Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Contango på torsdag 05. desember 2019, klokken 09:07
Det er like morsomt hver gang hvordan kjøpere av de dyre bilene med dårlig bruksverdi argumenterer seter, luksus og perfekt kalkulerte turer som passer akkurat for deres bruk.

Tja, jeg har ihvertfall ikke noe problem med å forsvare vårt kjøp av Tesla X75D fremfor 100D, selv om vi kjører mye langt og mye med henger. Har ikke savnet 100D ennå, på nesten 3 år og 73kkm. Men jeg har ikke "ladeangst" da, synes en ladestopp i ny og ne bare er koselig :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: Voltron på torsdag 05. desember 2019, klokken 10:58
Den testen virker absolutt interessant - er det mulig med et lite synopsis for oss som inte prenumererar på Teknikens Värld? :-)
Oj, den var åpen ved frokost-tider! Jeg er ikke abonnent..
Det jeg husker var: Audi kan slå av alt av antispinn, og har en sportslig og lettkjørt oppsett, masse offroad-asistansesystem. Aldri vært så lett å sladde med 2,7 tonn.
Model 3 er fin men kan ikke slå av antisladd uten P-pakken.
EQC er ok men har lav bakkeklaring, bare 13 cm, og ingen offroad-assistanse.

Så satte de bilene på rullende underlag. 2 scenarier: begge hjul foran, begge bak, og begge på en side.
Tesla var best i alle 3 tester, kjører av rullen så og si uten hjulspinn. Audi tett etter med bare litt hjulspinn før den kjørte av rullene. EQC spant endel mer og strevde  noe med rulle bak og rulle på siden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HåkonE

#62
Sitat fra: Contango på torsdag 05. desember 2019, klokken 09:07
Det er like morsomt hver gang hvordan kjøpere av de dyre bilene med dårlig bruksverdi argumenterer seter, luksus og perfekt kalkulerte turer som passer akkurat for deres bruk.

+/- like morsomt som at kunder av amerikanske biler til 0,9 MNOK aksepterer så dårlig byggekvalitet og likevel stikker hodet inn i tråder om langt billigere biler for å fortelle at de syntes det er "morsomt" at andre selger sin Tesla etter flere års  erfaring fordi de erfarer et annet behov til rekkevidde og følgelig velger å prioritere kjøreopplevelse, funksjoner og kvalitet...  :)

Hvor "perfekt kalkulert" turen til Bjørn Nyland var vet jeg ikke, men det er jo åpenbart at flere Tesla-eiere her ikke syntes resultatet var noe særlig jf. kommentarer om alt fra kundene til insinueringer om cherrypicking.

Som kunder bør vi bare være glade for at det kommer flere alternativ på banen. Tesla har veldig godt av konkurranse.



daktari

Legger ved tabellen over 1000 km challenge fra TeslaBjørn. Det gir en grei pekepinn på dagens status hvor kombinasjonen lavt forbruk/rask lading er foretrukket, og rask lading kompenserer en del for lavt forbruk og lang rekkevidde. Hvor vil E50 lande?
Hva med 250 km Challenge? Der vil jo lang rekkevidde slå kort rekkevidde på en kortere tur der man ikke trenger lading - med ganske god margin...   Så kan vi huske at en X aldri får skiboks på taket - ulempe mtp lasting, fordel mtp rekkevidde.
Akkurat nå om dagen skal vi e-tron-eiere ikke akkurat være bråkjekke om høyere kvalitet enn Tesla. Det blir kanskje bra om noen år, men er skuffet over at jeg ikke har et problemfritt bilhold. Det hadde jeg heller ikke på Jaguaren.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

#64
Jeg bryr meg ikke om hva slags biler man kjøper, men jeg møter stadig kjøpere av dyre elbiler som er mer enn litt sjokkerte over hva som skjer i praksis når temperaturen faller, veien er våt, det er litt motorvei å forsere og hurtigladerne ikke akkurat kommer hver kilometer. Det hjelper ikke når misinformasjonen florerer fra både fabrikanten og de som har tatt sine valg. Audi E50 er et valg til langt over halvmillionen hvor funksjonaliteten er kraftig nedprioritert. Erfaringen vår med S75 var at den leverte nok funksjonalitet og fleksibilitet. P100 er et morsomt leketøy og nøyaktig like ulogisk som en E50. Forskjellen er at jeg ikke prøver å forklare det bort. Til info kjørte jeg forrige weekend til fjellet. 22 mil og brukte 65%. Motorvei, vått, og et par handlestopp. Gir en (høyst teoretisk) rekkevidde på en Raven på 35 mil. Det er realitetene alle elbilbrukere vil møte i større eller mindre grad. Hva man KAN gjøre på fine dager er interessant informasjon men misvisende så det suser når det formuleres som representativt. Den harde sannhet er at i e50 må man planlegge selv halvlange turer godt, og man må passe høyrefoten kraftig. Mach E har vesentlig bedre pris/performance, og jeg ville gladelig gitt bort det fancy utstyret for en bil som var funksjonell i bruk.

Edit: Forøvrig synes jeg det er temmelig hårreisende at ikke eksisterende Audi eiere får noen oppgraderte ytelser i det hele tatt. Selv ikke de med bestilling inne som får bil produsert før oppgraderingen. Helt håpløst. Grunn nok til å aldri bestille nybil fra de.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Machina

Smaken er som baken sa han en gang. Mye gode og dårlige innspill her, men siden alle er i gang å forsvare/angripe egne/andres valg slenger jeg meg på. Mitt valg falt på E-tron 50 og prosessen var enkel.

Kravspesifikasjon:

  • Stasjonsvogn
  • Hengerfeste (som tåler mere enn et sykkelstativ)
  • Leveringstid


Når jeg da tok for meg alle biler som kunne leveres innen sommer 2020 satt jeg igjen med følgende biler basert på min kravspesifikasjon: Tesla Model X, Audi E-tron og Mercedes EQC

Tesla var allerede utelukket for min del da jeg ikke er villig til å betale for dårlig byggekvalitet (Min personlige mening) Valget stod da mellom Audi og MB. Da må jeg se på det som ikke er på kravspesifikasjon, men allikevel betyr noe for meg og det er pris. E-tron 50 vant den.

Så det siste, rekkevidde. E-tron 50 er billigst ja, men holder det for meg og mitt kjøremønster? Jeg tok utgangspunkt i at E-tron 50 på vinteren ikke går mere enn 15 mil og sommeren 25 mil (jada, jeg tok hardt i, men all verdens kalkulatorer treffer aldri 100% og da er det bedre å være pessimist en optimist). Dette passer mitt kjøremønster perfekt, jeg kjører ca 3 turer i året som er lengre enn 15 mil (da tar jeg gladelig en liten pause eller fler for 150').

Jeg bytter bil ca hvert 3 år og om 3 år er det sikkert kommet en ny flott bil som går mye lengre, leverer på krav og pris som er fornuftig.

Trond.m

Sitat fra: Contango på torsdag 05. desember 2019, klokken 16:48
Helt håpløst. Grunn nok til å aldri bestille nybil fra de.
Det er helt greit. Har kjøpt nær 100 nye biler og bare kansellert 1. Det var en Model 3, så vi vurderer tydeligvis annerledes. Du vet åpenbart hvilke behov vi som har bestilt e-tron 50 har og vet at den gir lav bruksverdi. Helt greit det også 😯

jonste

Sitat fra: Contango på torsdag 05. desember 2019, klokken 16:48
Audi E50 er et valg til langt over halvmillionen hvor funksjonaliteten er kraftig nedprioritert.

Kan jo hende at det finnes et par stykker der ute, som ikke har akkurat det samme behovet til funksjoner som deg?
Generelt mye veldig høy roping om den berømte hytta som er så langt unna langs motorvei. Vel, sjokkerende nok finnes det bilkjøpere som ikke har dette behovet, og da har en 50 massevis av funksjonalitet som føles prioritert.

Greit å ha meninger om valgene som finnes, men kanskje slutte å utbasunere disse som en fasit over hva andre bør prioritere?

HåkonE

Contago: De fleste som har kjørt elbil et par ganger har fått med seg at rekkevidden går ned på vinteren, er det virkelig nytt? Var ikke problem verken med rekkevidde eller lading på min Tesla. Planlegge ble det uansett, ikke noe problem det heller - 1 stopp på 25 mil. Helt ok. I bilens levetid stod det meste av batterikapasiteten ubrukt.

Men man hørte jo ofte fra fossilkundene at rekkevidden VAR et problem. Hva med alle disse turene nedover Tyskland osv....rekkevidde-argumentet her er ikke akkurat nybråtsarbeid. :)

Ladekurven og ladehastigheten kunne dog vært bedre. Tok tid før det gikk opp til 70kW, før det ganske fort begynte å dabbe av litt. Da endte jeg opp med ladetid på nesten en time. (Eller nesten 2 ganger lading på en Etron 50, hint hint). 

Du sitter nok godt på din høye hest som tror alt av resonering rundt valg av bil som ikke samsvarer med din virklighetsoppfatning betyr bortforklaring, at du kjenner andres bruksmønster og besitter mer erfaring rundt det å eie elbil enn andre. Trenger man rekkevidden kjøper man selvsagt Etron 55 el. en ekvialent. Eller hva med en diesel-bil med virkelig bra rekkevidde hvis vi først skal ha ladeangst?

Mach E er en mindre bil med bagasjerom marginalt større enn en VW Golf. Ingen takstativ, maks 750kg på hengerfeste og ingen ikke justerbar luftfjæring. Den ser ganske simpel ut innvendig og har med 99% sikkerhet samme opplevde kvalitet som andre amerikanske Ford. Den skal konkurrere med Model Y, som er basert på en bil med så elendig støyisolering at det høres ut som man sitter i en vaskemaskin på langtur. Men den er jo også mye mer aggressivt priset enn de andre modellene vi diskuterer, og følgelig et garantert mer økonomisk valg for mange.

daktari: Demobilen jeg lånte (X) hadde vindlekkasje fra vinduet (kjent feil), panelgap på bakdører (kjent feil), skranglelyd i høyttaleren (samme min Model S hadde), litt stump kjøreopplevelse, ikke veldig bra støyisolering og generelt mye hardplast. Den hadde bare gått et par tusen km, og Tesla forlangte hele 900 000.

Får de opp kvaliteten betraktelig så blir det kjøp, for drivlinjen til Tesla er knallgod. Det er vel tvilsomt ettersom Tesla har sagt at Model X/S først og fremst er der nå for å gi de gode marginer, og utviklingsfokuset ligger på billigere biler.

Øyvind.h

#69
Ladet i Øyer i helgen. Toppet på 135kW :)
Vil du unngå hardplast opplevelse i E-tron må du ta med skinnpakken. Uten får du dash som ser ut som plast. I X er det vel skinn eller skinnimitasjon uansett på dash, dører, midtarmlene mm. I min er det også alcantara på dash og i tak. Usikker på om det foresatt leveres.

Kjente feil på E-tron er blant annet knirk i understell, klunkelyder, dørhåndtak som ikke virker i kulde, feil på div sensorer, feil på ledningsnett, feil på batteri, vibrasjoner i hele bilen i enkelte hastigheter, skjermer som dør, skjermer som restarter, ulyd fra klimaanleggsrør. Og app.
Det er et lite utdrag fra Facebook. Var vel 30-40% som meldte om feil på bilene sine.

Hvordan feilraten på Mach-e blir ift E-tron gjenstår å se. Alltid mest rusk i starten :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amatøren

Sitat fra: Machina på torsdag 05. desember 2019, klokken 18:16
Smaken er som baken sa han en gang. Mye gode og dårlige innspill her, men siden alle er i gang å forsvare/angripe egne/andres valg slenger jeg meg på. Mitt valg falt på E-tron 50 og prosessen var enkel.

Kravspesifikasjon:

  • Stasjonsvogn
  • Hengerfeste (som tåler mere enn et sykkelstativ)
  • Leveringstid

:+1:

Samme for oss vi og må kunne ha taklast, så på hva som kunne leveres innen utgangen av 2020.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HåkonE

#71
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2019, klokken 19:35
Ladet i Øyer i helgen. Toppet på 135kW :)
Vil du unngå hardplast opplevelse i E-tron må du ta med skinnpakken. Uten får du dash som ser ut som plast. I X er det vel skinn eller skinnimitasjon uansett på dash, dører, midtarmlene mm. I min er det også alcantara på dash og i tak. Usikker på om det foresatt leveres.

Kjente feil på E-tron er blant annet knirk i understell, klunkelyder, dørhåndtak som ikke virker i kulde, feil på div sensorer, feil på ledningsnett, feil på batteri, vibrasjoner i hele bilen i enkelte hastigheter, skjermer som dør, skjermer som restarter, ulyd fra klimaanleggsrør. Og app.
Det er et lite utdrag fra Facebook. Var vel 30-40% som meldte om feil på bilene sine.

Hvordan feilraten på Mach-e blir ift E-tron gjenstår å se. Alltid mest rusk i starten :)

Joda, alle biler har hardplast. Første gangen jeg skulle dra ned baksetene på Model S, så ramlet hele håndtaket av. Åpne opp bagasjerommet på en Model S (eller X) og se på panelene, måten teppet er avsluttet på etc. bak, og sammenlign med en Etron (eller sikkert også din EQC) så ser du hva jeg mener.

Eller lukk igjen døren og hør på den hule lyden. Eller skru opp lyden på stereoanlegget til ting begynner å riste. Eller dytt litt på dashbordet. Model S hadde noen ubrukelige pærer for interiørbelysning jeg måtte oppgradere til LED selv. Bagasjerommet forble mørkt. Å ta ned setene fra bagasjerommet er ikke mulig. Mange sånne små ting.

Jeg syntes det er merkelig diskusjon etter å ha kjørt Tesla i noen år, men jeg er kanskje mer kresen på sånt i en dyr bil enn andre. :)

Her må vi også skille på opplevd kvalitet og feilrate. Min påstand er at Tesla er klassens dårligste på begge, mens for eksempel Mercedes sitt flaggskip er "Well below avarage" (Consumer Reports) på feil - men unektelig topp på opplevd kvalitet.

Amerikanske biler generelt (inkludert Ford) har fortsatt (ikke ubegrunnetet) et frynsete rykte når det kommer til opplevd kvalitet. Gjenstår å se hvordan Mach E blir.

30-40% med slike feil på leverte Etron er jo ikke bra. :( Har du en link til den statistikken?

No-name

Min største skuffelse da jeg prøvde model X var når jeg skulle hente ladeledning frå bagasjerommet. Løftet det lokket der, og det føltes absolutt ikke som en bil til 850000 NOK. Finner plate med lit filt på..  Krav til 850000 kroners bil må være større enn som så...

daktari

Det er finerplate bak i etron også. med filt på toppen. Og eksponert metall, hvis ikke du kjøper en plastikkboks fra "oppbevaringspakken". Bøtta koster 600,- som reservedel, men en lik plastikkboks koster 60,- på IKEA.
Etron er veldig mye bedre lyddempet, med flere lag gummilister på dørene, doble vinduer foran og bak og masse tykk isolasjon bak det meste av paneler. Men ledlysene i fotbrønn er ikke så kraftige at det gjør noe. Det er forskjell i kvalitetsølelse på noen saker, men ikke overalt. Så er det også forskjell på eldre og nyere Tesla.
Enig at etron har supercomfy fjæring, men jeg har ikke prøvd Raven. Litt bekymret for en klunking forfra som minner om en kjent feil på Model S facelift.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#74
Tesla er bak på flere områder. Blant annet støy og lys. Feilrate sikkert også. Det er tross alt en rimelig fersk produsent. Men de er også langt foran på selvkjøring, infotainment, elektriske fjernstyrte dører, plass osv. Så det er ikke sort hvitt.
Jeg har kjørt både E-tron og EQC i mange timer så jeg har god oversikt over hva som skiller merkene og modellene.

Undrsøkelsen ligger Audi FB gruppe. Minus enkelte ekstreme fanboys er de fleste ærlige, realistiske og åpne om både gleder og utfordringer.

Men on topic - Mach-e er en helt ny modell, så en bør nok påregne noe barnesykdommer slik som E-tron også har vært igjennom. Feilraten faller normalt over tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA