Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsekraft ved oppstart - i3 94Ah

Startet av quandt1960, tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:41

« forrige - neste »

SveinJ

Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. desember 2019, klokken 13:38
Auxiliary har ingen ting med regen å gjøre. Det betyr bokstavelig talt tilbehør/tilleggsutstyr. Mitt beste forslag, er at det har med hvor mye strøm strømuttakene i bilen gir (USB og den gammeldagse pluggen på undersiden av dashbordet).

Regen er akkurat det samme på Comfort og Ecopro (EcoPlus har jeg ikke prøvd). Du ser effekten i dashbordet og den er det samme.

Hva har dette med bremsekraft ved oppstart å gjøre?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

1317142119

Sitat fra: SveinJ på fredag 13. desember 2019, klokken 21:14
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. desember 2019, klokken 13:38
Auxiliary har ingen ting med regen å gjøre. Det betyr bokstavelig talt tilbehør/tilleggsutstyr. Mitt beste forslag, er at det har med hvor mye strøm strømuttakene i bilen gir (USB og den gammeldagse pluggen på undersiden av dashbordet).

Regen er akkurat det samme på Comfort og Ecopro (EcoPlus har jeg ikke prøvd). Du ser effekten i dashbordet og den er det samme.

Hva har dette med bremsekraft ved oppstart å gjøre?
Hvis du løfter blikket litt, så ser du at det ikke har noen ting med det å gjøre. Akkurat som jeg skriver.

quandt1960

Strømuttakene på bilen er fast, USB gir alltid maks 5VDC 1.5 eller 5A, avhengig av versjon. Den store 12VDC

Samco

I3 i Ready lader 12v batteriet om man trenger litt strøm til noe fra 12v uttakene

quandt1960

Sitat fra: SveinJ på fredag 13. desember 2019, klokken 21:14
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. desember 2019, klokken 13:38
Auxiliary har ingen ting med regen å gjøre. Det betyr bokstavelig talt tilbehør/tilleggsutstyr. Mitt beste forslag, er at det har med hvor mye strøm strømuttakene i bilen gir (USB og den gammeldagse pluggen på undersiden av dashbordet).

Regen er akkurat det samme på Comfort og Ecopro (EcoPlus har jeg ikke prøvd). Du ser effekten i dashbordet og den er det samme.

Hva har dette med bremsekraft ved oppstart å gjøre?

Hva det har med bremsekraft å gjøre? Ja det er jo regenkraften. Over 100km/h er den lav, 0,75m/s2, opp til 60km/h opp mot en 1.8m/s2. i EcoPro og + er den høyere enn i Comfort (bekreftet av BMW). Pluss avhengig av batt.temp og power programmet du har satt. Grunnen til at jeg nevner kjøremodus er at jeg har for vane å sette bilen i EcoPro med en gang, selv om den er kald. Da kuttes mange forbrukere ned til et mindre forbruk og det kan kanskje påvirke den elektriske pumpen litt i starten. Jeg kan ikke erindre at jeg har opplevd problemet i Comfort, kanskje det bare er en bug for det er en del av de på i3.

kln66

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:11
Ikke at bremsene tar dårligere, men at de krever _vesentlig_ mer muskelkraft for å bremse like mye. Bremsepedalen min er steinhard hver morgen nå på vinteren. Ikke noe feil i følge Bilia.

Hvis batteriet er helt fulladet og/eller kaldt, så kan ikke batteriet ta i mot lading, og dermed regenerer heller ikke bilen når du slipper gassen. For at bilen skal oppføre seg som den pleier blir bremsene aktivert i stedet (ellers ville bilen ha rullet av gårde når du forventer at motoren skal bremse). I noen tilfeller hører du også at klossene sleper mot skivene.
Så det du opplever er at bremsene allerede er aktivert når du prøver å bremse, og derfor føles pedalen mye tyngre.
Hvis du har cruisecontrol med bremsefunksjon så vil du oppleve den samme effekten hvis du prøver å bremse samtidig som cruisecontrollen gjør det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA