Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

446,8 hp/453 hk etter siste oppdatering AWD

Startet av magenuss, tirsdag 03. desember 2019, klokken 08:43

« forrige - neste »

MyMuffin

Sitat fra: moby666 på fredag 06. desember 2019, klokken 10:17
"Base Performance" komer vel ikke med HW3? Tror det er eldre produserte biler

Joda, min base Performance er av Vin 445XXX, produsert med andre ord lenge etter at HW3 kom på banen.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

magenuss

Etter den nedlastede oppdateringen får vi 370,9kW dvs:
497.38509275 hp(I) (mekanisk hestekraft)
497.1849866 hp(E) (elektrisk hestekraft)
504.28365786 hk(M) (metrisk hestekraft)

Og sist men ikke minst, det økes fra 501,75 Nm til 564 Nm ! Det vil merkes!! Sjekk momentkurven før og etter a!



Performance vs AWD vs AWD+ (med accelleration boost)


Skrevet av wugs: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/eczol8/model_3_awd_acceleration_boost_tested_from_0160/

"I guess we're calling it AWD+ now.

Just like my AWD and P3D tests, I sampled hi-res data from the CAN bus while flooring my Model 3 AWD+ from 0 km/h to 160 km/h after installing the Acceleration Boost upgrade. Conditions were kept as similar as possible to the previous results: Climate Off, SoC was 90-93%, pack temperature was 37-38°C, and four runs showed nearly identical results.

Compared to before the Acceleration Boost (but after the 2019.36.2 power increase):

Peak power increased from 332 kW (447 HP) to 370.9 kW (497 HP), an increase of 50 HP (+11.3%)

Peak torque increased from 501.75 Nm to 564 Nm, an increase of 62 Nm (+12.4%)

Front motor peak power increased from 139.5 kW to 175.5 kW (+25.8%) and peak torque increased from 185.5 Nm to 232.25 Nm (+25.2%)

Rear motor peak power decreased from 231 kW to 221 kW (-4.3%) while peak torque increased from 318.5 Nm to 333 Nm (+4.5%)

0-60 mph in 3.781s

0-100 km/h in 3.962s

0-160 km/h in 8.478s

The majority of the increase is due to increased front motor power and torque, with the rear motor actually generating slightly less power overall for a more balanced power delivery to all four wheels. This is also the first upgrade that has affected peak torque; all previous upgrades only affected peak power. The 0-160 km/h time is over a half-second quicker than AWD and over a second quicker than pre-2019.36.2 times, and I'd expect similar results in any quarter mile times.

The AWD+ almost splits the difference between AWD and P3D. Above 125 km/h both AWD+ and P3D output the same power and become essentially the same car, and above 150 km/h the AWD, AWD+ and P3D all output equal power.

All speed runs were measured from the moment speed was first detected, around the time of peak torque and around 0.19s after the accelerator pedal motion was first detected. Individual times have a +/-10ms accuracy due to CAN bus polling rates, though I left it in thousandths when averaging the 4 runs. Due to the wheel sensors not registering motion until some rotation occurs, some amount of roll-out was likely involved in the times.
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

fonberg

Effektkurven viser at boosten gjelder også videre oppover fra 100 - og AWD+ er identisk med P fra 120.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Solheim

Når salgene for oppgraderingen faller, booster de nok enda litt mer. De har jo mer å gå på siden de faktisk har gått ned på peak power for bakre motor.

N00b

Det hadde vært enkelt å få bilen til å akselere raskere. Den trenger en momentomformer, eller girkasse som er det allmenne ordet for det.

En Tesla 3 har giring som tillater 261kmt på første gir! 

Mondeo

Sitat fra: N00b på søndag 22. desember 2019, klokken 08:42
Det hadde vært enkelt å få bilen til å akselere raskere. Den trenger en momentomformer, eller girkasse som er det allmenne ordet for det.

En Tesla 3 har giring som tillater 261kmt på første gir!
Det ville dratt opp prisen mye. Koster mye å lage girkasser som tåler så mye moment.

Porche Taycan har girkasse, men fortsatt høyere 0-100 tid en Model S uten.

Handyman

#21
Sitat fra: Mondeo på søndag 22. desember 2019, klokken 09:40
Sitat fra: N00b på søndag 22. desember 2019, klokken 08:42
Det hadde vært enkelt å få bilen til å akselere raskere. Den trenger en momentomformer, eller girkasse som er det allmenne ordet for det.

En Tesla 3 har giring som tillater 261kmt på første gir!
Det ville dratt opp prisen mye. Koster mye å lage girkasser som tåler så mye moment.

Porche Taycan har girkasse, men fortsatt høyere 0-100 tid en Model S uten.
Tesla løser dette i kommende modeller ved å bruke 2 motorer med ulik giring på same differensial for bakhjula.
Den ene motoren yter størst moment i starten, mens den andre yter best ved høyere hastighet. Genialt enkelt uten komplisert girveksling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

gigafactory

Sitat fra: N00b på søndag 22. desember 2019, klokken 08:42
Det hadde vært enkelt å få bilen til å akselere raskere. Den trenger en momentomformer, eller girkasse som er det allmenne ordet for det.

En Tesla 3 har giring som tillater 261kmt på første gir!

En momentomformer er ikke det samme som en girkasse. Det er en hydraulisk kobling i en tradisjonell automatisk girkasse, altså en komponent i girkassen. Ingen momentomformer/torque converter i Porsche Taycan-girkassen:

jlan

#23
Sitat fra: gigafactory på mandag 23. desember 2019, klokken 14:05
En momentomformer er ikke det samme som en girkasse. Det er en hydraulisk kobling i en tradisjonell automatisk girkasse, altså en komponent i girkassen. Ingen momentomformer/torque converter i Porsche Taycan-girkassen:
En tenker vanligvis på hydrauliske systemer når betegnelsen momentomformer brukes ja, men giringen mellom motor og hjul vil jo påvirke hjulmomentet, så en kan vel kalle en girkasse en mekanisk momentomformer. Hjuldiameteren vil også påvirke kraften tangensielt mellom dekk og vei. Som jo er den kraften som akselererer bilen.

a=F/m=(Te*R*2)/(d*m).
Te-motormoment
R- totalt giringsforhold
d-hjuldiameter
m-bilens masse.

Porsche bruker ca 16:1 i førstegir og 8:1 i andre gir for bakre motor. Altså kan de klare seg betydelig mindre motormoment enn Tesla som har ca. 9:1.

Typisk akselerasjon fra start for Taycan TurboS i førstegir (hvis det er mulig uten hjulspinn):
a=(610Nm*16*2)/(0.73m*2300kg)+(400Nm*8*2)/(0.73m*2300kg) = 15.4 m/s2, som er 1.57g

og i andregir:
a=(610Nm*8*2)/(0.73m*2300kg)+(400Nm*8*2)/(0.73m*2300kg) = 9.6 m/s2, som er 0.98g

Tesla model S P100D L+:
a=(1247Nm*9*2)/(0.71m*2250kg) =14 m/s2, som er 1.43g
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

gigafactory

Sitat fra: jlan på mandag 23. desember 2019, klokken 23:37
Sitat fra: gigafactory på mandag 23. desember 2019, klokken 14:05
En momentomformer er ikke det samme som en girkasse. Det er en hydraulisk kobling i en tradisjonell automatisk girkasse, altså en komponent i girkassen. Ingen momentomformer/torque converter i Porsche Taycan-girkassen:
En tenker vanligvis på hydrauliske systemer når betegnelsen momentomformer brukes ja, men giringen mellom motor og hjul vil jo påvirke hjulmomentet, så en kan vel kalle en girkasse en mekanisk momentomformer. Hjuldiameteren vil også påvirke kraften tangensielt mellom dekk og vei. Som jo er den kraften som akselererer bilen.


Da kan titusenvis av ting i denne verdenen kalles en momentomformer. Det er helt håpløs ordbruk.

Inop

Sitat fra: magenuss på fredag 20. desember 2019, klokken 07:44
Etter den nedlastede oppdateringen får vi 370,9kW dvs:
497.38509275 hp(I) (mekanisk hestekraft)
497.1849866 hp(E) (elektrisk hestekraft)
504.28365786 hk(M) (metrisk hestekraft)

Og sist men ikke minst, det økes fra 501,75 Nm til 564 Nm ! Det vil merkes!! Sjekk momentkurven før og etter a!

Dette gjelder vel acceleration boosten man kan kjøpe, ikke den 5% økningen som posten startet med eller?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

stefse

Skal man ha bilen etter garantiutløp, er slike ting som gearkasser og momentomformere ikke ønskelig, allerede sett bort fra at de stjeler rekkevidde. Ser ut til at Tesla igjen ligger i front, og satser på systemer som allerede er brukt på skinnegående elektrisk transport i årevis, mens andre bilmerker holder på med løsninger utsprunget fra fossilmotor-æraen.

En elektromotor kan i noen sekunder yte  enormt med moment uten å ta skade, mens et gear eller en hjulaksling kan gå i stykker på like kort tid.  Så begrensningen ligger i å utforme et drivverk som tåler belastningen, og samtidig har en plausibel kostnad. Hvis du lunker rundt i chill mode 99,9% av tiden, er det unødvendig å drasse på drivverk bygget for 1000Nm. Slik sett burde P-utgavene bygges sterkere, ha større bakhjul osv. Slik det er nå, ser jeg få egentlige fordeler med å kjøpe P, dog er ikke prisen spesielt mye høyere heller, slik at de fordelene man får, har kanskje en omtrent relistisk pris. Tesla og Musk vet nok hva de holder på med.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Hodetelefoner

Fordelene med P har du i noen uker. Så skrur tesla ned effekten reelt..
Så sitter du igjen med en P100DL som når 180kmt like fort som model x 100..
Model s 100D er raskere opp i 180kmt...
Men du har røde kallipere og en strek på bagasjeluken..

Tesla gir og tesla tar. Ikke vær redd for drivlinjen..  Er en grunn til at de ikke ryker lengre. Samme greiene, men effekten er justert ned. Gassrespons som en dieselbil nå.

daggad

Hæ?!
Hvor i alle dager har du dette fra ?
De som driver med målinger på bane ser jo ikke noe slikt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

ThomasR

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 26. desember 2019, klokken 05:29
Fordelene med P har du i noen uker. Så skrur tesla ned effekten reelt..
Så sitter du igjen med en P100DL som når 180kmt like fort som model x 100..
Model s 100D er raskere opp i 180kmt...
Men du har røde kallipere og en strek på bagasjeluken..

Tesla gir og tesla tar. Ikke vær redd for drivlinjen..  Er en grunn til at de ikke ryker lengre. Samme greiene, men effekten er justert ned. Gassrespons som en dieselbil nå.

Haha, dummest jeg har hørt.
Tesla Model 3 Performance - Sort/Hvit - 20'

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA