Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store endringer på Model X i 2020?

Startet av Jarv!s, torsdag 05. desember 2019, klokken 18:43

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei.

Er i en situasjon, der vi skal ha familieforøkelse, slik at jeg ser på det som litt trangt med 3 unger i en model 3.
Det som i mine øyne har vært det sterkeste med model 3, er at den kommer med CCS ladeport. Altså ingen adapter for å bruke "tredje parts ladere". Fikk låne en model X i sommer av Tesla, og bilen var god med god plass! Så dette er den ideele bilen.

Jeg skal også ærlig innrømme at jeg ikke har lest meg alt for mye opp på model X, da jeg selv eier en model 3 i dag.

Mine bekymringer er jo om model X plutselig skulle få CCS port, evt nyere batterier, bedre motorer osv..  (om ikke lenge). Forstår jo at endringer skjer gradvis med alle biler, men litt kjipt å svi av nærmere en million kroner på en bil som over natta blir utkonkurrert av en tilsvarende model x med bedre løsninger. Er også klar over at i mange tilfeller har Tesla kortene tett til brystet, andre ganger liker de å informere om endringer.

Så til slutt, hva tenker du dere? Vil det være noe store endringer i året som kommer? Burde jeg vente? Som sagt, har ikke lyst å føle at jeg har kjøpt katta i sekken..
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

OhmPaPa

Tesla kommer med nye små og store forbedringer hele tiden. Så det kommer sannsynligvis ikke en "ny generasjon" TMX med masse forandringer.

Det er tidlgere sagt fra Tesla at når de har en forbedret bildel begynner de å produsere den slik med en gang. Målet til Tesla er 2-3 slike endringer per uke. De fleste usynlige for oss brukere antar jeg.

Det eneste jeg vet - siden Tesla/Elon sier det - er at det kommer en toppmodell med større motor etterhvert. Så hvis du syns dagens Performance er for daff kan det være grunn til å vente. Hvis ikke ville jeg ha kjøpt når jeg trengte bilen.

sjokomelk

Sitat fra: Jarv!s på torsdag 05. desember 2019, klokken 18:43
Mine bekymringer er jo om model X plutselig skulle få CCS port, evt nyere batterier, bedre motorer osv..  (om ikke lenge).
Alle Model X bygd etter mai (?) i år (de som heter bare Long Range og Standard Range - "Raven" versjonen) har innebygd støtte for CCS allerede. Det følger med adapter i bilen. Og skulle du kjøpe en eldre, brukt Model X så ettermonterer Tesla det som trengs for CCS-støtte for 4800 kroner hvis du ønsker det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: Jarv!s på torsdag 05. desember 2019, klokken 18:43
Mine bekymringer er jo om model X plutselig skulle få CCS port, evt nyere batterier, bedre motorer osv..  (om ikke lenge). Forstår jo at endringer skjer gradvis med alle biler, men litt kjipt å svi av nærmere en million kroner på en bil som over natta blir utkonkurrert av en tilsvarende model x med bedre løsninger. Er også klar over at i mange tilfeller har Tesla kortene tett til brystet, andre ganger liker de å informere om endringer.

CCS ville jeg ikke bekymret meg for. Adapteret er lite og nett, enkelt å bruke. Jeg har det liggende i midtkonsollen faktisk. Tar maks 5 sekunder ekstra i forhold til Model 3.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Det er ingen måte å vite sikkert hverken hva, om eller når noen endringer kommer.

Men vi er forholdsvis sikre på at Plaid kommer i 2020 og jeg tenker at det vil følge flere ting med dette. Jeg ville ikke tatt sjansen på S eller X akkurat nå hvis det ikke var viktig å få ny bil raskt

Jarv!s

Takker for raske svar! Kanskje vente på plaid, bør gå fint å vente til sommeren...  :-X

Uansett om jeg venter eller ei, så er jo planen å ha en 6 eller 7 seter, hva velger folket her?

Fordelen med 6 seter er jo åpent i midten ved frakt av lange ting, men 7 seter da har man jo den ekstra plassen..
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Counterpointer

6 seter er den stiligste og mest komfortable for passasjerene. X er en spesiell bil uansett men 6 seter er prikken over i'en for meg. Skulle jeg hatt en X hadde det vært valget mitt, selv om jeg kunne klart meg med 5.

Trenger en transportere store ting er det jo hengerfeste .........

geear

Det der har vært diskutert i det uendelige her inne. 6-seteren har håpløs bagasjesikring uten tredje seterad oppe, og kun fire seter tilgjengelig hvis man ikke vil bruke tredje seterad for å ha lasteplass. Med 7-seter så kan vi, som familie på fem, ha tredje seterad flat når plassbehovet tilsier det, og allikevel ha god plass til fem, og stor bagasjeplass uten at bagasje ligger helt åpent inn mot kupeen. Selvfølgelig er det åpning over seteryggen, men den er ganske smal, så det gir mye bedre sikring enn i 6s. Har hatt 7s i to år, ungene er 4-9-11, og ville ikke hatt 6s (har hatt loaner), men ser at nå som ungene har blitt større, så kan 6s bli mer aktuelt.

turfsurf

6 vs 7 seter er prioritering. 6 seter er best for passasjerer, man kan sitte fem i bilen uten å sitte klemt inntil hverandre, og alle har plass til beina. I tillegg kan man være 5 i bilen + ski, men det kan vel 7 seteren og.

Største fordelen til dagens 7 seter er at den kan legge ned ryggen på rad 2 så man får inn større gjenstander. På seks seteren får jeg knapt inn noe større i Xen enn jeg får inn i i3en med nedlagte seter. Men får med uhorvelige mengder bagasje i form av bager o.l.

Kjører man mye på tur med 5 i bilen som oss, og liker fred og ro ville jeg valgt seks seter. Er man en pack-rat og kun kjører kortere turer med 5 eller flere i bilen er syv seter ett bra valg. Men da kan man jo like godt velge femseter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Vi kjører en del langt, med fem i 7s, og for eksempel på sommerferier kjører vi avgårde med ett av de bakerste setene oppe, der sitter da han på 12 alene på tredje rad, mens de to andre har hver sin side på midtrekka. Da har vi god bagasjeplass samtidig som alle får god plass og det er fredstid i bilen. Etter mye handling underveis, og dårligere og dårligere pakking for hver etappe  :laugh:, så er det enkelt å legge ned bakerste sete og ha alle på midtrekka mot slutten av ferien. Har faktisk skjedd begge de to siste sommerferiene. Fleksibiliteten er super.

Første året hadde 7s ikke nedleggbar rygg på midtrekka, og da solgte 6s en del mer, men nå tar 7-seteren snart forbi 6s på antall solgt i Norge totalt, så etter den nye kom har den solgt mer.

Counterpointer

Men luksusfølelsen ved å sitte i elektrisk styrte singelstoler på andre rad er temmelig unik.

De to eierne av 6 og 7 seter har lagt frem fordeler og ulemper godt. Det er bare å velge ut fra egne preferanser. Det beste er å prøve begge utgaver med familien.

Hodetelefoner

Det beste er å kjøpe en ny X og ta setene ifra en gammel.
De nye setene er forferdelige..  Jalla bakseter også

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. desember 2019, klokken 20:45
Største fordelen til dagens 7 seter er at den kan legge ned ryggen på rad 2 så man får inn større gjenstander. På seks seteren får jeg knapt inn noe større i Xen enn jeg får inn i i3en med nedlagte seter. Men får med uhorvelige mengder bagasje i form av bager o.l.

Jeg hentet tidligere denne uka en innerdør på 210x80cm + karmsett. Den gikk rett inn i 6-seter TMX. Hadde det gått i i3, med bakluka igjen? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jarv!s

Takker for mange gode svar!

Tror valget for meg vil bli 7 seter, da jeg vil tenke sikkerhet med tanke på "sperret" andre rad med 3 seter.
Spørsmålet vil jo være om jeg klarer å vente på evt en oppgradert av TMX...  ::)
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

o.b.lix

For å nyansere dette med 6 eller 7-seter, har du store barn, sitter de bedre i 6-seter, er de små, sitter de like greit i 7.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA