Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøp av (ny) el-bil (hjelp)

Startet av noia, onsdag 04. desember 2019, klokken 14:31

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Spørsmålet er om den blir tilgjengelig for under 400.000 i år.
Blir vel noe 1ST edition og begrenset utvalg i begynnelsen

Counterpointer

Jeg spiser den virtuelle hatten min om ID 4 kommer på under 400 k med awd!

Gnist

Sitat fra: Magnus Hansen på søndag 08. desember 2019, klokken 20:35
Spørsmålet er om den blir tilgjengelig for under 400.000 i år.
Blir vel noe 1ST edition og begrenset utvalg i begynnelsen

ID.4 kommer med bakhjulstrekk i 2020. AWD kommer i 2021.

VW bygger om en stor bilfabrikk i Zwickau til å kun produsere elektriske biler basert på MEB platformen, slik som ID.3 og ID.4. Første produksjonslinjen er bygget om og produserer nå ID.3 biler i små kvanta. Andre produksjonslinjen skal være klar fra sommeren 2020.

VW sier de planlegger å bygge rundt 100.000 elektriske biler basert på MEB platformen i Zwichau i 2020. Disse skal leveres fra sommeren av og ut året, altså rundt 4000 biler i uken. Antagelig vil de fleste være ID.3 og så en mindre andel ID.4 og Skoda og evt Audi.

VW må prise disse slik at de får solgt dem. Også i andre land enn Norge. Når vi ikke har fått de endelige prisene for ID.3 ennå, så er det fordi VW ennå ikke er trygge på hvor prisen må ligge for å få det salget de vil ha.

2020 blir et interessant elbil-år. Spesielt for oss i Norge som fortsatt kan handle slike biler avgiftsfritt.

https://www.automotivelogistics.media/electric-vehicles/volkswagen-begins-id3-electric-vehicle-assembly-at-zwickau/39565.article

noia

Sitat fra: Luftventil på søndag 08. desember 2019, klokken 16:48
Sitat fra: noia på torsdag 05. desember 2019, klokken 14:18

Har allerede avtalt prøvekjøring på TM3 og tenkte å stikke innom PS-showroom etter jobb i dag

Og det er jaggu morro med jakt på ny bil også, skjønner at folk blir hekta på det kjøret her! Tenk om det hadde vært like morsomt å gå i matbutikken  :laugh:

Enig, jakten er nesten det morsomste!

Når du prøvekjører TM3 anbefaler jeg å ta med bilen ut av byen, og finne litt øde veier hvor du får testet kjøreegenskapene. Bilen er rett og slett morsom å kjøre.

Takk for tips, det skal jeg så absolutt gjøre :)
Polestar 2 Launch Edition

noia

ID.4 er absolutt et alternativ, skal jeg først vente 6-12mnd for å få råd til noe litt dyrere, kan jeg like gjerne vente på den. Eller Skoda.... Er alt for mange alternativer  ::) ::)

Samtidig har jeg vært å kikket på PS2 og må si at jeg likte det jeg så veldig godt. Den frister meg veldig. Så blir det spennende å se i hvilken TM3 overbeviser på prøvekjøring
Polestar 2 Launch Edition

Atle3

Skulle beholdt 940 turbo  ;) Skikkelig kvalitetsbil og service fri slik som Tesla :D
Hadde selv 940 Turbo før det ble tm3.
Du må regne på antall km du kjører i året. Med antall km vi kjører i året så hadde garanatien på sr+ gått ut på 6 år istedenfor 8 år på Lr awd.

ryback

En ting jeg ville vært skeptisk til når det gjelder å kjøpe en ikke-Tesla er lading på langtur i typiske utfartstider som påske etc. Jeg har selv en Model 3 og romjula var det ladekø på hurtigladerne på Geilo. Jeg vil tro det er helt kaos på Gol i påsken, men det kan kanskje noen med erfaring på det området uttale seg om.

Med mindre bilen klarer tur/retur hytta på en lading så må du lade på ett eller annet tidspunkt. Selv med en Tesla kan du da oppleve ladekø. Hvis du kan lade på hytta og bilen klarer hele turen på en lading så slipper du å ta hensyn til slikt.

En ting som gjør at jeg ikke anbefaler å kjøpe Tesla er den elendige servicen de utøver.

chriso89

Hva med MG kinabilen?  den blir relativt timelig og dekker behover fint

noia

Sitat fra: Atle3 på tirsdag 10. desember 2019, klokken 08:38
Skulle beholdt 940 turbo  ;) Skikkelig kvalitetsbil og service fri slik som Tesla :D
Hadde selv 940 Turbo før det ble tm3.
Du må regne på antall km du kjører i året. Med antall km vi kjører i året så hadde garanatien på sr+ gått ut på 6 år istedenfor 8 år på Lr awd.

He he, ja. Blir nok et prosjekt i form av en gammel volvo med turbo når man endelig får kjøpt seg hus med garasje. Men økonomisk sett er nok det langt frem i tid, hus innenfor ring 3 koster visst noen millioner har jeg hørt  :laugh:
Polestar 2 Launch Edition

noia

Har da tatt steget, gått en smule over budsjett og bestilt PS2! Samboern mener vi har råd til det (og jeg var ikke veldig vanskelig å overtale)
Blir spennende å følge utbygningen av ladenettverket fremover - jeg lever foreløbig i lykkelig naivitet og håper det blir minst like bra som Tesla sitt  ;)
Polestar 2 Launch Edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA