Tipset mitt er å sjekke ut prøvekjøringen alle journalister og/eller youtubere la ut rundt sommer (?) 2018 fra Portugal. De kjørte relativt heftige (for oss som til nød må innom en grusvei) offroad løyper (som sannsynligvis var bygget for I-pace), dog ikke på snø. Her en offroad test
https://youtu.be/KISOPE5hA4w Finnes også endel video fra vintertesting på youtube, men har ikke funnet noe med ruller eller ekstremglatte bakker...
Jeg har ikke prøvd den på ekstreme forhold, men den oppfører seg eksemplarisk på glatte hytteveier (Trysil, så veien er brøytet helt fram, men til tider kan det være speilblankt i partier). Vanskelig å finne ut hvor bra/dårlig AWD i ekstremtilfeller er før man står der etter å ha kjørt av veien og ser at det kun er 1/2 hjul som går rundt og man ikke rikker seg av flekken, hvis man ikke tester bilen på offroad løyper om vinteren (Teslabjørn kjørte sin model X gjennom en slik løype en gang).
Få praktiske forskjeller på luft/stålfjærer bortsett fra mulighet til å regulere høyde (jeg har hatt begge deler) og at med luftfjæring er bilen litt mer komfortabel. Fordelen med luft er at bilen er enklere å selge, bakdelen er at det fort blir dyrt med luftfjæring når det skjer noe etter garantiutløp.
Sikkert andre som har prøvd bilen på tøffere terreng/veier enn meg her som har bedre svar. Ellers er tipset å prøve å få lånt bil av en forhandler en dag og prøve den ut feks til og fra hytta eller veier/bakker du vet er glatte (hvis forhandler lar deg låne bilen så lenge).