Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sprukket frontrute etter verkstedbesøk

Startet av T.K, onsdag 04. desember 2019, klokken 19:18

« forrige - neste »

T.K

Hentet bil fra verksted på Rud i går. Ved innlevering går Tesla over bilen med videokamera. Bilen var hel og uten skader ved innlevering. Da jeg hentet bilen var det en 1 - én - meter lang sprekk i frontruta, så kryss og tvers.

Tesla mener det er steinsprut i ruta som har gjort skaden. Dette på bakgrunn av at de mener det var små sår på ruta fra før, og dermed - steinsprut.

Jeg vet, og mange vet, at en rute som har gått 50 000 km, ikke er en ny rute. Imidlertid kan man dra til en bilglassbutikk og få reparert gratis "roser" på ruta etter steinsprut. Imidlertid, på min bil var det ingen roser. Det var ingenting å reparere. Det var absolutt ikke noen merker på ruta utover det som er helt vanlig på hvilken bil som helst bil etter 50 000 km p veien - ikke ny rute men bitte litt slitt. Og om ser etter med lupe så finner man små, små merker, men det gjør man på alle biler. Alle! Og disse merkene er etter feks. steinsprut. Men det er ikke mulig å reparere, fordi det ikke vises om man ikke setter nesa helt inntil ruta.

Spørsmålet er egentlig. Har flere opplevd dette? Er modell X-ruta en rute som sprekker lett? Jeg kommer ikke til å akseptere denne påstanden fra Tesla, og det kan være greit med innspill.


1000kwh

Sitat fra: T.K på onsdag 04. desember 2019, klokken 19:18
Hentet bil fra verksted på Rud i går. Ved innlevering går Tesla over bilen med videokamera. Bilen var hel og uten skader ved innlevering. Da jeg hentet bilen var det en 1 - én - meter lang sprekk i frontruta, så kryss og tvers.

Tesla mener det er steinsprut i ruta som har gjort skaden. Dette på bakgrunn av at de mener det var små sår på ruta fra før, og dermed - steinsprut.

Jeg vet, og mange vet, at en rute som har gått 50 000 km, ikke er en ny rute. Imidlertid kan man dra til en bilglassbutikk og få reparert gratis "roser" på ruta etter steinsprut. Imidlertid, på min bil var det ingen roser. Det var ingenting å reparere. Det var absolutt ikke noen merker på ruta utover det som er helt vanlig på hvilken bil som helst bil etter 50 000 km p veien - ikke ny rute men bitte litt slitt. Og om ser etter med lupe så finner man små, små merker, men det gjør man på alle biler. Alle! Og disse merkene er etter feks. steinsprut. Men det er ikke mulig å reparere, fordi det ikke vises om man ikke setter nesa helt inntil ruta.

Spørsmålet er egentlig. Har flere opplevd dette? Er modell X-ruta en rute som sprekker lett? Jeg kommer ikke til å akseptere denne påstanden fra Tesla, og det kan være greit med innspill.
Skal ikke mene noe om det faktisk er steinsprut eller ikke, men det spiller ingen som helst rolle hvor gammel ruta er. Du kan få en sprekk når som helst, og et gammelt hakk kan plutselig gå over til en lang 1m sprekk. Dette har skjedd meg (på en helt annen bil).

Så det er ingenting med det de sier angående steinsprut som er feil. Det du kan krangle om er om du eller de skal dekke egenandelen for rutebytte.

PS: spør om de leverer originale ruter der du får bytta ruta. Jeg fikk 2 uoriginale ruter på en BMW som sprakk mindre enn 5000km etter første bytte.. kjørte vel 100000km etter det med original rute.

k1

Opplevde det samme etter mye helvete på Tesla Oslo Nord i februar tror jeg det var. Der kommer de fornøyde med seg selv; «værsågod, her er bilen din» med en 1m lang horisontal sprekk midt på frontruta.
De prøvde seg med det samme om steinsprut i ruta, men da den ble levert var det ingen synlige merker i den. Jeg sa enkelt og greit at det ikke kommer på tale at jeg skal dekke dette, og de hadde bare å se til å få det fikset. Bilen ble levert inn uten skade, og jeg får utlevert en bil med skade etter opphold hos dem. Det er ikke engang noe å diskutere- det skal de dekke.

Etter å ha prøvd seg med «det var nok steinsprut i ruta fra før», ga de seg fort når jeg ikke aksepterte, og de fikk levert den til Riis bilglass eller Hurtigruta, mens jeg fortsatte med lånebil.
Nå klarte da de som byttet frontruta og lage en bulk i det «gitteret» som ligger oppå dashbordet, så det måtte jo da også byttes.

Jeg mistenker at «late» ansatte ikke gidder å skrape vinduer eller vente på å tine bilen uten direkte varme på frontruta før de skal ta den inn, og dermed øker jo sjansen betydelig for sprekk, selv uten roser fra steinsprut virker det som. Teslabjørn viste jo hvordan det skjer med direkte varme på frontruta i kulda i lang tid.

Men, dette har skjedd mens bilen var under deres ansvar, dermed deres ansvar å fikse dette kostnadsfritt for deg.
Ps; fanken jeg blir så dritlei og provosert av hvordan de stadig prøver å lure seg unna kostnader/ansvar (er jo ikke akkurat første tråden som omhandler dette, i tillegg til selvopplevd).

OhmPaPa

Jeg er ingen glass-ekspert.

Men Teslabjørn hadde en skade han kjente til i ruta da han tinte med defrosteren.

k1

Jepp, og da sprakk den som kjent.
Om den gjør det samme uten en rose eller synlig skade med full varme på ruta i minusgrader/med snølag på vet jeg ikke, men ser ikke hva som evt ellers har sprukket rutene slik under Tesla sitt oppsyn/opphold hos Tesla under service.

moby666

Hvis dette hadde skjedd på loaneren du låner, måtte du da betalt? JA!

Case closed!  :police:

k1

Sitat fra: moby666 på torsdag 05. desember 2019, klokken 10:22
Hvis dette hadde skjedd på loaneren du låner, måtte du da betalt? JA!

Case closed!  :police:

Godt poeng  :+1:

T.K

Tesla har svart. Jeg etterspurte videoen de tok opp ved innlevering som viser at det ikke er skader på ruten. De svarte at pga lagringsproblemer så hadde de ikke denne videoen som de tok opp for få dager siden, men de tok opp video ved utlevering som viser skade. De har altså tatt opptak av sprekken etter at jeg gjorde dem oppmerksom på sprekken.

De viser også til videoen med TeslaBjørn, hvor frontruten sprakk pga varme. Teslabjørns frontvindu har imidlertid en tydelig rose, en steinsprutrose, som man kan få reparert. Min bil har ingen rose, kun sprekk. Allikevel påstår de at skaden er en steinsprutskade, og de har beleilig nok "mistet" videoen de tok opp ved innlevering.

Tidligere var de bare inkompetente. Nå har de blitt også blitt svindlere hos Tesla. Jeg er nesten helt matt.

jlan

Lov om håndverkertjenester:
Sitat
§ 28.Erstatningsansvar for forsinkelse og mangel.

(3) For skade på annet enn den ting eller eiendomsdel tjenesten gjelder eller på annet enn noe som har nær og direkte sammenheng med det tingen eller eiendomsdelen forutsettes brukt til, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre tjenesteyteren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side.

§ 29.Annet erstatningsansvar.
(1) Reglene i § 28 gjelder tilsvarende dersom ting eller eiendom er påført skade mens den var i tjenesteyterens varetekt eller for øvrig under tjenesteyterens kontroll.
Bevisbyrden er altså på verkstedet side. Og selv om de kan bevise at skaden skyldes steinsprut, så må de også bevise at steinspruten ikke er påført av dem.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

arthur

Sitat fra: k1 på onsdag 04. desember 2019, klokken 20:25
Men, dette har skjedd mens bilen var under deres ansvar, dermed deres ansvar å fikse dette kostnadsfritt for deg.

Så enkelt er det vel egentlig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

k1

Sitat fra: T.K på torsdag 05. desember 2019, klokken 22:58
Tesla har svart. Jeg etterspurte videoen de tok opp ved innlevering som viser at det ikke er skader på ruten. De svarte at pga lagringsproblemer så hadde de ikke denne videoen som de tok opp for få dager siden, men de tok opp video ved utlevering som viser skade. De har altså tatt opptak av sprekken etter at jeg gjorde dem oppmerksom på sprekken.

De viser også til videoen med TeslaBjørn, hvor frontruten sprakk pga varme. Teslabjørns frontvindu har imidlertid en tydelig rose, en steinsprutrose, som man kan få reparert. Min bil har ingen rose, kun sprekk. Allikevel påstår de at skaden er en steinsprutskade, og de har beleilig nok "mistet" videoen de tok opp ved innlevering.

Tidligere var de bare inkompetente. Nå har de blitt også blitt svindlere hos Tesla. Jeg er nesten helt matt.

Ikke at det har noen betydning for om de skal slippe unna her, men kan du langs sprekken se noen tydelig steinsprutskade/rose?
Altså hvis de mener det har vært en rose her, så vil den jo være synlig i sprekken et sted..

En annen ting er jo at nesten er komisk at de kjenner til og refererer til Teslabjørn sprekken; det betyr at de er smertelig klar over hva som skjer når du setter sterk varme på frontruta som er nedfrosset/nedsnødd. Ergo burde de ha endret sin rutine med å sette varme direkte på ruta vs varme opp bilen eller skrape ruta før den skal inn i service hallen etter lagring ute, da alle biler som har kjørt noen km på norske veier har en eller annen form for "skade" (roser til et bittelite hakk). Hele østlandets veier er jo f.eks. bare en stor grushaug pga vær og isete veier om dagen.

Ikke gi deg på harde møkka - kjør det via frobrukerrådet om så. Dette er deres ansvar.

T.K

#11
Var hos bilglassforretning i dag. De kunne ikke se noe som jeg ikke så, mao de så ikke noe som kan ha forårsaket sprekken. Som vedkommende sa, fritt etter hukommelsen: "Forsikringsselskapet krever at vi sender inn bilde av skaden. Her er det ingen tegn til skade bortsett fra sprekken".  Da jeg påpekte at hos Tesla på Rud kom det flere "teknikere" og tok bilder av noen knappenål-store merker på ruta, og som sa at "ruta har steinsprut" så mente glassbutikk-medarbeideren det samme som meg, at slike knappenål-store merker har enhver frontrute som har gått noen kilometer. Det er derfor man etterhvert må bytte rute, fordi ruta får små (knappenålstore) merker etter steiner og skraper fra vindusviskere.

Imidlertid har saken nå tatt en annen vending. Tesla mener at det var en steinsprutskade fra før, altså at skaden var der når bilen ble innlevert.  "Beviset" er at de mangler videoen, den er borte, forduftet. De går altså rundt bilen og later som om de tar opptak ved innlevering til verksted. Når det så er en skade, som her, så er videoen borte. Dette er etter mitt syn langt mer alvorlig enn selve skaden og er helt på grensen til svindel. Saksebehandler Jeppe Rønning på service hos Rud avviser saken og sier at "vi anser saken som avsluttet fra vår side". Jeppe Rønning var den som tok bilder da jeg fortalte at ruta var knust og Jeppe Rønning sier at "det er tydelig tegn på steinsprut på flere steder på ruten", selv om bilglassfirma ikke så noen steinsprutskade i dag. Så det har blitt en helt absurd ord-mot-ord-sak, hvor de heller ikke bryr seg om hva bilglassfolk sier. Jeg får skriftlig rapport fra bilglassfirmaet på mandag.

Å snakke med presumptivt voksne mennesker som jobber hos Tesla og som er så kunnskapsløse at de tror at knappenålstore merker på ruten er steinsprutskade, er virkelig irriterende. Det er, igjen etter mitt syn, et godt bildet på årsaken til at Teslas servicenivå til tider er infantilt dårlig. De som sitter bak skranken har rett og slett ikke grunnleggende kunnskaper om noe, og det er ikke usannsynlig årsaken til at de enkleste ting tar veldig lang tid hos Tesla, de må vente på instruksjoner enten fra USA eller fra Nederland. Tesla Norge ansetter folk som ikke kan noe og som ikke vet noe og plasserer dem bak en skranke og lar de ta avgjørelser.

Dette er selvsagt en prinsippsak, så siste ord er ikke sagt, men jeg vil advare mot å tro at det er bra nok at Tesla tar opptak av bilen din ved innlevering. Det er det nemlig ikke. Du må ta opptak selv for å få igjen for skaden som Tesla påfører bilen din.


k1

Vær tydelig på at du ikke aksepterer deres avgjørelse og syn på at saken er avsluttet fra deres side. Be om kontakt med hans leder. Kan være du møter noe annet der.
Stå på- det er ikke engang en prinsippsak: du har retten på din side, da det er deres ansvar under deres oppsyn.

geear

Du har beviset du trenger, at sprekken oppstod da de hadde bilen. Du har ingen som helst mulighet til å kontrollere hva de gjør med bilen din når den er hos de, om de har mistet noe på ruta, eller hva som har skjedd, de slår til og med av dashcammuligheter, derfor har de også bevisbyrden på at det faktisk var din feil. Når det er sagt, så har jeg hatt omtrent like absurd sak hos Møller, på en Audi, gjeldende førervinduet, og for å slippe alt helvetet fikset jeg det bare selv, men har hata Møller/Audi i de åtte årene siden det skjedde, og ikke kjøpt Audi igjen, så jeg håper forhandlerne skjønner hva de gjør med kundene sine.

T.K

Nei, jeg har ikke beviset. De påstår den var slik, eller at skaden ble slik fordi...De vet sannsynligvis ikke hva de egentlig mener, men de mener ettertrykkelig at de har avsluttet saken, både ved "service advisor Jeppe Rønning og service advisor Kent Arnesen". Sistnevnte påpeker også "to større skader" på frontruten. Det er som å snakke med folk som påstår de har sett en flyvende marsipangris, det er så irriterende. Det irriterende er ikke den eventuelle egenandelen for ruta, det er peanuts. Det irriterende er at saken tar lang tid, må klages på til Forbrukerrådet, må innhente informasjon fra bilglassfolk og kanskje få juridisk avdeling hos NAF til å komme med en uttalelse som vedlegg til Forliksrådet. Forliksrådet må ha all tilgjengelig informasjon for å ta en avgjørelse. Så ender det selvsagt med seier hos Forliksrådet, men tiden det tar får man aldri tilbake.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA