Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEDLYS på Launch Edition?

Startet av EspenFe, onsdag 04. desember 2019, klokken 17:03

« forrige - neste »

EspenFe

Hei. Har nylig kjøpt meg en 2018 Leaf 40kwh på finn. I annonsen så står det at det er Launch Edition. Ser flere biler på finn som omtales som Launch Edition og disse har LEDLYS.


Min bil har xenon og ikke LED. Var det feil beskrivelse i annonsen jeg kjøpte bilen fra?

Joltus

Alle LE fra Norge hadde led ja. Men samtidig som le ble lansert hentet Nissan inn en haug med utenlandske leafer med halogen....

Tror flere av disse har blitt omtalt som LE uten at det er riktig.

Hvilken farge er bilen?

EspenFe


tolapet

Først, jeg kjenner ikke Leaf.
Men alle Norske/europeiske biler med Zenon-lys, skal ha vaskeanlegg/lyktespyler til Zenon-lyskastere.
Ser ikke ut som din bil har det.
Ut i fra Vegvesenet sine sider er bilen solgt ny i Norge:

RegistreringsnummerEK85944Understells-/chassisnr. (VIN)SJNFAAZE1U0005569Merke og modellNISSAN NISSAN LEAF 40kWhKjøretøygruppePersonbil (M1)Registrert første gang28.03.2018Registrert første gang i Norge28.03.2018Registrert første gang på eier28.11.2019Antall seter5FargeSølvBevaringsverdigNeiOppbygdNeiBruktimportertNei

Kopiert rett fra Vegvesenet

Med alle forbehold...

EV-FTW

Mener å huske , siden jeg stod på liste og ble oppringt av forhandler, at de LE forhandlere fikk levert i Norge var kun i to fargevalg. Sort og denne litt spesielle Spring Green, og disse hadde LED lys. Sølv og hvit var ikke valgmulighet, så der kan være bil som er blitt hentet fra Europa av Nissan for å levere nok biler, men disse manglet litt utstyr i forhold til Norske LE utgaver.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus


EspenFe

Det suger jo litt når jeg har kjøpt LE og trodde jeg fikk med LEDlys. Markant forskjell i lys

EV-FTW

Sitat fra: EspenFe på onsdag 04. desember 2019, klokken 23:02
Det suger jo litt når jeg har kjøpt LE og trodde jeg fikk med LEDlys. Markant forskjell i lys

Akkurat det forstår jeg veldig godt. En av de positive tingene med LE utgaven var LED lys. Med andre ord endelig bra lys, noe Leaf ikke hadde hatt før.
Og at du da med god tro tenkte at du fikk en bil med LED og finner ut den ikke har der er ikke noe kjekt.

Hva sa annonsen? Har du lagret den? Stod det noe om LED der? Og at det var en LE utgave.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kaiat

Først av alt, har du høydejusteringsknappen for hovedlys? Skal sitte helt til venstre på bryterpanelet på venstre side av rattet. Har du denne knotten, har du halogen - har du den ikke, har du LED. Det er ikke xenon på disse bilene (med mindre det er ettermontert da).

Det ble hentet en del biler fra Europa for å dekke etterspørselen og disse var en slags LE-utgave, men da uten LED. Godt mulig din er en av disse.

Merk forøvrig at en del selgere bruker uttrykkene xenon og LED om hverandre. At selgeren sier at bilen har xenon, kan derfor bety at den har LED, men at selger roter med begrepene.

Sitat fra: tolapet på onsdag 04. desember 2019, klokken 20:50
Men alle Norske/europeiske biler med Zenon-lys, skal ha vaskeanlegg/lyktespyler til Zenon-lyskastere.

Nei, dette stemmer ikke. Det er kun dersom lyset er kraftig nok at dette kravet kommer. Enkelte biler med xenonlys sniker seg unna kravet ved bruke en ballast med lavere effekt enn normalt. Tesla og Skoda Rapid er to slike biler der du har xenonlys uten lyktespylere.

EspenFe

Ja, jeg har høydejustering til venstre for rattet. Dette er jo kjipt, da jeg trodde jeg hadde kjøpt en Leaf med LED. Ser jo på veiene at andre Leaf har bedre lys enn meg, og derfor jeg reagerte.

blackleaf1

du har vanlige halogenpærer, de kan byttes ut med LED pærer. gjorde det på min forrige Accenta, ble mye bedre lys + ledbar under skilt.
Atle
Lindås

EV-FTW

Sitat fra: blackleaf1 på onsdag 18. desember 2019, klokken 10:57
du har vanlige halogenpærer, de kan byttes ut med LED pærer. gjorde det på min forrige Accenta, ble mye bedre lys + ledbar under skilt.

Men ikke lovlig, for de som bryr seg om det. Og LED bar er et ekstra element som koster penger pluss det ødelegger litt designet i front.
Forstår godt TS at han synes det er kjipt. En av de gode tingene med nye Leaf var jo at den fikk LED nær og fjernlys som er bra!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA