Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store endringer på Model X i 2020?

Startet av Jarv!s, torsdag 05. desember 2019, klokken 18:43

« forrige - neste »

geear

Den løsningen fjerne hele fordelen med beinplassen på tredje rad, så da kan man like godt ta 7-seteren og få i pose og sekk, uten hjemmesnekring?

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 08. desember 2019, klokken 09:24
Den løsningen fjerne hele fordelen med beinplassen på tredje rad,
Nei, det er fremdeles plass der man normalt vil strekke bena fra tredje rad. Ikke at jeg ville hatt en slik løsning med skarpe kanter og svineri. Vi legger stort sett ikke ned tredje rad og legger heller ting (typisk en bag) på gulvet enten i midten eller på ene siden bak andre rad.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Jarv!s på fredag 06. desember 2019, klokken 16:05
Haha, bilen er ikke gammel. Men ja plassen blir trangere, men tror jeg venter over jul nå og ser! :)

Morsomt å lese meningene om 6 og 7 seter, men tror jeg har bestemt meg for en 7 seter. Så kan jeg bli taxi for alle barna!

Med tre barn er en 7-seter det beste valget, både for muligheten til å sitte på 2. rad med barna og fordi du sannsynligvis trenger bagasjeplassen den gir.

Vi valgte 6-seter fordi ungene begynner og bli store (10 og 15 år) -og fordi vi ikke lenger kjører rundt med en eller flere hockeybagger (de er svære).
Hvis barna var i barnhagealder ville vi kjøpt en 7-seter.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Enig der. Var som jeg skrev lenger opp, jeg merker nå når de to eldste vår har blitt (nesten) 9 og 11, at det begynner å nærme seg punktet hvor vi kunne hatt 6-seter. Synd at ikke midtbenken er delt i tre, og midtsetet kunne vært fjernet. Burde vært en kurrant sak med en connector og en spak for å vippe det løs. Finnes biler der det går.

daktari

Sitat fra: gr på søndag 08. desember 2019, klokken 21:04
Enig der. Var som jeg skrev lenger opp, jeg merker nå når de to eldste vår har blitt (nesten) 9 og 11, at det begynner å nærme seg punktet hvor vi kunne hatt 6-seter. Synd at ikke midtbenken er delt i tre, og midtsetet kunne vært fjernet. Burde vært en kurrant sak med en connector og en spak for å vippe det løs. Finnes biler der det går.
Gamle Touran hadde seter man kunne ta helt ut, men de ble ikke flate når man klappet de sammen. Peugeot 5008 kunne klappe ned individuelle seter så det ble flatt gulv. Foretrakk den siste modellen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eirikvestfold

Vi har en 6 - seter og kjørte en 7 - seter fra avis noen dager i høst.
Verken samboer eller 3-åringen likte benkeraden (2. rad).. det gjorde bilen for "vanlig". En som skrev lenger opp at 2 separate seter er prikken over Ien med model X, og er helt enig. Kjørte to langturer i sommer og det var utrolig deilig med så god plass i bilen.

Vi har et barn til på vei og planlagt setefordeling i tiden fremover blir: meg i førersetet (såklart). Barna i hvert sitt sete på andre rad og samboer på et av setene på tredje rad. Her har hun full kontroll på begge barn, mer beinplass enn hun noengang kommer til å trenge.. og fortsatt masse bagasjeplass. Alternativt eldste barn på tredje rad.

Med 7 - seter måtte samboer ha funnet plassen mellom to barneseter på andre rad, som hadde blitt trangt. Alternativt at eldste barnet måtte hatt setet sitt alene på tredje rad. Da måtte vi nok slått begge setene bakerst og da er det plutselig ikke sååå god plass lenger.

For oss er 6 - seter en no-brainer, både i form og funksjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 08. desember 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Jarv!s på fredag 06. desember 2019, klokken 16:05
Haha, bilen er ikke gammel. Men ja plassen blir trangere, men tror jeg venter over jul nå og ser! :)

Morsomt å lese meningene om 6 og 7 seter, men tror jeg har bestemt meg for en 7 seter. Så kan jeg bli taxi for alle barna!

Med tre barn er en 7-seter det beste valget, både for muligheten til å sitte på 2. rad med barna og fordi du sannsynligvis trenger bagasjeplassen den gir.

Vi valgte 6-seter fordi ungene begynner og bli store (10 og 15 år) -og fordi vi ikke lenger kjører rundt med en eller flere hockeybagger (de er svære).
Hvis barna var i barnhagealder ville vi kjøpt en 7-seter.

Mine minste er 5 og 8 nå. Med fokus på kun oss fire ville jeg sterkt vurdert 6-seter for tiden som kommer.
Men før ungene ble så store er det gull med 3 seter på rad to og full bagasjeplass. Kona satt fint mellom to barneseter. Tror hun hadde blitt ganske muggen om hun ble sendt bak til rad 3.
6 seter er en bedre løsning om setene skal være permanent oppe og mye i bruk. 7 seter brukes mer som ren 5-seter med mulighet for å ta med to til.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Drumworks

Storfornøyd med 6-seters TMX. En fordel med 6-seieren er jo også at de som sitter på tredje rad har fri sikt fremover, noe de ikke vil ha i en 7-seter.
2016 Tesla X90D

PGH

Vi er inne på tanken å kjøpe en model x. Er det noen som vet om det går med 4 barn i alderen 0 til 6år. Alle må selvfølgelig ha barneseter. To forovervendte og to bakovervendte. Kjører idag s- Max og caravelle. Caravellen er jo helt fantastisk når det gjelder plass, men tanken på el-bil er jo fristende.

Leafy

#39
Sitat fra: Eirikvestfold på mandag 09. desember 2019, klokken 17:09
Vi har en 6 - seter og kjørte en 7 - seter fra avis noen dager i høst.
Verken samboer eller 3-åringen likte benkeraden (2. rad).. det gjorde bilen for "vanlig". En som skrev lenger opp at 2 separate seter er prikken over Ien med model X, og er helt enig. Kjørte to langturer i sommer og det var utrolig deilig med så god plass i bilen.

Vi har et barn til på vei og planlagt setefordeling i tiden fremover blir: meg i førersetet (såklart). Barna i hvert sitt sete på andre rad og samboer på et av setene på tredje rad. Her har hun full kontroll på begge barn, mer beinplass enn hun noengang kommer til å trenge.. og fortsatt masse bagasjeplass. Alternativt eldste barn på tredje rad.

Med 7 - seter måtte samboer ha funnet plassen mellom to barneseter på andre rad, som hadde blitt trangt. Alternativt at eldste barnet måtte hatt setet sitt alene på tredje rad. Da måtte vi nok slått begge setene bakerst og da er det plutselig ikke sååå god plass lenger.

For oss er 6 - seter en no-brainer, både i form og funksjon.

En No Brainer når samboer sitter på 3. seterad sammen med bagasjen og du må foreta en unnamanøver eller dere kommer ut for en ulykke? Betenkelig at du prioriterer litt bedre komfort foran sikkerhet med 2 barn...

Enig i at 6-seteren er perfekt for familie på 4, men å basere seg på å bruke 3. seterad i kombinasjon med en person og bagasje i Model X, som har elendig bagasjesikring, er å leke med liv.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Ellemelle

Tredje rad har sikkerhetsbelte som bagasjen kan (og bør) festes med.
Man må tilpasse seg, og kjøpe kofferter og bagger som passer til bilen, og som kan sikres med de mulighetene som tross alt er der.

Mitt hovedargument mot en syvseter (og femseter) er at det er alt for lavt under taket i midtsetet.

geear

Sikkerhetsbelte? Det sitter jo i seteryggen som er felt ned? Eller har de begynt å levere med noe på nye biler nå?

For lavt under taket i midtsetet for hva? Jeg har hatt tre voksne mannfolk på mellom 180 og 188 på midtrekka i 2 x 20 mil uten noe som helst problem, ingen tok i taket. Kan selvfølgelig hende ryggen ikke var i mest oppreiste posisjon, det påvirker mye på takhøyde/plass.

Forøvrig et tips til alle med bakovervendt barnesete i X, parker det det det er individuelt sete, og vipp ryggen bakover, så blir det 10-15 cm mer benplass for barnet i barnesetet.  :+1:

Ellemelle

Du feller ikke ned seteryggen, men skaffer deg en bag/koffert som passer akkurat i oppslått sete, og så fester du dette med sikkerhetsbelte.

Å plassere tung bagasje bak seteryggen til noen en er glad i, er jo i beste fall naivt.

Sikkerhetsbeltet er designet for å tåle vekter over 100 kg, bakseteryggen skal kun tåle en brøkdel av dette.

https://www.nrk.no/livsstil/baksetene-er-potensielle-dodsfeller-1.7564940

"- De som satt framme kom fra ulykken uten alvorlige skader, mens de to baksetepassasjerene begge omkom på stedet, sier Staff til NRK Forbrukerinspektørene.

I bagasjerommet var det plassert tung bagasje, men ikke mer enn hva som kan forventes når fire personer skal ut på tur.

Bagasjen hadde forskjøvet hele baksetet slik at baksetepassasjerene ble klemt. Begge fikk massive klemskader i bryst og mageregionen, i tillegg til alvorlige skader i nedre del av ryggen."

Sirup

Jeg foretrekker 7-seters versjonen. Normalt kjører jeg med bakerste seterad lagt flatt og med et stort bagasjerom. De få gangene vi behøver mer enn 5 seter, så tar vi opp bakerste seterad. Med 6-seters versjonen får man ikke denne store bagasjeplassen, og man får ikke "vegg" mellom bagasjerom og seteradene. 6-seter er stilig og sikkert mer komfortabelt, men er etter min oppfatning mindre fleksibelt + at det er mer kostbart.
VW e-Golf
Tesla Model X75

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA