil 8% økning i rekkevidde. Noen av forbedringene er knyttet til kraftfordeling i ego-mode og således får man kun utbytte av denne forbedringen hvis man faktisk bruker Eco ;)

Tellus

Hvis man setter seg inn i en dypfrosset bil tipper jeg at eco mode kanskje vil bruke lengre tid på å få bilen varm. Slik var det i hvert fall med første gen Leaf. Da pleide jeg å kjøre i vanlig modus de første 10 minutte for å få maks effekt på varmeapparatet for deretter å slå over på eco modus. Blir spennende å se hvordan dette fungerer for I-Pace.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på lørdag 07. desember 2019, klokken 10:17
Hvis man setter seg inn i en dypfrosset bil tipper jeg at eco mode kanskje vil bruke lengre tid på å få bilen varm. ..
Man setter seg uansett ikke i en dypfrosset bil og forventer sparetall på forbruket. Skal du kjøre langt og  trenger maks rekkevidde har du bilen på 100% SOC og forvarmet før avgang. Alle andre ganger enn når du trenger maks rekkevidde ser jeg ikke at potensielt 8% mer vil være noe å stresse med.

Hovedsaken for min del er at Jaguar faktisk jobber kontinuerlig med forbedringer, i samarbeid med oss eiere som vet hvor skoen eventuelt trykker og bør justeres. Lengre rekkevidde er bare en parameter på hvor bra en bil er, selv om enkelte forfekter det som 'den eneste målestokk' når det gjelder elbil.

JaguarNorge

Sitat fra: bobakka på fredag 06. desember 2019, klokken 15:00
Sitat fra: JaguarNorge på fredag 06. desember 2019, klokken 11:29
Så hyggelig at du har testet I-PACE og at du er overbevist! :D

Når det gjelder punkt 1 og 3, er det nå oppdateringer på vei som skal løse opp for bedre rekkevidde og ladehastighet, disse er forventet å komme innen kort tid og vi kommer til å kommunisere rundt dette når alt er klart.

Punkt 2, det er ikke planlagt noe oppgradering av hengervekt fra vår side per i dag.

Takk for raskt og positivt svar.

Punkt 1 - spennende å se hva sw-endringen er og hva som er gode hjul/dekk valg - og hva det betyr

Punkt 2 - dette burde være enkelt om det ble prioritert - hva skal til for at det prioriteres?

Punkt 3 - bra - det minst viktige for meg - men kanskje det enkleste å få til.

I-PACE ble konstruert slik at den ikke skulle ha hengerfeste. Etter at fabrikken besøkte Norge konkluderte de med at I-PACE måtte ha hengerfeste, noe den fikk. Men de 750 kg er maksimal vekt I-PACE kan trekke utfra den nåværende konstruksjonen. Bilen var ferdig bygget og klar til produksjon, da våres krav om hengerfeste kom. Men fabrikken har hørt ønsket om økt hengerfeste og det er rapportert inn til deres ingeniør team.

bobakka

Sitat fra: JaguarNorge på mandag 16. desember 2019, klokken 14:10
I-PACE ble konstruert slik at den ikke skulle ha hengerfeste. Etter at fabrikken besøkte Norge konkluderte de med at I-PACE måtte ha hengerfeste, noe den fikk. Men de 750 kg er maksimal vekt I-PACE kan trekke utfra den nåværende konstruksjonen. Bilen var ferdig bygget og klar til produksjon, da våres krav om hengerfeste kom. Men fabrikken har hørt ønsket om økt hengerfeste og det er rapportert inn til deres ingeniør team.
Supert - stå på :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

JPM

Jeg har to gjentagende problemer med I-Pacen.

1. Dørhåndtak og låsing

Dørhåndtakene går ikke alltid tilbake til innfeldt posisjon når det er litt kaldt. Har smørt de opp med silikonspray, men det hjelper lite. Det er heller ikke alltid mulig å låse bilen med knappen på dørhåndtaket, men jeg må bruke nøkkel. Har tatt video av dette, men filen er for stor til å lastes opp på denne siden. På videoen trykker jeg på knappen gjentatte ganger, uten at bilen låser seg. (nøkkel er 20 cm unna døra). Og med en gang jeg trykker på nøkkelen, låser den seg.

2. Infotainment og telefon

Telefonen virker ikke bestandig når oppkoblet. Den står som oppkoblet hos bilen, men musikk/ringe ut/inn fungerer ikke. Det kommer ikke noe lyd. Bilen må slås av, låses opp/igjen før telefonen fungerer igjen. Dette skjer ganske ofte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA