Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis LTE-oppgradering

Startet av Ehrnst, torsdag 05. desember 2019, klokken 16:44

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: GOS link=topic=49649.msg861189#msg861189
/quote]

Når jeg fikk min S85 i 2014 så er jeg ganske sikker på at Tesla sa at det var inkludert gratis oppkobling i 4 år.....og det har de holdt og vel så det....så jeg tror ikke en kan hevde det er en mangel.
Ikke gratis internettoppkoblingen er ikke mangel seg selv jeg snakker om, men rett og slett muligheten for å bruke app, navigasjon og radio (biler uten rds).

Sense

Jeg har aldri hatt noen internettoppkobling som ikke Tesla har stått for.
Vår 2019 mod, skulle vel kun har gratis nett i 1 år, hvis jeg husker rett.

Så hvilke leverandører kan stå for nettbaserte tjenester i bilen etter at Tesla trekker pluggen? Vil dette måtte gå gjennom Tesla godkjenning på noe vis, eller kan det være frittstående leverandører? Hva slags prisnivå ligger det på årlig eller månedlig?

Jeg har en svart Huawei ruter med mobilt bredbånd fra Telenor, som jeg bruker når jeg jobber utenfor kontoret. Er det tilstrekkelig at den kobles til bilens nettverk?

Paul

Sitat fra: Sandvika på lørdag 07. desember 2019, klokken 02:25
Men la meg forklare; bilen er solgt med visse egenskaper.  Når 3g er nedlagt så har ikke produktet disse egenskapene. Derimot har produktet en klar mangel. Tesla burde vite at 3G var besluttet nedlagt, ikke nødvendigvis kjøper. Dette er en mangel man kan reklamere på innenfor reklamasjonsfristen. Spørsmålet er vel heller hvorvidt alle burde fått oppgraderingen da det var kjent at dette kom til å bli en mangel før reklamasjonsfristen av utløpt.

i Juni i år  har kjøpt feb2015 CPO Tesla med 2 års garanti. Bestilte time for utskiftint fra  3G til 4G. Dem ringte neste dag og forklarte at det gjeller kun biler under 5år og under 100t km. Min er under 5 år, over 100t km, men med bruktbilgaranti fra Tesla. Tesla avbestilte time.

Etter at jeg fant på FB at noen(på Tesla Skøyen) i min sutuasjon får det byttet ut alikevel - bestilte ny time, men Tesla nekter å gjøre det grattis. Og gir ikke forklaring hvorfor andre får det gjort.

Hvis Tesla tar ikke den bulletin på garanti, kan jeg reklamere? men 3G virker fortsatt, så det blir litt vanskelig. noe forslag?


Sandvika

Teknisk sett så kan det hevdes at du i 2017 burde visst at en bil med 3G ville miste funksjonalitet, men dette viser jo bare hvor håpløse Tesla er noen ganger. Hva har det liksom å si for forholdet at bilen har rullet over 100k.

Sense

Hva koster endringen fra 3G til 4G?
Personlig synes jeg ikke dette er området hvor Tesla-ledelsen har virket mest urimelig. Det er utenfor deres kontroll at 3G forsvinner, men de kunne jo møte kunden på halveien og utføre endringen til kostpris.

Jeg leste et sted at prisen for 4G med "live trafikk visualisering", karaoke, spotify osv, vil i USA koste 10 dollar + skatt i mnd. Om du. velger å ikke å abonnere, får du uansett kartnavigasjonen uten trafikkoppdatering.

Er det noen som allerede betaler for dette i norge nå? Hva har Tesla satt prisen til her?

geear

Man mister kart med satelittvisning også, siden det lastes ned "as you go", men kartbasen ligger i bilen. Syns ikke abonnementsavtalen til Tesla er dårlig på noe som helst vis, inkluderer jo også f.eks. Spotify, og syns man den er det, så er det mulig man kan dele internett fra telefon..?

Ehrnst

Sitat fra: gr på tirsdag 10. desember 2019, klokken 21:17
Man mister kart med satelittvisning også, siden det lastes ned "as you go", men kartbasen ligger i bilen. Syns ikke abonnementsavtalen til Tesla er dårlig på noe som helst vis, inkluderer jo også f.eks. Spotify, og syns man den er det, så er det mulig man kan dele internett fra telefon..?

Du kan jo dele fra telefon idag. Noe jeg har gjort ofte. Slipper sannsynligvis det nå med 4g/lte. Men det er ingen problem

geear

Spørs om de disabler live kart og satelitt via wifi det da..

Sense

Jeg vil helt klart velge å betale, så lenge det blir på det prisnivået. Noe av greia med Tesla er jo nettopp high tech. Når jeg skal selge bilen en dag, vil jeg tro det er vanskelig å oppnå god bruktpris, om halvparten av egenskapene ikke vises.

Det er vel ikke umulig at en 3. parts nett-leverandør også kan komme på banen og tilby tjenestene til en billigere penge.

Klykken

Sitat fra: Sense på tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:40
Jeg leste et sted at prisen for 4G med "live trafikk visualisering", karaoke, spotify osv, vil i USA koste 10 dollar + skatt i mnd. Om du. velger å ikke å abonnere, får du uansett kartnavigasjonen uten trafikkoppdatering.
Hvor ofte trenger du navigering med live trafikk og satelittkart, netflix etc? Vi kjører 90% hjemme hvor vi er rimelig kjente, og netflix etc foregår på TVen. Spotify har vi jo på telefonen også, så det går fint via BT.
På langturer på sommeren, går det jo an å kjøpe "premium" kun for den perioden antar jeg. Dvs et par hundringser i året for oss i alle fall, når 2015-modellen blir byttet ut til en nyere doning til års. Nå skal ikke jeg påstå at alle har det slik, men tipper situasjonen er lik for mange av oss.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:31
Spotify har vi jo på telefonen også, så det går fint via BT.

Du får vel ikke samme funksjonen da, ikke via min bil / mobil (Galaxy S10). Om jeg velger å bruke mobilen via BT så må jeg inn på mobilen for å velge spill-liste, søke opp artist/album eventuelt enkel sanger etc. Det eneste jeg kan styre fra bilen da er å hoppe til neste eller forrige sang. For meg så blir en slik løsning altfor farlig. Når jeg kjører på autopilot så er det kurant å kaste ett blikk på storskjermen i bilen og velge en spilliste eller artist som er lagret, men å fikle med mobilen "det er farlig det" som det sies i Flåklypa. Videre så er det en del områder i vårt langstrakte land hvor det udugelige DAB ikke funker mens det er god dekning på Internett radio (Tunein) som også krever "connectivity" alternativ fikling med mobilen.

Dette i kombinasjon med at litt av sjela til Tesla'en er den er skikkelig online gjør det til ett enkelt valg for meg. Fortsett med full oppkobling til den 100+ lappen det blir i måneden her på berget.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

automat

Sitat fra: Klykken på onsdag 11. desember 2019, klokken 08:31

Hvor ofte trenger du navigering med live trafikk og satelittkart, netflix etc? Vi kjører 90% hjemme hvor vi er rimelig kjente, og netflix etc foregår på TVen. Spotify har vi jo på telefonen også, så det går fint via BT.

Jeg syns live trafikk er kjekt, også ved lokalkjøring.

Det er selvfølgelig mye som man strengt tatt ikke trenger, og som kan løses på andre måter. Men som kan være utrolig digg å ha likevel.

Jeg syns f.eks. det er fint å ha fri supercharging på bilen min, selv om det er helt uten økonomisk betydning for meg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sense

For meg som kjører nesten bare på Østlandet, bruker også "live traffic" daglig, for å velge den veien som tar kortest tid hjem eller til jobb.

Heinz

Sendte mail til Tesla Stavanger på mandag, og fikk time i morgen torsdag, for gratis oppgradering til LTE. Bilens garanti utgår i mars 2020

LASOL

Sjekket litt med juridisk kompetanse mht å få refundert kostnaden når man frivillig oppgraderte til LTE tidligere i år. Det jeg fikk til svar var at hvis Tesla har endret garantiavtaler/betingelser etter du har oppgradert og betalt for det  så har man ikke et lovfestet krav på  å få dette refundert. Men om de ikke har endret tekster i avtaleverket så virker vi  å ha en lovfestet rett på refusjon! Spørsmålet blir jo om en skal bruke tid på det eller la være..

Noen som har forsøkt å få svar fra Tesla på dette spørsmålet?
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA