Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.36.2.4

Startet av Toalmar, onsdag 04. desember 2019, klokken 16:05

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Tesla har et patent på å varme opp kupe med spillvarme. Dog ikke implementert. Kun "hårføner" varme desverre...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mthoring

#16
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 14:39
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 13:28
Spillvarmen på S/X brukes kun til varming av batteripakken, ikke til interiør, såvidt jeg vet.
Det er i så fall dumt, da denne varmen da vil gå til spille etter at batteripakken er varmet opp.

Ja, i Model 3 er vel dette forbedret. Der er nær sagt alt er en del av samme kjøle-/varmekrets, såvidt jeg vet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Cowboystrekk

Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 17:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 14:39
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 13:28
Spillvarmen på S/X brukes kun til varming av batteripakken, ikke til interiør, såvidt jeg vet.
Det er i så fall dumt, da denne varmen da vil gå til spille etter at batteripakken er varmet opp.

Ja, i Model 3 er vel dette forbedret. Der er nær sagt alt er en del av samme kjøle-/varmekrets, såvidt jeg vet.
Nei, samme greia som S og X. Klima bruker ptc-element, aka hårføner. Ingen kobling mellom væskeloop til batteri/motor og hvac.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 07. desember 2019, klokken 07:48
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 17:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 14:39
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 13:28
Spillvarmen på S/X brukes kun til varming av batteripakken, ikke til interiør, såvidt jeg vet.
Det er i så fall dumt, da denne varmen da vil gå til spille etter at batteripakken er varmet opp.

Ja, i Model 3 er vel dette forbedret. Der er nær sagt alt er en del av samme kjøle-/varmekrets, såvidt jeg vet.
Nei, samme greia som S og X. Klima bruker ptc-element, aka hårføner. Ingen kobling mellom væskeloop til batteri/motor og hvac.
Vel TM3 har en helt annen oppbygging av varme- og kjølesløyfer, og er alle sløyfene er koblet sammen via "The Superbottle". Den kan benytte spillvarme fra motor, inverter og batteri til kupevarming. Det elektriske varmelementet brukes når dette ikke er nok.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric Avenue

#19
Jeg installerte 2019.36.2.4 på min model S i går. Fremdeles problemer med planlagt lading (rødt lys på ladeport).
Tesla Model S

Øggen

Trøbbel med planlagt lading løste seg for meg ved å stille inn tid i bilen først, så trykke vekk menyen heilt og plugge i bilen til slutt. Da funka det uten raudt lys. Plugge i først og så stille inn tid gir rødt lys her iallefall.

Angående serviceposisjon på viskerane, så e det viktig å huske på at viskerbryteren må være heilt av, og ikkje på auto. Eller går det ikkje.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

o.b.lix

Når det gjelder serviceposisjon - så når bilen er av, kan du trekke viskerene opp i den posisjon du ønsker manuelt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cowboystrekk

Sitat fra: Handyman på lørdag 07. desember 2019, klokken 13:38
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 07. desember 2019, klokken 07:48
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 17:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. desember 2019, klokken 14:39
Sitat fra: mthoring på fredag 06. desember 2019, klokken 13:28
Spillvarmen på S/X brukes kun til varming av batteripakken, ikke til interiør, såvidt jeg vet.
Det er i så fall dumt, da denne varmen da vil gå til spille etter at batteripakken er varmet opp.

Ja, i Model 3 er vel dette forbedret. Der er nær sagt alt er en del av samme kjøle-/varmekrets, såvidt jeg vet.
Nei, samme greia som S og X. Klima bruker ptc-element, aka hårføner. Ingen kobling mellom væskeloop til batteri/motor og hvac.
Vel TM3 har en helt annen oppbygging av varme- og kjølesløyfer, og er alle sløyfene er koblet sammen via "The Superbottle". Den kan benytte spillvarme fra motor, inverter og batteri til kupevarming. Det elektriske varmelementet brukes når dette ikke er nok.
Nei, superbottle er ikke kobla til kupe, kun kobling mellom motor, batteri og endel annen elektronikk. Det er kun ptc varmer i kupe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

stefse

Model S'er ute av garanti er vel snart klar for en ventilpakke til AC apparatet som gjør at vi får "Nordic version" Tesla med varmepumpe.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Wibla

Sitat fra: stefse på søndag 08. desember 2019, klokken 20:46
Model S'er ute av garanti er vel snart klar for en ventilpakke til AC apparatet som gjør at vi får "Nordic version" Tesla med varmepumpe.

Er dette en mod nå? :D
2018 Tesla Model S 75D

Cowboystrekk

Sitat fra: Wibla på søndag 08. desember 2019, klokken 21:45
Sitat fra: stefse på søndag 08. desember 2019, klokken 20:46
Model S'er ute av garanti er vel snart klar for en ventilpakke til AC apparatet som gjør at vi får "Nordic version" Tesla med varmepumpe.

Er dette en mod nå? :D
Den hadde nok blitt populær ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: M@rtin på torsdag 05. desember 2019, klokken 13:07
Å ja, mange parametre her. Jeg sammenlignet likevel med tidligere dager under omtrentlig samme forhold ...
For de av dere som har sett Teslabjørn sine videoer brukte jans TM3 1.6kW i timen i 15C utetemp på klimaanlegget over natta. Nå i den siste testen han brukte det 1.4kW i -6 til - 19C når han satt i bilen, spilte video på hovedskjermen etc, batterivarming var og aktiv innimellom og bidro til forbruk så ser ut til at noen av de nyeste SWene har redusert forbruket en god del. Resirkulering brukes oftere og nå og AC står ikke alltid på.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Har ikke sett de videoene, men effektiv avkjøling på en bil i metall og glass påvirkes av mye mer enn bare utetemperaturen, så det er nok en smule utfordrende å måle... han er ganske god til å ha vitenskapelig angrepsvinkel på mye, men samtidig så kan det være andre variabler som ikke blir nevnt med et eneste ord.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA