Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremsekraft ved oppstart - i3 94Ah

Startet av quandt1960, tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:41

« forrige - neste »

quandt1960

Noen andre som opplever betydelig svak bremsekraft det første minuttet etter kaldstart? Blir overrasket hvor dårlig bremsekraft det er .

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Ikke at bremsene tar dårligere, men at de krever _vesentlig_ mer muskelkraft for å bremse like mye. Bremsepedalen min er steinhard hver morgen nå på vinteren. Ikke noe feil i følge Bilia.

Bolfus

Opplever akkurat det samme. At regen er lav pga fullt batteri bidrar til følelsen.

PionerThink

Har opplevd det samme før og under min faste morgenbremsing etter ca 5min kjøring, men etterpå er den normal igjen ;)
Hadde for øvrig en skikkelig oppbremsing for en ukes tid siden der jeg bråbremset etter ca.5 min kjøring fra jobb, og bremsene tok veldig godt da, så mistenker at det finnes en bremseassistent eller noe som "hjelper til" under slike "nødsituasjoner" ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

1317142119

Sitat fra: Bolfus på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:47
Opplever akkurat det samme. At regen er lav pga fullt batteri bidrar til følelsen.
Nei, for dette er utelukkende noe som skjer på vinteren for min del. Batteriet er like fulladet om sommeren, men da skjer det aldri. Det er så hardt at kona ikke liker å kjøre bilen på vinteren #viFinnerIngenFeilHosBilia

Men som det nevnes av en, det tar ikke så lang tid før bremsene virker som normalt.

quandt1960

Takk for svar. Jeg opplever at bremsekraftforsterkeren rett og slett ikke fungerer. Har ikke satt meg inn i bremsesystemet til i3 men vanligvis styres bremsekrets på personbiler med vakuumbooster som får vakuum fra bilens innsug. Siden en el-bil ikke har det mistenker jeg at det finnes en slags elektrisk vakuumpumpe. Ved kaldstart om vinteren så bygges kanskje vakuumet ikke raskt nok opp slik at bremsene krever betydelig sterkere trykk på pedalen for å fungere. Normalt sett skjer dette etter vask da det ligger en vannfilm på skivene som går vekk. Tror kanskje det er en kombinasjon av begge ting. Etter noen minutter så kjenner jeg at bremsekraftforsterkeren fungerer som den skal og bremsepedal vandrer litt mer slik den skal for bedre bremsefølelse med full bremsekraft.

Orbit

Det er som du sier en elektrisk vakumpumpe, sitter foran på førersiden (over bremsekraftforsterkeren).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

quandt1960

Oki ja det er det sikkert det at vakuumet ikke er bygd tilstrekkelig nok opp for at bremsekraftforsterkeren skal fungere som normalt når bilen er kald men det burde jo ikke vært slik. Kanskje en oppdatering vil kunne fikse det så skal høre med BMW

Jay3s

Apropos bremsing og regen... Er det mulig å justere ned (eller helt av) graden av regenerering? Har hatt bilen bare en mnd., men ser at jeg må begynne å få bremset litt for å unngå helt rustne bremseskiver. Regenereringen er såpass aggressiv at det ikke er så lett å få gjort dette i byen!

quandt1960

Ja den har lavest regen i Comfort, men det er også veldig væravhengig og antisladdsystemet er delvis basert på Foreca værmelding om du har BMW Connected

Jay3s

Hmm. Jeg syntes det kjentes litt ut som om den var mer aggressiv i comfort enn eco (liten forskjell) og tenkte det gav mening, fordi den trolig virker best dersom regenereringen spres litt utover i tid og ikke er for brå.

Tviler litt på at DSC'en bruker værmeldinga, høres ganske snålt ut.

Klykken

Den bruker ikke værmelding med tanke på regen da det er 100% upålitelig. Den bruker signaler fra TC og hva den oppfatter som veigrep.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

quandt1960

Det kan nok stemme og jeg leste nok feil. Foreca tror jeg kun har en input og det er rekkeviddeberegningen (en av mange inputs). Selve traction control systemet på i3 er anerledes, hvertfall på faceliften. Selve kontrollen er flyttet fra en styreenhet rett inn i motoren som gir en 50 ganger raskere responstid en konvensjonelle systemer. Regen er også avhengig av batt.temperatur. Dersom batteriet er veldig kaldt evner det ikke å ta imot like mye lading som når varm så derfor justeres regen ned. Er ikke 100% sikker men om en kikker på API data så finner en noe som heter Auxpower, det tror jeg er auxiliary power, altså regen.? I Auxpowerregular (comfort) er den 1.4, Ecopro 1.2 og EcoProplus 0.4. Tolker det slik at disse tallene er del av pid reguleringen og at tallene trolig er proporsjonalleddet for gasspedalen. Altså at minuspådraget ganges med f.eks 1.4, 1.2 og 0.4. Dere vil merke at om dere kjører med gasspedalen godt inne og da med pedal inne bytter feks fra Comfort til EcoPro så justeres gasspådraget betydelig. Slik er det trolig også for regen da pådraget kommer fra gasspedal, gitt av batteriet har temperatur nok til å ta imot ladingen. Når det er glatt ute så merker jeg at traction control så å si kutter ut regen helt for at bilen ikke skal snurre. Er enig i at å bruke Foreca sikkert er veldig unøyaktig men har faktisk lest et internt dokument at BMWr som har BMW Connected snakker med hverandre og forteller hverandre hvordan grepet er der de har kjørt nylig og hvordan TC har oppført seg hos bilene. Sjåføren ser ingenting til dette. Slik er det hos de nye Volvoene også. 


Fra API XHR

auxPowerEcoPro: 1.2
auxPowerEcoProPlus: 0.4
auxPowerRegular: 1.4
isoCountryCode: "NOR"
latitude: XX
longitude: XX
pendingUpdate: false
soc: 16.83099937438965
socmax: 29.5
vehicleTracking: XX

1317142119

Auxiliary har ingen ting med regen å gjøre. Det betyr bokstavelig talt tilbehør/tilleggsutstyr. Mitt beste forslag, er at det har med hvor mye strøm strømuttakene i bilen gir (USB og den gammeldagse pluggen på undersiden av dashbordet).

Regen er akkurat det samme på Comfort og Ecopro (EcoPlus har jeg ikke prøvd). Du ser effekten i dashbordet og den er det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA