Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel løst ut via nødløsning. Hva nå?

Startet av cocazulu, søndag 26. juli 2020, klokken 11:31

« forrige - neste »

cocazulu

Hei, vi har kjøpt en eldre i3 (2014) og har opplevd litt ustabilitet med å få løst ut ladekabelen. Enkelte ganger har det gått greit etter noen runder med lås/lås opp bil, noen ganger ved å ta sikringen på ladeboks, men siste gang nå måtte jeg trekke i nødutløser i bakdøren for å få den ut. Etter dette vil bilen selvsagt ikke lade. Er dette noe en kan ordne selv, eller må den innom BMW en tur? Virker ikke som om den plastkabelen «går tilbake» etter utført prosedyre. Hvor stor jobb er dette i såfall, noen som har et prisestimat på en slik jobb?

På forhånd takk for svar.

Mvh
Ronny Nesbakk

Orbit

#1
Det kan jo høres ut som aktuatoren må byttes uansett. Nødutløserkabel har det også med å ikke gå skikkelig tilbake etter bruk. Nederst på denne siden ser du hvordan den er rutet inne bakskjermen. Bakfanger og høyre bakskjerm må sannsynligvis demonteres, både for å få utløserkabel på plass, samt evt bytte av aktuator. Vil tippe et verksted tar seg (minst) betalt for et par timer for jobben.

(PS: Dersom du ikke har brukt TIS før, så får du større bilder av arbeidsstegene ved å klikke på bildene)

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

cocazulu

Hei, takk for utfyllende svar! Da blir det visst en litt kjedelig telefon til BMW i morgen.

Samco

2 trykk på åpne på nøkkelen slipper som regel kabelen.

Fungerer til å med på Levec taxi i London hjalp en taxi London kjenning via whats app som stod koblet fast.

cocazulu

Nei, låsemekanismen hadde tatt kvelden. Delen er byttet og alt er på stell. Men takk for tips og forslag!  :)

Burger

2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

cocazulu

Sitat fra: Burger på onsdag 29. juli 2020, klokken 11:53
Hva ble kostnaden?

4000,-. Og gode tips dersom kabelen måtte brukes igjen og den ikke gikk tilbake. Kunne nok byttet den selv, men hastverk og behov for bilen førte til enkleste løsning når de hadde mulighet på dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA