Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jaguar I-Pace off-road

Startet av Egil Fonn, torsdag 05. desember 2019, klokken 06:25

« forrige - neste »

Egil Fonn

Jaguar I-Pace off-road
Om dere finner tester, filmer og bilder av I-Pace off-road. Legg det gjerne inn her  :)

Ca 1min 30 sec ut i denne blir det offroad
https://www.youtube.com/watch?v=3jj_w1PfSqk

Fatter ikke språket men bildene taler for seg
Ca fra 21 min tester de litt offroad og stivhet i chassis.
https://www.youtube.com/watch?v=OD_u0OWyTec

ca 17 og 24 min ut i denne får bilen brynt seg. Stål fjærer på denne så den kan ikke heves.
https://www.youtube.com/watch?v=Yu_ZgCYePis
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

espenri

Jeg vurderer å kjøpe en I-pace. Den skal erstatte en Outlander PHEV. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte ut Outlanderen er det jeg anser som et dårlig 4wd system. I daglig kjøring fungerer den godt, men i jula opplevde jeg at den hadde problemer med å komme opp en bakke under litt krevende forhold, selv med kjettinger på bakhjula. Da observerte jeg at den spant på forhjula, uten å flytte kraft til bakhjula, selv med 4wd-lock og esp skrudd av. Kikka litt på youtube etterpå og ser at en enkel test på rulle avslører det samme problemet. Kompis med Octavia 4x4 kom lett opp dagen etter.

Da spørs det, hvordan står I-pace seg under tøffe norske vinterforhold? Finnes det noen som har slip-testet den på ruller? Den har vel permanent 4wd, så jeg antar den skal være rimelig kapabel.

Noen konkrete erfaringer blant eierne her?

Er det noen praktiske forskjeller på luft og stålfjærer, sett bort fra bakkeklaring?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

chargedup

Tipset mitt er å sjekke ut prøvekjøringen alle journalister og/eller youtubere la ut rundt sommer (?) 2018 fra Portugal. De kjørte relativt heftige (for oss som til nød må innom en grusvei) offroad løyper (som sannsynligvis var bygget for I-pace), dog ikke på snø. Her en offroad test https://youtu.be/KISOPE5hA4w Finnes også endel video fra vintertesting på youtube, men har ikke funnet noe med ruller eller ekstremglatte bakker...

Jeg har ikke prøvd den på ekstreme forhold, men den oppfører seg eksemplarisk på glatte hytteveier (Trysil, så veien er brøytet helt fram, men til tider kan det være speilblankt i partier). Vanskelig å finne ut hvor bra/dårlig AWD i ekstremtilfeller er før man står der etter å ha kjørt av veien og ser at det kun er 1/2 hjul som går rundt og man ikke rikker seg av flekken, hvis man ikke tester bilen på offroad løyper om vinteren (Teslabjørn kjørte sin model X gjennom en slik løype en gang).

Få praktiske forskjeller på luft/stålfjærer bortsett fra mulighet til å regulere høyde (jeg har hatt begge deler) og at med luftfjæring er bilen litt mer komfortabel. Fordelen med luft er at bilen er enklere å selge, bakdelen er at det fort blir dyrt med luftfjæring når det skjer noe etter garantiutløp.

Sikkert andre som har prøvd bilen på tøffere terreng/veier enn meg her som har bedre svar. Ellers er tipset å prøve å få lånt bil av en forhandler en dag og prøve den ut feks til og fra hytta eller veier/bakker du vet er glatte (hvis forhandler lar deg låne bilen så lenge).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Maxwell_400

#3
Sitat fra: espenri på onsdag 13. januar 2021, klokken 14:18
Jeg vurderer å kjøpe en I-pace. Den skal erstatte en Outlander PHEV. Hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte ut Outlanderen er det jeg anser som et dårlig 4wd system. I daglig kjøring fungerer den godt, men i jula opplevde jeg at den hadde problemer med å komme opp en bakke under litt krevende forhold, selv med kjettinger på bakhjula. Da observerte jeg at den spant på forhjula, uten å flytte kraft til bakhjula, selv med 4wd-lock og esp skrudd av. Kikka litt på youtube etterpå og ser at en enkel test på rulle avslører det samme problemet. Kompis med Octavia 4x4 kom lett opp dagen etter.

Da spørs det, hvordan står I-pace seg under tøffe norske vinterforhold? Finnes det noen som har slip-testet den på ruller? Den har vel permanent 4wd, så jeg antar den skal være rimelig kapabel.

Noen konkrete erfaringer blant eierne her?

Er det noen praktiske forskjeller på luft og stålfjærer, sett bort fra bakkeklaring?

Den er helt fantasisk på vinterføre, den har fått systemene fra Land Rover og har flere programmer for å hjelpe deg i vanskelig føre. Selve veigrepet vil jeg si er bedre enn det jeg hadde på Landcruiseren min og diverse Quattroer. (Selv om den naturlig nok ikke kan sammenlignes med LC som terreng bil)
Jeg har full pakke med AdSR, bruker det når jeg tar de siste bakkene opp mot hytta, men skulle nok ha klart det uten, gir bare ekstra trygghet. Har brukt ASPC funksjonen nedover på glatt is men den fungerer oppover også, da klorer den seg fram.

Standard så er momentfordelingen slik (bak/frem)
Eco 70/30
Comfort 100/0
Dynamic 50/50
AdSR 50/50, men momentet styres etter underlag, lite moment på snø, mye moment i løs sand (sand strand)



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Egil Fonn

I-Pace er fantastisk på vinterføre :+1: Har den feste på et av fire hjul så klorer den seg fram. Luft med mulighet for heving/øking av bakke klaring er en stor fordel ved bruk i mye snø, dårlige traktor veier og utenfor vei.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

espenri

Takk for svar, ser at jeg får bekreftet at det generelt er en god vinterbil, men at det utover det ikke er så mange som har direkte erfaringer med en skikkelig knipe.

Ser på videoene i åpningsposten at systemet ser ut til å fordele kraft ganske bra på alle hjulene, kanskje med unntak av hvis begge hjulene på den ene siden spinner, da ser det ut til at den sliter noe.

Ellers litt forundret over at kun ca 10% av bilene som ligger ute på bruktmarkedet har hengerfeste, hadde regnet med at denne andelen var vesentlig høyere...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

chargedup

Jaguar tok vel 19' for hengerfeste eks mva for "fabrikkmontert" (ble ettermontert i Norge) da bilen kom, så prisen er nok en av de største årsakene til at såpass få valgte det.

Hengerfeste med 750kg kan ettermonteres på alle I-pace, så hvis "drømmebilen" mangler HF finnes det muligheter. Kostnad for ettermontering er rundt 15' (sett alt fra 10-20' blitt kommentert) hos bilverksted og ca 20-30' hos merkeverksted. Man kan også kjøpe delene ( https://geparden.no/products/BRI667500 ) og ettermontere selv som tar ca 3 timer (ifølge facebook) hvis man er litt nevenyttig. Vil tro at et mindre verksted/biloppretter vil ta rundt 4500 for jobben (hvis man hører litt rundt) selv om man kjøper delene selv og da ender man på rett over 10'.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

Jeg kan i hvert fall bekrefte at vinteregenskapene til min I-Pace er i en helt annen klasse enn min elbil nummer to Ampera-e. Skulle bare mangle selvfølgelig. Har til nå aldri hatt noen som helst problemer med fremkommelighet og bilen er uten sammenligning den beste firehjulstrekkeren jeg har hatt. Har hatt BMW og Volvo SUV tidligere.

Øystein Hermansen

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 13. januar 2021, klokken 22:18

Standard så er momentfordelingen slik (bak/frem)
Eco 70/30
Comfort 100/0
Dynamic 50/50
AdSR 50/50, men momentet styres etter underlag, lite moment på snø, mye moment i løs sand (sand strand)

Jeg har en I-Pace (fantastisk bil) og lurer på det du skriver her.

Betyr dette i praksis at dersom bilen står i Comfort (standard innstilling) så er den i praksis bakhjulsdreven?  Det vil jo være resultatet med 100% moment bak og 0% foran, eller? Er da også fremre motor koblet ut?  Det burde jo bety mindre forbruk, men hos meg så er i alle fall ECO mer effektiv om sommeren.

/Øystein

Maxwell_400

Sitat fra: Øystein Hermansen på torsdag 14. januar 2021, klokken 10:56
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 13. januar 2021, klokken 22:18

Standard så er momentfordelingen slik (bak/frem)
Eco 70/30
Comfort 100/0
Dynamic 50/50
AdSR 50/50, men momentet styres etter underlag, lite moment på snø, mye moment i løs sand (sand strand)

Jeg har en I-Pace (fantastisk bil) og lurer på det du skriver her.

Betyr dette i praksis at dersom bilen står i Comfort (standard innstilling) så er den i praksis bakhjulsdreven?  Det vil jo være resultatet med 100% moment bak og 0% foran, eller? Er da også fremre motor koblet ut?  Det burde jo bety mindre forbruk, men hos meg så er i alle fall ECO mer effektiv om sommeren.

/Øystein
Dette er fordelingen når den har feste, hvis det er glatt så fordeler den momentet automatisk foran/bak. Grunnen til de forskjellige settingene er for å få mindre støy i Comfort, bedre effektivitet i Eco (etter H264 kampanjen) og maksimal respons i Dynamic. Har opplevd i Comfort et ørlite hjulspinn før forhjulene har fått motorkraft i glatte veikryss.

Erfarer i praksis kun liten forskjell i effektivitet mellom Eco og Comfort.

Virker jo rart at det er 100/0 i Comfort og 70/30 i Eco men tror det skyldes at styringen til motoren ikke kan kobles helt ut på I-Pace da den har permanent magnet motorer. (I motsetning til Tesla)
Så 100/0 blir ikke mere effektiv enn 70/30. Begrunnelsen for å la frem motoren jobbe i Eco har med effektiviteten i varme/kjøle anlegget å gjøre.



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Forhjulene vil også bli koblet inn i Comfort ved kraftig aksellerasjon selvfølgelig. Den bakre motoren kan kun levere 50% av maks effekten til drivverket.

turfsurf

Kjørte til hytta som har en småbratt grusvei på slutten. Det var uanmeldt, og ca 35cm med snø. Greide å komme litt ut i grøftekanten, og tverret litt når jeg prøvde å komme inn på veien.

Low friction launch reddet dagen da. Den sørger for at bilen akselerer så lite som mulig, og hjelper til at bilen går i den retningen du vil. Luftfjæring var selvfølgelig og en fordel med den snødybden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Ikke offroad, men testa bilen på et område med hardpakket snø, delvis isbelegg. Det er helt rått hvor godt veigrepet er. Klampen i bånn og bilen akselererer nesten som på tørr asfalt. Har ikke hatt noen andre moderne 4wd, siste var 2008 X5, men ble skikkelig imponert.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

4Matic Fanatic

Jeg har hatt og kjørt diverse MB 4Matic-biler, og de tar seg jo fram der du vil men som du sier, opplevelsen av full pedal fra 0 på snøføre i I-Pace må oppleves før man tror det er mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA