Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

første service, bremseservice?

Startet av DavidSua, tirsdag 03. desember 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

DavidSua

Hei!, Jeg spurte verkstedet for å gjøre den første service av min Ioniq, prisen er 1.340 kr, og de anbefaler også bremseservice for 1.565 kr mer, men dette er valgfritt, og de sa at er inkludert i den andre service.
Hva synes dere om dette? har dere gjord det? er det nyttig å gjøre det? bilen min har 13.000 km

takk!

Crown

Sitat fra: DavidSua på tirsdag 03. desember 2019, klokken 20:44
Hei!, Jeg spurte verkstedet for å gjøre den første service av min Ioniq, prisen er 1.340 kr, og de anbefaler også bremseservice for 1.565 kr mer, men dette er valgfritt, og de sa at er inkludert i den andre service.
Hva synes dere om dette? har dere gjord det? er det nyttig å gjøre det? bilen min har 13.000 km

takk!

Har gjort det bak, for de bremsene brukes ikke mye.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

iknutis

Min har gått 120k og det har vært gjennomført bremseservice hver gang.
Nå må jeg bytte skiver og klosser bak på neste service, men kalipperne står ihvertfall ikke fast. :)

Balaklava

Har kjørt noe over 30 000 nå og hatt to servicer, ingen bremseservice.

Alt i orden.

Og hvorfor skal jeg ta service på bremsene når de er i orden? Like greit å fikse de om de blir i uorden.

Zimon

Bremser er etter min mening det viktigste på en bil! Så det at verksted tar en bremsesjekk/inspeksjon på dem når bil er inn er etter min mening viktig. Det er da de vurderer om bremseklosser, skiver, kalipere etc virker som de skal og kan da iverksette nødvendig rep/fix etter å ha rådslått seg med kunden om hva han/henne ønsker, eller hva som faktisk må gjøres for å slippe bilen ut på veien igjen.

Så "preventive maintenance" er viktig sånn sett, men om det trengs overhaling og full smøring, rens, etc etc er nok ikke nødvendig på hver service.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

elektrolux

#5
Aldri feil å få renset og smørt opp bevegelige deler av bremsene, men dette er noe alle kan klare selv en ellers kjedelig påskedag sammen med bytte tilbake til sommerdekk. Pengene spart dekker gjerne strømkostnadene for å kjøre 10 000 km:


https://www.youtube.com/watch?v=f6Uded2ju9s

Videoen viser ikke det viktigste steget, nemlig hvordan en fjerner rusten fra skivene. Husk at baksiden ofte er verst, og må tas mens kalipperen er av. Selv foretrekker jeg vinkelsliper med grovest mulig flapdisc https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845. Det fjerner selv den verste rusten på sekunder uten å etterlate merker på metallet. Spray gjerne på med Zink spray for å hindre ny rust:


https://www.youtube.com/watch?v=LLsW2L5HoqQ

Vær obs på at verkstedet i stedet for å bruke noen minutter på "gratis" rustfjerning heller bytter skivene. Dette gir  som regel mer tidsforbruk, og mer penger på avanse på skivene. Er en riktig sparsommelig kan en finne helt fine ( kun litt brune ) bremseskiver i metalavfallet til merkeverkstedet om de originale mot formodning er under minstetykkelsen. ;D De som påstår de kjører elbil for å spare miljøet ( og ikke bompenger ) vil med slik gjennbruk kunne vise til handling bak fagre ord.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerflux

Kan skrive under på at enkel bremseservice hver vår ved bytte til sommerhjul gjør susen :+1:
Lett skraping og påfølgende smøring av bevegelige deler med silikonfett + rask puss av skiver med flapdisk har gitt problemfrie bremser i snart 7 år/snart 140000 km. Dette er på Leafen, Teslaen får samme runde hver vår og Konaen skal få sin første runde nå til våren :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

TorT

Men hva med biler med elektrisk håndbrekk?
Må vel settes i service mode, og aktiveres igjen etterpå med et odb2 verktøy?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA