Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store endringer på Model X i 2020?

Startet av Jarv!s, torsdag 05. desember 2019, klokken 18:43

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: o.b.lix på fredag 06. desember 2019, klokken 08:27
For å nyansere dette med 6 eller 7-seter, har du store barn, sitter de bedre i 6-seter, er de små, sitter de like greit i 7.
Enig. Det er også et svare strev å hjelpe med sikkerhetsbeltene på 3.rad.,  enklere på 2. Selv om det blir trangere sideveis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Jepp, MEN, tre voksne sitter GODT i baksete (midtrekka) på en Model X, så det er ikke trangt før du må til med tre barnestoler.

Sikkerhetsbeltene på tredje seterad er et irritasjonsmoment hos oss, for beltelåsen har et rom den ligger i, for å gi plass til å legge seteryggene flate, og det er veldig mange barn som sliter med å vippe låsen opp samtidig som de må sette i beltet, spesielt når de sitter i barnestol eller pute i tillegg, da er det enda verre å rekke ned. Han på 11 klarer seg fint nå, men har hjulpet til utallige ganger bak der, og rukket å bli så lei at jeg til tider har hatt papp/filler/papir et eller annet knøvlet nedi hullet der for at låsen skal stå rett opp. Problemet er bare at en må huske å ta det bort før ryggen kan legges ned.

THE

#17
Hadde en 7 seter (med gamle seter) som lånebil et par dager da vår 6 seter var på verksted. Da jeg sa at vi skulle bytte til bil med sju seter så kom det veldig høylydte og engasjerte protester fra jentungen på 11. Etter en tur med 6 personer i bilen der hun ble sittende alene på tredje rad i sjuseteren var hun helt bestemt på at vi aldri skulle ha sjuseter. Det blir veldig trangt og isolert på tredje rad i sjuseteren sammenlignet med den åpne løsningen i 6 seteren. Guttungen på 14 år og 180+ cm klarte ikke å trykke seg inn på tredje rad pga. veldig begrenset beinplass. I 6 seteren sitter han greitt på tredje rad, selv en Oslotur (300 km hver vei) gikk greit for noen uker siden.

Jeg mener likevel at 7 seter med nye nedfellbare seter på både 2. og 3. rad er veldig fleksibel. Og det er mer enn en gang jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å felle ned 2. rad i vår bil for å frakte større ting. De nye setene på andre rad i 7-seter gir vel også bedre plass på tredje rad enn de individuelle setene som de første sjuseterne hadde?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 06. desember 2019, klokken 10:11
Jepp, MEN, tre voksne sitter GODT i baksete (midtrekka) på en Model X, så det er ikke trangt før du må til med tre barnestoler.

Sikkerhetsbeltene på tredje seterad er et irritasjonsmoment hos oss, for beltelåsen har et rom den ligger i, for å gi plass til å legge seteryggene flate, og det er veldig mange barn som sliter med å vippe låsen opp samtidig som de må sette i beltet, spesielt når de sitter i barnestol eller pute i tillegg, da er det enda verre å rekke ned.
Vel, våre tre barn sitter ikke godt ved siden av hverandre på rad to i 7 seteren. Vi prøvekjørte både seks og syv seteren før kjøp, og det var ikke tvil. Definisjonen av å sitte godt er da ikke å komme i kontakt med hverandre...

Enig i det med sikkerhetsbeltelåsene på rad tre, men syvåringen her i huset fikser det fint, og de gangene jeg har måttet hjelpe til har jeg kunnet stå inne i bilen foran de og feste låsen. Ikke noe stort problem akkurat.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på fredag 06. desember 2019, klokken 08:27
For å nyansere dette med 6 eller 7-seter, har du store barn, sitter de bedre i 6-seter, er de små, sitter de like greit i 7.
For å nyansere enda litt mere så krever barn mest plass til setet foran i den alderen der kneet akkurat ikke kommer frem til kanten av sitteputen, og de sitter med beina strekt ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#20
Jeg har 7-seter og har hatt 6-seter lånebil et par ganger. Jeg vil ikke kategorisk plassere den ene foran den andre da det blir individuelt hva som passer best.

Det jeg har satt pris på med 7-seteren er:
-Den fungerer bra som 5-seter. Det er plass til 3 barneseter på rad 2. Med mindre man skal frakte 3 voksne mannfolk er det veldig god plass på rad 2 og du beholder det store bagasjerommet urørt.
-Ofte er vi bare 4 i bilen på langtur og da er det veldig greit med sete i midten om ungene vil legge fra seg noe. Et stort hull i midten blir bare ulempe på disse turene. Pt har vi hvalp festet i belte i setet mellom ungene så den ser ut og er nære ungene. Det er eneste stedet den blir noenlunde komfortabel pt.
-Bagasjesikring – det finnes rett og slett ikke i 6-seteren. Det er stort og åpent rett inn i kupeen fra bagasjerommet så man må snekre en plate eller noe i 6-seteren om den skal brukes som 4-seter.
-Ungene vil ofte gjerne sitte på rad 3 istedenfor rad 2 (de på 5 og 8) når de har med venner. De trives tydeligvis godt på rad tre.
-Det er plass til 7 pers. Det har vært praktisk ved flere anledninger.
-Når vi er 6 på tur fyller vi 6 seter og har hundebur på det siste nedfelte setet. I en 6-seter kunne vi antakelig hatt hundebur på gulvet mellom setene på rad 2, så det blir ganske likt plassmessig.
-Ved behov for ekstra benplass på rad 3 kjører jeg bare setene på rad 2 fremover. Det er veldig god plass på rad 2, så det er mye å gå på for å bedre benplass på rad 3.

Jeg vet flere sier det er fint på rad 3 for voksne også, men jeg må ærlig si jeg virkelig ikke skjønner greia. Jeg har sittet bakerst i egen bil og prøvesittet bakerst i 6-seter. På bakerste rad har du små sidevinduer, mer støy fra hjulbuer/bagasjerom bak, du føler at du sitter langt bak (både i 6. og 7. seter). Å prate med sjåføren kan du glemme uten å heve stemmen. Voksne subber taket i bakluka.Du sitter litt for deg selv i både 6. og 7. seter. Jeg foretrekker helt klart rad 2 fremfor rad 3. Å ligge som en sakkosekk på rad 3 frister ikke.

Med 6-seteren får man et praktisk område mellom setene til bagger/bagasje, hundebur, kjølebag etc. Det er lettere å gå inn til rad 3. Dvs du trenger ikke kjøre frem setene på rad 2 for å komme inn/ut, uten at jeg opplever det som noen stor ulempe når setene uansett er lite i bruk. Du slipper å ha noe ved siden av deg på rad 2, på godt og vondt.

Oppsummert ville jeg nok valgt 7-seteren igjen, rett og slett fordi den har en del fordeler over 6-seteren samtidig som jeg ikke verdsetter fordelene ved 6-seter høyere enn 7 seter. Fast 3 seter på rad 2 og urørt bagasjerom er veldig praktisk i hverdagen. Ekstraseter praktisk ved spesielle behov. 7-seter er vel nå billigere enn 6 seter fordi den har benk istedenfor monopost seter på rad 2. I min bil har jeg tre elektriske monopost seter på rad 2.
Er det noe jeg har savnet tidvis er det nedfellbare seter. Det får du nå med 7-seter, men ikke med 6 seter. Det sammen med pris og praktisk erfaring hadde nok landet meg på 7 seter igjen.
Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd med både 6 og 7 seter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. desember 2019, klokken 11:39
-Ofte er vi bare 4 i bilen på langtur og da er det veldig greit med sete i midten om ungene vil legge fra seg noe.

-Bagasjesikring – det finnes rett og slett ikke i 6-seteren. Det er stort og åpent rett inn i kupeen fra bagasjerommet så man må snekre en plate eller noe i 6-seteren om den skal brukes som 4-seter.

Et par kommentarer:
Har 6-seter med kjøleboks i midten, her støtter ungene seg og legger fra tingene sine. Og så har vi alltid kald drikke etc tilgjengelig, trenger ikke å stoppe for å skaffe det.

Bagasjerom - her skaffer du enten halv skillevegg fra Ralo eller hel skillevegg fra bilkomponenter, disse ser helt originale ut og kan pakkes ned i brønn bak om du trenger setene.

Sittekomfortmessig er det stor forskjell på gammel 7-seter som er like god som 6-seter kontra ny 7-seter som ikke er spesielt behagelig på seterad 2, med mindre man er et barn som uansett sitter i egen stol eller på pute.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OhmPaPa

Et par poenger til når det gjelder kjøpe nå eller om et år.

Kjøper du nå kan det godt være det kommer en forbedret utgave et par måneder senere.

Men det samme kan skje om du kjøper om et år. Og i mellomtiden har dere kjørt din trange gamle bil i et helt år i stedenfor å kose dere i en romsligere Model X.

Og motsatt er det nok best for økonomien å beholde TM3 hvis dere får det til å fungere.

Jarv!s

Haha, bilen er ikke gammel. Men ja plassen blir trangere, men tror jeg venter over jul nå og ser! :)

Morsomt å lese meningene om 6 og 7 seter, men tror jeg har bestemt meg for en 7 seter. Så kan jeg bli taxi for alle barna!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

OhmPaPa

Hehe skjønner en TM3 ikke er mange år gammel. Men gammel som i den bilen man hadde før man kjøpte en ny.

Kjenner du uttrykket luksusproblem?  :D

geear

Sitat fra: THE på fredag 06. desember 2019, klokken 10:21
Hadde en 7 seter (med gamle seter) som lånebil et par dager da vår 6 seter var på verksted. Da jeg sa at vi skulle bytte til bil med sju seter så kom det veldig høylydte og engasjerte protester fra jentungen på 11. Etter en tur med 6 personer i bilen der hun ble sittende alene på tredje rad i sjuseteren var hun helt bestemt på at vi aldri skulle ha sjuseter. Det blir veldig trangt og isolert på tredje rad i sjuseteren sammenlignet med den åpne løsningen i 6 seteren. Guttungen på 14 år og 180+ cm klarte ikke å trykke seg inn på tredje rad pga. veldig begrenset beinplass. I 6 seteren sitter han greitt på tredje rad, selv en Oslotur (300 km hver vei) gikk greit for noen uker siden.

Jeg mener likevel at 7 seter med nye nedfellbare seter på både 2. og 3. rad er veldig fleksibel. Og det er mer enn en gang jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å felle ned 2. rad i vår bil for å frakte større ting. De nye setene på andre rad i 7-seter gir vel også bedre plass på tredje rad enn de individuelle setene som de første sjuseterne hadde?
Vil tro den nye løsningen gir bedre plass både i 2. og 3. rad ja, det går an å skyve ganske langt frem for å få god beinplass bak, og allikevel ha kurrant plass.

T.K

Sitat fra: Jarv!s på fredag 06. desember 2019, klokken 01:31
Takker for mange gode svar!

Tror valget for meg vil bli 7 seter, da jeg vil tenke sikkerhet med tanke på "sperret" andre rad med 3 seter.
Spørsmålet vil jo være om jeg klarer å vente på evt en oppgradert av TMX...  ::)

Må du ha en Tesla da? Knote med barneseter på tredje rad, i tillegg til å må forholde deg til verdens mest infantile bilorganisasjon, hvor servicenivået ofte er så bunnskrapt og kunnskapen så elendig at du får grå hår før tiden.
Ville sett på et alternativ. Skoda Superb hybrid (kan bruke nesten en halv million i diesel før du når opp i prisen av en X) gir megaplass i baksetet og god komfort og med unger i baksetealder er du vel uansett ikke på utkikk etter å imponere naboen med Tesla. Audi eTron? Stor bil det også, om du vil være litt jappete. Selv har jeg bundet opp all kapital i investeringer, som grunder, og fikk lån til Tesla med null egenkapital og 0,25 % rente. Hadde jeg fått det samme på Jaguar eller Audi ville jeg byttet. På flekken!

turfsurf

Sitat fra: T.K på fredag 06. desember 2019, klokken 19:55
Ville sett på et alternativ. Skoda Superb hybrid (kan bruke nesten en halv million i diesel før du når opp i prisen av en X) gir megaplass i baksetet og god komfort og med unger i baksetealder er du vel uansett ikke på utkikk etter å imponere naboen med
Vi er tross alt på elbilforum. Og VAG med dieselskandalen kan bare reise og ryke. Vil man ha noe annet en elbil kan man jo poste på bilforum eller noe...

Etron er foresten en 4 + nødsete...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AndreasRingdal

#28
Lastsikring er definitivt et issue i 6-seteren.
Endte opp med å bygge denne her før sommerens tur på Autobahn. På vei ned byttet ungene på ene baksetet og etter litt shopping brettet vi den ut.

Ikke like solid som de ferdige løsningene så må fortsatt være obs på hvordan det pakkes
[ You are not allowed to view this attachment ]  msg=861142
[ You are not allowed to view this attachment ]  msg=861142

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Jarv!s

Sitat fra: T.K på fredag 06. desember 2019, klokken 19:55
Sitat fra: Jarv!s på fredag 06. desember 2019, klokken 01:31
Takker for mange gode svar!

Tror valget for meg vil bli 7 seter, da jeg vil tenke sikkerhet med tanke på "sperret" andre rad med 3 seter.
Spørsmålet vil jo være om jeg klarer å vente på evt en oppgradert av TMX...  ::)

Må du ha en Tesla da? Knote med barneseter på tredje rad, i tillegg til å må forholde deg til verdens mest infantile bilorganisasjon, hvor servicenivået ofte er så bunnskrapt og kunnskapen så elendig at du får grå hår før tiden.
Ville sett på et alternativ. Skoda Superb hybrid (kan bruke nesten en halv million i diesel før du når opp i prisen av en X) gir megaplass i baksetet og god komfort og med unger i baksetealder er du vel uansett ikke på utkikk etter å imponere naboen med Tesla. Audi eTron? Stor bil det også, om du vil være litt jappete. Selv har jeg bundet opp all kapital i investeringer, som grunder, og fikk lån til Tesla med null egenkapital og 0,25 % rente. Hadde jeg fått det samme på Jaguar eller Audi ville jeg byttet. På flekken!

Nei, må ikke ha tesla. Men etter min mening er det likevel bilen som kanskje gir "mest for penga" med antall seter.
Jeg har tittet på mercedes EQC, og bilen er fin, men liker godt tanken på å kunne ha 6 eller 7 seter. Jeg har kjørt med min model 3 allerede mer enn 36.000 km siden slutten av mars i år. Så er en del timer bak rattet. Kjører en del bommer, og det vil fort bli en grei kostnad i året.

Tesla sin største fordel er jo ladernettverket som er tilgjengelig, noe som gjør enhver biltur enda tryggere. Skal vell også sies at tesla sitt verksted har jo blitt noe bedre. Har benyttet av meg K100 for noen små bagatell ting, og det har gått for min del smertefritt.

Sitat fra: AndreasRingdal på fredag 06. desember 2019, klokken 21:51
Lastsikring er definitivt et issue i 6-seteren.
Endte opp med å bygge denne her før sommerens tur på Autobahn. På vei ned byttet ungene på ene baksetet og etter litt shopping brettet vi den ut.

Ikke like solid som de ferdige løsningene så må fortsatt være obs på hvordan det pakkes
[ You are not allowed to view this attachment ]  msg=861142
[ You are not allowed to view this attachment ]  msg=861142


Denne løsningen likte jeg meget godt!
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA