Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenlignet med ID.3. Hvilke hovedlys får de forskjellige nye bilene?

Startet av e-Stig, onsdag 04. desember 2019, klokken 22:55

« forrige - neste »

e-Stig

Fikk litt sjokk her. Plutselig heter delforumet ID.3!

Vi har reservert ID.3 men har foreløpig ikke landet 100%. Leser fremdeles det meste om modeller som er på vei. Med så mange nye elbiler som kommer i løpet av neste år blir jo detaljene viktige. Leser for eksempel både om Y og Mach-E men har foreløpig liten tro på at amerikanerne leverer like gode frontlys som tyskerne.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Chimp

Mach e får ikke matrix så jeg skal garantere at de ikke er like gode. Kun vanlige adaptive LED uten headlight washers

e-Stig

Sitat fra: Chimp på torsdag 05. desember 2019, klokken 07:30
Mach e får ikke matrix så jeg skal garantere at de ikke er like gode.

Spiller sikkert ingen rolle for de aller fleste. På Østlandet er jo alle hovedveier godt opplyst og da merker man ingen forskjell. For meg som kjører gjennom skog uten gatelys i 60 prosent av veien til jobb kan dette være forskjellen på liv og død. I alle fall for hjort og rådyr som blir truffet av jobbpendlere hver uke. Lysene på e-Golfen er helt fantastiske. Etter å ha kjørt 25 000 km er det bare èn bil som har blinket til meg og følt seg blendet. Enkelte biler har så dårlig lys at det tar litt tid før de dynamiske lyktene på e-Golfen ser dem.

Ifølge selgeren på Møller tar IQ-lysene på ID.3 teknologien til nye høyder. De er mer presise og mye raskere enn lysene på e-Golfen.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

gak

Sitat fra: e-Stig på torsdag 05. desember 2019, klokken 23:31
Sitat fra: Chimp på torsdag 05. desember 2019, klokken 07:30
Mach e får ikke matrix så jeg skal garantere at de ikke er like gode.

Spiller sikkert ingen rolle for de aller fleste. På Østlandet er jo alle hovedveier godt opplyst og da merker man ingen forskjell. For meg som kjører gjennom skog uten gatelys i 60 prosent av veien til jobb kan dette være forskjellen på liv og død. I alle fall for hjort og rådyr som blir truffet av jobbpendlere hver uke. Lysene på e-Golfen er helt fantastiske. Etter å ha kjørt 25 000 km er det bare èn bil som har blinket til meg og følt seg blendet. Enkelte biler har så dårlig lys at det tar litt tid før de dynamiske lyktene på e-Golfen ser dem.

Ifølge selgeren på Møller tar IQ-lysene på ID.3 teknologien til nye høyder. De er mer presise og mye raskere enn lysene på e-Golfen.
eeh.. Alle hovedveier opplyst? Hvis ikke de dynamiske lysene på e-golfen din ser lysene til andre biler ville jeg ikke skrytt av lysene til volkswagen i alle fall:)
Polo 2.5

gak

Det er jo en smule påfallende at den mest aktive tråden om de nye bilene fra vw er om navnet til de fremtidige bilene:)
Polo 2.5

jkirkebo

Sitat fra: e-Stig på torsdag 05. desember 2019, klokken 23:31
Sitat fra: Chimp på torsdag 05. desember 2019, klokken 07:30
Mach e får ikke matrix så jeg skal garantere at de ikke er like gode.

Spiller sikkert ingen rolle for de aller fleste. På Østlandet er jo alle hovedveier godt opplyst og da merker man ingen forskjell. For meg som kjører gjennom skog uten gatelys i 60 prosent av veien til jobb kan dette være forskjellen på liv og død. I alle fall for hjort og rådyr som blir truffet av jobbpendlere hver uke. Lysene på e-Golfen er helt fantastiske. Etter å ha kjørt 25 000 km er det bare èn bil som har blinket til meg og følt seg blendet. Enkelte biler har så dårlig lys at det tar litt tid før de dynamiske lyktene på e-Golfen ser dem.

Ifølge selgeren på Møller tar IQ-lysene på ID.3 teknologien til nye høyder. De er mer presise og mye raskere enn lysene på e-Golfen.

Og for oss som kjører mye på mørke veier med lite trafikk gir en LED-bar til 6-8000,- enormt mye bedre fjernlys enn selv de mest avanserte matrix-løsninger. Ikke kan man kombinere LED-bar med matrix heller, så da vet jeg ihvertfall hva jeg ville valgt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chimp

Sitat fra: e-Stig på torsdag 05. desember 2019, klokken 23:31
Sitat fra: Chimp på torsdag 05. desember 2019, klokken 07:30
Mach e får ikke matrix så jeg skal garantere at de ikke er like gode.

Spiller sikkert ingen rolle for de aller fleste. På Østlandet er jo alle hovedveier godt opplyst og da merker man ingen forskjell. For meg som kjører gjennom skog uten gatelys i 60 prosent av veien til jobb kan dette være forskjellen på liv og død. I alle fall for hjort og rådyr som blir truffet av jobbpendlere hver uke. Lysene på e-Golfen er helt fantastiske. Etter å ha kjørt 25 000 km er det bare èn bil som har blinket til meg og følt seg blendet. Enkelte biler har så dårlig lys at det tar litt tid før de dynamiske lyktene på e-Golfen ser dem.

Ifølge selgeren på Møller tar IQ-lysene på ID.3 teknologien til nye høyder. De er mer presise og mye raskere enn lysene på e-Golfen.

Hadde heller ikke vært i tvil om å velge bilen med best lys!
Det er mitt ankepunkt mot mach e. Polestar har matrix og vurderes, id4/q4 også. Id3 ble ikke helt riktig for meg men det er en annen story

Amatøren

Sitat fra: e-Stig på torsdag 05. desember 2019, klokken 23:31På Østlandet er jo alle hovedveier godt opplyst og da merker man ingen forskjell.

Nei, der tar du nok feil. Her noen eksempler:

E134 Drammen - Kongsberg, noen strekk uten veilys.
E16 Sandvika - Fagernes - og videre, mye uten lys.
RV51 Fagernes - Beitostølen, nesten ikke veilys.

Meg bekjent er dette hovedveier og på Østlandet.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Chimp

Veldig feil ja, at det er lys hører vel til sjeldenhetene. Matrix er viktig uansett hvor du bor

e-Stig

Sitat fra: snakkesalig på lørdag 07. desember 2019, klokken 21:10
Sitat fra: Amatøren på fredag 06. desember 2019, klokken 22:22
Sitat fra: e-Stig på torsdag 05. desember 2019, klokken 23:31På Østlandet er jo alle hovedveier godt opplyst og da merker man ingen forskjell.
Nei, der tar du nok feil.
E6 Minnesund - Kolomoen er i alle fall en hovedvei.

Ser jeg tok litt hardt i med alle hovedveier, så det tar jeg tilbake. Men jeg tror at veldig mange som kjøper en elbil for pendling kjører på opplyste veier, mens andre kjører flere tusen kilometer i året i stummende mørke. Etter at vi kjøpte elbil med dynamiske frontlykter i fjor har jeg blitt enda mer bevisst på hvor viktig lysene er.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA