Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis LTE-oppgradering

Startet av Ehrnst, torsdag 05. desember 2019, klokken 16:44

« forrige - neste »

Ehrnst

Til  info. Så er det gratis med oppgradering til LTE dersom bilen er innenfor garanti.

Min står på tesla rud for oppgradering nå.

LASOL

Interessant. Det er sikkert flere enn meg som betalte for dette tidligere i år..
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

Mon tro om de bytter hele MCU`en preventivt?

Sense

LTE, er det teleteknikken bilen benytter til Spotify, podcast osv? (Det jeg kaller 4G.)
I så fall, hva innebærer oppgraderingen?

Muffinman

Samme som 4G. Nytt modem mm. Kostet vel 5-5500 å få gjort hos Tesla. Ikke at jeg ville kostet på det på en MCU som vil havarere snart. Går også an å gjøre jobben selv, i så fall koster delene rundt 1800.

sjokomelk

Sitat fra: Sense på torsdag 05. desember 2019, klokken 18:25
LTE, er det teleteknikken bilen benytter til Spotify, podcast osv? (Det jeg kaller 4G.)
I så fall, hva innebærer oppgraderingen?
Ja. LTE er klassifisert som 4G. (4. generasjons mobilnett. GSM er 2G og UMTS er 3G.)
Oppgraderingen er bytte av UMTS-modem med LTE-modem på baksiden av MCU (skjermen i midten).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Sense

Er det gammel versjon modem jeg har, som har bil sannsynligvis produsert i juli 2019? Er det hastighetsforskjellen som er årsaken til at man ønsker å bytte? Hvor stor forskjell er det event. snakk om?

Rosstopher

Sitat fra: Sense på torsdag 05. desember 2019, klokken 19:07
Er det gammel versjon modem jeg har, som har bil sannsynligvis produsert i juli 2019?
Nei, Model S ble levert med LTE fra begynnelsen av 2016.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

Er bilen din produsert etter 2016, så er det LTE allerede i den. Du ser det enkelt hvis du ser på signalikonet øverst på skjermen din. En bil med LTE står det "LTE" i ikonet hvis det er dekning for LTE der du er. Og så endres det til "3G" og "Edge" hvis det ikke er LTE-dekning.

Poenget med å skifte fra UMTS til LTE i bilen er at Telenor og Telia legger ned UMTS/3G-nettet sitt, og da sitter man igjen med bare Edge. Der går data veldig tregt i forhold til 3G og 4G, så bare det å navigere på kartet kan være en tålmodighetsprøve. LTE/4G har mye større båndbredde og kapasitet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tornaldo

Sitat fra: Ehrnst på torsdag 05. desember 2019, klokken 16:44
Til  info. Så er det gratis med oppgradering til LTE dersom bilen er innenfor garanti.

Min står på tesla rud for oppgradering nå.

Hvordan fant du ut at dette var gratis? Har Tesla sagt noe offisielt om dette?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

3G blir snart stengt ned, så det er ikke noe dumt grep av Tesla å sørge for at alle har kontakt med nett som det faktisk er mulig å sende en softwarepakke over. Å prøve å oppdatere en Tesla via Edge er bare å glemme. Karttjenester og spotify hadde nok også blitt tilnærmet ubrukelig.

Spørsmålet er om Volkswagen og andre vil gjøre det samme. :-)

BMW850

De burde faktisk gjort det for alle. Min har akkurat gått ut av garanti men tregheten på skjermen har vært der lenge. Vi ble jo lovet 7 års connection med nett.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tornaldo

Spørsmålet er jo om man bare kan bestille time på app  og møte opp hos Tesla og forvente at de ordner det på garanti, eller om man blir stående å se dum ut når de på servicesenteret sier at de aldri har hørt om gratis oppgradering.

Hvor står det skrevet, eller hva kan man henvise til? Det er jo selvfølgelig ikke slik at man blir behandlet likt på de ulike SC.  ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Sandvika

Har lenge mente at dette teknisk sett er et krav man har på Tesla all den tid de fortsatte å selge biler med 3g når man visste dette at dette skulle skrus av, analogien til FM / RDS+ diskusjonen man har hatt på andre biler solgt etter at FM var besluttet nedlagt er opplagt. Hadde derfor planer om å fremme dette kravet til Tesla, men slapp da MCU døde og jeg fikk oppgraderingen gratis i sommer.

tornaldo

Fikk du forresten ny/moderne mcu, eller den trege mcu1 du sikkert hadde fra før?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA