Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

446,8 hp/453 hk etter siste oppdatering AWD

Startet av magenuss, tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:43

« forrige - neste »

magenuss

Etter siste oppdatering fikk Tesla Model 3 Long Range AWD 332,2 kW, dvs:

446.828560253 hp(I) (mechanical horsepower)
453.025922886 hp(M), PS (metric horsepower)
446.648793566 hp(E) (electrical horsepower)

Sjekk link:
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/dv7r5i/model_3_awd_tested_from_0160_kmh_peak_power_up_75/
https://imgur.com/a/D7FoKC0#KQjmE28

Skrevet av "Wugz":
"I sampled hi-res data from the CAN bus while flooring my Model 3 AWD from 0 km/h to 160 km/h on 2019.32.12.2 and 2019.36.2.1. Conditions were kept as similar as possible:
Climate was turned off, and similar outside temperature (-6°C +/- 1)
Battery was >95% and pack temperature was >30°C (charged to 100%, used on-route battery warmup until preconditioning complete, then recharged to 100% before driving to the test spot)
Same road, same tires, same tire pressure
Slip start On (delays traction control from reducing power if slippage detected)
Kept 3 runs of each firmware showing nearly identical results
Now for the details you came here for (taken from the best of each of the 3 runs of each firmware):

Peak power increased from 309.4 kW to 333.2 kW (+7.7%) above 81 km/h
Front motor peak torque increased from 182 Nm to 185.5 Nm (+1.9%) below 33 km/h, unchanged above
Rear motor peak torque remains unchanged at 318.5 Nm (+0%)
Combined peak torque increased from 496.5 Nm to 501.75 Nm (+1.1%)
0-60 mph decreased from 4.264s to 4.159s (-0.105s)
0-100 km/h decreased from 4.462s to 4.368s (-0.094s)
0-160 km/h decreased from 9.608s to 9.024s (-0.584s)
The axis zero for all runs was aligned to the moment that battery power first increased.
All speed runs were measured from the moment speed was detected, around the time of peak torque, typically 0.21-0.24s after power was first applied."


Mens Model 3 performance har nærmere 595 hk ifølge teslabjørns videoer.
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

Stikkkontakt

4,368 sek på 0-60 med 450 hk og såpass lav vekt høres merkelig ut.
F.eks Edmunds og C&D testet I-Pace til 4,2 og 4,3 med 10% mindre power og 20% mer vekt.

Espen Hugaas Andersen

0-60 mph skal være 4,159 sekunder utifra denne testen. Dette er vel også uten 1 ft rollout. Da kan man trolig kunne klare under 4 sekunder på mer offisielle tester.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Stikkkontakt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:37
0-60 mph skal være 4,159 sekunder utifra denne testen. Dette er vel også uten 1 ft rollout. Da kan man trolig kunne klare under 4 sekunder på mer offisielle tester.

Står det ikke at tiden er målt fra speed is detected? 0,21-0,24 sek etter man tråkker pedalen i bunn?

chargedup

Slik jeg tolker tabellen og tråden er tallene som er brukt her så nærme man kommer 1 ft rollout uten å bruke V-box.

I mine øyne burde V-box brukes til "tester" som dette, ikke en app gjennom CAN bus, men skjønner at 500 USD er stiv pris for å poste på reddit. Utenlandske magasiner/youtubere har begynt å bruke V-box i biltester, men norske aviser bruker vanligvis oppgitte tall fra produsent som kan være både for bra og for dårlig ift virkeligheten.

Fram til noen har brukt V-box både før og etter er det vanskelig å si 100%.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. desember 2019, klokken 12:15Står det ikke at tiden er målt fra speed is detected? 0,21-0,24 sek etter man tråkker pedalen i bunn?
Jo. Det tar altså 0,21-24 sekunder fra man trykker inn pedalen til bilen begynner å bevege seg, og så tar det kanskje 0,2 sekunder fra bilen har begynt å bevege seg til bilen har beveget seg 1 ft. Slik ville jeg tolke det i hvert fall.

(Men denne testen er nok best for å se på differansen mellom SW, ikke å se på faktisk ytelse.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#6
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:30
4,368 sek på 0-60 med 450 hk og såpass lav vekt høres merkelig ut.
F.eks Edmunds og C&D testet I-Pace til 4,2 og 4,3 med 10% mindre power og 20% mer vekt.
Fra 0-100 er det i stor grad dreiemoment som gjelder. Som en ser på kurvene oppnås ikke maks effekt før ca. 80 km/t, mens under det er det konstant dreiemoment. I-pace er oppgitt til 700 Nm torque i det flate området, mens TM3 LR har ca. 500 Nm. Det er ut fra motorene. Så kan det være forskjeller i giring og hjuldiameter. Begge biler har girforhold ca. 9:1, men Jaguar har ca. 10% større hjul. 

Akselerasjon  i g beregnes som a=(motormoment*giring)/(hjulradius*vekt*g)

Så hvis vi da ser på akselerasjon fra start, skulle det gi sånn ca.:
Jaguar I-pace   :(700Nm*9)/(0.375m*2200kg*9.81)=0.78 g
TM3 LR AWD    :(500Nm*9)/(0.336m/1920kg*9.81) = 0.71 g
TM3 LR AWD P :(640Nm*9)/(0.336m/1920kg*9.81) = 0.89 g

Så spørs det ved hvilken hastighet momentkurvene knekker ned, og hvor mye forskjeller i luftmotstand og rullemotstand utgjør.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 17:54
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:30
4,368 sek på 0-60 med 450 hk og såpass lav vekt høres merkelig ut.
F.eks Edmunds og C&D testet I-Pace til 4,2 og 4,3 med 10% mindre power og 20% mer vekt.
Fra 0-100 er det i stor grad dreiemoment som gjelder. Som en ser på kurvene oppnås ikke maks effekt før ca. 80 km/t, mens under det er det konstant dreiemoment. I-pace er oppgitt til 700 Nm torque i det flate området, mens TM3 LR har ca. 500 Nm. Det er ut fra motorene. Så kan det være forskjeller i giring og hjuldiameter. Begge biler har girforhold ca. 9:1, men Jaguar har ca. 10% større hjul. 

Akselerasjon  i g beregnes som a=(motormoment*giring)/(hjulradius*vekt*g)

Så hvis vi da ser på akselerasjon fra start, skulle det gi sånn ca.:
Jaguar I-pace   :(700Nm*9)/(0.375m*2200kg*9.81)=0.78 g
TM3 LR AWD    :(500Nm*9)/(0.336m/1920kg*9.81) = 0.71 g
TM3 LR AWD P :(640Nm*9)/(0.336m/1920kg*9.81) = 0.89 g

Så spørs det ved hvilken hastighet momentkurvene knekker ned, og hvor mye forskjeller i luftmotstand og rullemotstand utgjør.
Greien er jo at Tesla i teorien kunne låst opp 3P aksen for LR, men det er neppe lurt (pga P eiere har betalt bla.a. for aksen, men også for bedre bremser, understell osv). Men i teorien kan en 3LR altså akse nær 3 sekunder 0-100 etter siste optimaliseringene som kom OTA, hvis bare Tesla låste den opp.

Så de har i praksis bare justert ned LRen for å lage et større skille for å få folk til å vurdere oppgradering til P.
Klart det kan jo være at Tesla i fremtiden selger en "uncork" funksjon man kan leie eller betale for, kanskje LR eierne kunne betalt noen hundre i måneden for bedre aks? Eller en engangssum på feks 30.000kr for å få 3P aksen.

Det er jo enkle penger for Tesla og jeg tror nok en del ville benyttet seg av oppgraderingene.

daggad

I USA selger de jo "sleeper" eller "stealth" versjon av LR. Denne er jo en Performance opplåst LR i all hovedsak. Den har en såkalt 980 motor på bakaksel, der LR har en 990, men ingen har klart å se forskjell på disse etter det jeg har sett i alle fall.
Mener de betaler ca $1000,- ekstra for disse bilene.
Slike Base Performance biler kom det jo en del av i høst hit til landet også.
Synd disse ikke er tilgjengelige her hos oss. Det er det beste av to verdener slik jeg ser det.

Men jeg tipper LR vil stadig tilføres mer krefter for å lokke salget og kanskje spesielt når Y nærmer seg.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jlan

Det har vært noen Base Performance tilgjengelig som inventory biler, men da begrenset til 500 kg tilhengervekt.  Det ligger en på Finn. EV92774
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Mondeo

Disse "Base Performance" bilene har jo da like dyr forsikring som skikkelig Performance.

Man får jo track mode da, selv om Tesla sier den ikke skal ha det. Det skumle da er jo at det kansje en dag plutselig er borte slik som varme i baksetene på SR+.

Hodetelefoner

0.2 sekunder gassrespons på en elbil. Dårligere enn Nissan Leaf :p
I revers derimot ;)

Tesla65

Disse "Base Performance" bilene har jo da like dyr forsikring som skikkelig Performance.

Jeg betaler det samme som stander AWD for min Base Performance!!!
Byttet fra stander AWD i sommer til Performance og fikk samme vilkår på den.
Hvit P85 Solgt

Mondeo

Man kan alltids ordne seg gode avtaler ja, men generelt så har de fleste sellskaper automatisk påslag av pris om det er performance i navnet.

Var rundt 3000kr ekstra i året for performance de plassene jeg sjekket før jeg kjøpte iallefall.
Men var krokvekta som tok valget for meg (og det er power nok til at jeg lever med vinter mesteparten av året)

moby666

"Base Performance" komer vel ikke med HW3? Tror det er eldre produserte biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA