Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøp av (ny) el-bil (hjelp)

Startet av noia, onsdag 04. desember 2019, klokken 14:31

« forrige - neste »

noia

Hei folkens,

Skal gå til innkjøp av (ny) el-bil, men er helt fersk i el-bil gamet og har behov for litt råd og argumenter for å bryte egne tankemønster (evt bekreftelse på at det jeg tenker er riktig). Har lest det meste av tester og tråder på dette forumet, samt sett en del av videoene til Tesla-Bjørn. Blitt klokere, men også mer usikker på hva som er det beste valget. Dersom det ikke passer seg med en slik tråd må moderator gjerne slette/flytte

Premissene rundt kjøp:
-   Vi er et «klassisk nyetablert par» som bor innenfor ring 3 i Oslo. Fruen pendler vær dag til Bærum 43km tur/r. Vi har hjemmelader
-   Sjøl er jeg friluftsmann og skiboms med hytte i Hemsedal som brukes flittig. Er ofte på lengre fjellturer sommerstid. Rekkevidde er derfor i mitt hode et av de viktigste kriteriene
-   Kjører i dag 2011 Auris. Har tidligere kjørt 2006 Octavia og 1994 Volvo 940 turbo (helt klart favoritten), så er ikke avhengig av premium-følelse
-   Budsjett 400k (absolutt maks). Har ca. null i egenkapital etter kjøp av leilighet. Aurisen er verdt maks 60-70k hvis vi er heldige

Så.. For meg virker Kona (premium skinn) med skiboks som det alternativet som er klart best. Masse rekkevidde, god effektivitet og mer enn nok  av utstyr. Har vært og prøvekjørt, og syntes ikke støy var et problem når jeg spilte musikk, noe jeg for øvrig alltid gjør. Likte bilen godt ellers også den lille turen jeg fikk i rushen, både kvalitetsfølese, kjøreopplevelse og alt opplevde jeg som innafor

Det som gjør at jeg er litt skeptisk er følgende:
-   Bestiller vi nå får vi bilen om 6-8mnd. Det kommer en del nytt etter hvert, men forløbig har jeg ikke funnet noe som kan ha forventet levering innen 1årstid som gir samme rekkevidde til samme pris. Tar jeg feil? Finnes det gode alternativer?
-   Her på forumet nevnes Kona sjeldnere enn andre biler som et alternativ. Hva er grunnen til det?
-   Kan jeg risikere å sitte med en Kona om 3-4år som er svært vanskelig å selge, med mange andre og bedre alternativer i samme prisklasse? Hva er eventuelt risikoen?

Innser nå at denne tråden mer ble en skal jeg kjøpe Kona eller ikke tråd, men.. Hva tenker dere mer erfarne?

I all ydmykhet: HJÆLP
Polestar 2 Launch Edition

Espen Hugaas Andersen

#1
Tesla Model 3 SR+ er vel akkurat innenfor budsjett, 399.142 kr. Den er ganske godt utstyrt som standard, med skinn, metallic, autopilot, osv. Men bør da kanskje legge til vinterdekk til 17.600 kr. Og kanskje hengerfeste til 8.300 kr, uten at det er sikkert du egentlig trenger det.

Det største ankepunktet med Kona slik jeg ser det vil være bagasjeplass. Model 3 har mye mer bagasjeplass. Man kan veie opp for denne svakheten med takboks på Kona, men dette påvirker så klart rekkevidden, som du sier er et viktig punkt. Og man kan også ha takboks på Model 3.

Ellers vil hurtiglading være mye enklere (og billigere?) med Model 3. Man kan lade enhvert sted man kan lade Kona, men i tillegg kan Model 3 benytte superladerne. Og effekten vil stort sett være betraktelig høyere, altså bruker man mindre tid.

Og leveringstiden er betydelig bedre. Usikker på om man kan få den i desember, men mars bør i hvert fall være mulig. (Tesla leverer stort sett bare biler siste måned i kvartalet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

noia

#2
Takk for respons :) Prisen på TM3 SR+ ender jo da over budsjett i tillegg til at spranget opp til TM3 LR AWD er såpass lavt at det nesten blir for fristende å "oppgradere". Vi kan tross alt vente en stund og spare opp egenkapital for å øke budsjett

Er også skeptisk til dårlig lakkering på kritiske punkter, dermed potensiell rustproblematikk og treg service hos Tesla. At man i tillegg mister rustgarantien dersom man tectyl-behandler låter ikke godt i mine ører. Det skal sies at jeg har arbeidet med veihjelps-biten til Tesla siden den kom til Norge og muligens er påvirket i negativ forstand derfra - uten ønske om å utdype forøvrig (og jeg sitter jo kun på negative opplevelser, bilene som fungerer hører jeg ikke om)

Når det kommer til bagasjeplass på kona er jeg enig, den er rævva. Samtidig er det svært sjeldent vi har behov for mye bagasjeplass som vi ikke kan løse med skiboks eller å legge ned setene

EDIT: Annenhåndsverdien på en SR+ er forøvrig også noe jeg er skeptisk til, men ser jo her på forumet at det er delte meninger om. Dersom noen har noen innspill på det - fyr gjerne løs
Polestar 2 Launch Edition

Tretoppen

Husk at Kona 2020 kommer i ulike utstyrspakker (les: lavere startpris). Det kan muligens skape noe bevegelser i bruktmarkedet....

Men om du uansett må vente 6-8mnd og ønsker mer bagasjeplass.. Har du vurdert e-niro? Det kan jo være at tilgjengeligheten blir "plutselig" endret når EU utslippsregler trår i kraft fra neste år :).

Counterpointer

Kona er vel en super bil om den tilfredsstiller kravene.

Personlig har jeg en preferanse for awd og ville ikke hatt bil uten om det var mulig. Det øker selvfølgelig prisen.

E-Niro er et alternativ til Kona med litt bedre bagasjeplass, men må nesten kjøpes brukt grunnet levering, minus også for høy bruktpris, men pruting er lov på Finn.

Nye E-Soul er også et alternativ, jeg digget min 2014 model som jeg hadde i tre år. Den nye er enda mye bedre.

Magster

Her må vel Vw id3 være ett godt alternativ også? Premium følelsen får du kanskje ikke, men nok rekkevidde og bagasjeplass. Prisen og leveringstiden er vel heller ikke så væst?

RunarBT

Prøvekjør Kona og Model 3 før du bestemmer deg.

Tesla Model 3 - er spesiell, i positiv forstand. 
Personlig føler eg de ligger mangfoldinge hestehoder foran alle andre. Vel verdt å vente litt om det er det som må til for at du tar deg råd til Model 3 LR AWD.

noia

Sitat fra: Tretoppen på onsdag 04. desember 2019, klokken 17:13
Husk at Kona 2020 kommer i ulike utstyrspakker (les: lavere startpris). Det kan muligens skape noe bevegelser i bruktmarkedet....

Men om du uansett må vente 6-8mnd og ønsker mer bagasjeplass.. Har du vurdert e-niro? Det kan jo være at tilgjengeligheten blir "plutselig" endret når EU utslippsregler trår i kraft fra neste år :).


Ja, fikk tilbud på Kona 2020 premium skinn med vinterhjul, serviceavtale osvosv på 400k. Poenget er ikke at jeg vente med å kjøpe, men at det er forventet leveringstid på 6-8mnd - og dermed tenker at jeg like gjerne kan vente nye 6-8mnd og gå for noe litt dyrere. Ække lett si....
Polestar 2 Launch Edition

noia

Sitat fra: Magster på onsdag 04. desember 2019, klokken 18:44
Her må vel Vw id3 være ett godt alternativ også? Premium følelsen får du kanskje ikke, men nok rekkevidde og bagasjeplass. Prisen og leveringstiden er vel heller ikke så væst?

Er dessverre avhengig av å kunne ha skiboks og det kan man vell ikke på ID3?
Polestar 2 Launch Edition

noia

Takk for engasjementet folkens  :D

Etter å ha lest om diverse biler som jeg tidligere har avfeid som for dyre må jeg si at det frister å spare til f.eks PS2, TM3 LR AWD eller ID Crozz osv. Tror det vil både oppleves bedre i praksis og føles bedre å kjøpe en bil som tikker av (nesten) alle kriterieboksene, enn å gå for en løsning som innebærer (flere) kompromisser.

Har allerede avtalt prøvekjøring på TM3 og tenkte å stikke innom PS-showroom etter jobb i dag

Og det er jaggu morro med jakt på ny bil også, skjønner at folk blir hekta på det kjøret her! Tenk om det hadde vært like morsomt å gå i matbutikken  :laugh:

Polestar 2 Launch Edition

geear

Til 400k hadde det stått mellom TM3 og e-Niro, som er samme "elbil" som Kona, bare i en større bil. Nå ser det ut som det blir lettere å få fatt på e-Niro på nyåret, enn i dag. Den er mer praktisk enn Model 3, som har jallasystem/feste for takstativ, og takbøyler kan du kun få fra Tesla. e-Niro har også mer praktisk bagasjerom og innlasting. e-Niro har 100 kg taklast og du får kjøpt takbøyler som er svært enkle/raske å montere/demontere på de integrerte railsene. Legger du ned setene er den også overraskende stor. Det er også god plass i baksetet, og er en bil det går fint å ha med to barn. Model 3 er mye mer spennende _bil_, men spørsmålet er hvilke egenskaper man ønsker.

Magnus Hansen

e-Niro fås vel ikke med hengerfeste hvis det skulle gjøre noe forskjell. Forskjellen i takstativløsnkng og lovlig tilvekt kan jeg ikke helt skjønne gjør avgjørende forskjell. At e-Niro har et mer praktisk bagasjerom er det selvfølgelig ikke noe tvil om.

Nå har jo TS avtalt prøvekjøring av TM3 så da får han jo vurdere kjøreegenskaper, det praktiske og hvordan han liker interiøret. Og så er det bare å gjøre det samme med e-niro

arthur

Sitat fra: gr på torsdag 05. desember 2019, klokken 16:13
Nå ser det ut som det blir lettere å få fatt på e-Niro på nyåret, enn i dag.

Nesten femti til salgs på finn og antallet har økt betydelig siste ukene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Luftventil

Sitat fra: noia på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:18

Har allerede avtalt prøvekjøring på TM3 og tenkte å stikke innom PS-showroom etter jobb i dag

Og det er jaggu morro med jakt på ny bil også, skjønner at folk blir hekta på det kjøret her! Tenk om det hadde vært like morsomt å gå i matbutikken  :laugh:

Enig, jakten er nesten det morsomste!

Når du prøvekjører TM3 anbefaler jeg å ta med bilen ut av byen, og finne litt øde veier hvor du får testet kjøreegenskapene. Bilen er rett og slett morsom å kjøre.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Gnist

Sitat fra: Luftventil på søndag 08. desember 2019, klokken 16:48
Sitat fra: noia på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:18

Har allerede avtalt prøvekjøring på TM3 og tenkte å stikke innom PS-showroom etter jobb i dag

Og det er jaggu morro med jakt på ny bil også, skjønner at folk blir hekta på det kjøret her! Tenk om det hadde vært like morsomt å gå i matbutikken  :laugh:

Enig, jakten er nesten det morsomste!

Når du prøvekjører TM3 anbefaler jeg å ta med bilen ut av byen, og finne litt øde veier hvor du får testet kjøreegenskapene. Bilen er rett og slett morsom å kjøre.

VW ID.4 kommer til å få både hengerfeste og mulighet for takboks.

Skal leveres fra tidlig høst 2020 i følge norsk VW forhandler. Blir visstnok offisielt presentert fra VW i februar 2020. Vil tro det da blir mulig å sette seg på venteliste.

Jeg tror startprisen på ID.4 blir godt under 400.000.

https://www.elbil24.no/nyheter/vw-id4-er-elbilen-som-tilbyr-alt/71780679
https://www.motor1.com/news/384386/2022-vw-id4-electric-crossover-suv-photos/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA