Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TEST: HYUNDAI IONIQ ELECTRIC 38 KW

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 03. desember 2019, klokken 07:21

« forrige - neste »

stikksaga

Jeg prøvde også Leaf samt en del andre før jeg falt på Ioniq. De andre i det prissjiktet føltes mer som småbiler. I Ioniq fikk jeg liksom "familiebil-følelsen" igjen om du skjønner hva jeg mener.

EV-FTW

https://elbil.no/duelltest-slik-gikk-det-da-vi-kjorte-hyundai-og-tesla-tomme/

På ny «slakt» for treg hastighet på lading. Det er ikke bra, og må tas med i betraktningen om folk skal bruke bilen langturer også.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jan Treur

#17
Summary of some of the outcomes of the above-mentioned test:

  • Prices in Norway: Ioniq from NOK 272 000; Model 3 from NOK 385 000
  • Battery and consumption: Ioniq 38.3 kWh battery, 37.2 kWh consumed; Model 3 54 kWh battery, 50.3 kWh consumed
  • Achieved range: Ioniq 272 km; Model 3 314 km
  • Achieved efficiency: Ioniq 13.7 kWh/100km; Model 3 16 kWh/100km
  • Energy loss during charging (percentages of total input delivered by the charger): Ioniq 9.5%, Model 3 15.9%
  • Charging power: Ioniq average 30 kW, max 45 kW; Model 3 average 81 kW, max 100 kW
The temperatures while driving were between +8 degrees C and -10 degrees C.

So, in contrast to the EPA data on efficiency, in this test, the Ioniq was the most efficient one (16% more efficient). So, don't consider the EPA numbers as a gold standard; maybe they can also be manipulated. Also, the loss percentage during charging was much lower for the Ioniq (40% lower). In summary, in this test, the Ioniq proves to be by far the most efficient one of the two, both from wall to driving and from battery to driving.

For range vs price also the Ioniq wins with 1 km/1000NOK versus 0.8 km/1000NOK, so for each 1000 NOK you pay, you get 22% more range with the Ioniq.

Concerning the last bullet, the provided info was not 100% clear. 1) Charging up to 80% or up to 100%? 2) There seem to be inconsistencies between the numbers in the graph and the numbers mentioned in the text. 3) How much did the battery cool down during the 20 minutes of towing?
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

EV-FTW

Sitat fra: Jan Treur på mandag 23. desember 2019, klokken 05:24
Summary of some of the outcomes of the above-mentioned test:

  • Prices in Norway: Ioniq from NOK 272 000; Model 3 from NOK 385 000
  • Battery and consumption: Ioniq 38.3 kWh battery, 37.2 kWh consumed; Model 3 54 kWh battery, 50.3 kWh consumed
  • Achieved range: Ioniq 272 km; Model 3 314 km
  • Achieved efficiency: Ioniq 13.7 kWh/100km; Model 3 16 kWh/100km
  • Energy loss during charging (percentages of total input delivered by the charger): Ioniq 9.5%, Model 3 15.9%
  • Charging power: Ioniq average 30 kW, max 45 kW; Model 3 average 81 kW, max 100 kW
So, in contrast to the EPA data on efficiency, in this test, the Ioniq was the most efficient one (16% more efficient). So, don't consider the EPA numbers as a gold standard; maybe they can also be manipulated. Also, the loss percentage during charging was much lower for the Ioniq (40% lower). In summary, in this test, the Ioniq proves to be by far the most efficient one of the two, both from wall to driving and from battery to driving.

For range vs price also the Ioniq wins with 1 km/1000NOK versus 0.8 km/1000NOK, so for each 1000 NOK you pay, you get 22% more range with the Ioniq.

Concerning the last bullet, the provided info was not 100% clear. 1) Charging up to 80% or up to 100%? 2) There seem to be inconsistencies between the numbers in the graph and the numbers mentioned in the text. 3) How much did the battery cool down during the 20 minutes of towing?


You did forget that they mentioned the heatpump. That Model 3 may be more efficient than the Ioniq in summertime, because the lack of heatpump.

But the main issue is the charging speed. You can question the numbers, but all test show the same i general, that the Ioniq is a very slow charger!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jan Treur

#19
Maybe that indeed explains at least part of the difference with the EPA numbers. I think EPA tests are not performed in Wintertime temperatures.

I don't think charging speed is the main issue. All of these bullets are issues by themselves and charging speed is just one of them. For example, since the beginning of 2017, I never did fast charging, and may not do it for a very long time to come. I am a happy user of my own solar energy, also for driving, and in general, I try to use energy as efficiently as possible. The 38 kWh Ioniq provides still more range for that than the 28 kWh. So, for me, the other issues are the main issues.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

EV-FTW

Sitat fra: Jan Treur på mandag 23. desember 2019, klokken 07:05
Maybe that indeed explains at least part of the difference with the EPA numbers. I think EPA tests are not performed in Wintertime temperatures.

I don't think charging speed is the main issue. All of these bullets are issues by themselves and charging speed is just one of them. For example, since the beginning of 2017, I never did fast charging, and may not do it for a very long time to come. I am a happy user of my own solar energy, also for driving, and in general, I try to use energy as efficiently as possible. The 38 kWh Ioniq provides still more range for that than the 28 kWh. So, for me, the other issues are the main issues.

The new Ioniq is a great car, for those who «never» fastcharge. But for those who regular use the car for longer distances, than the chargingspeed is an big issue.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jan Treur

Yes, so it just depends on the person and his/her driving characteristics.
Bestilte Ioniq 5 Project 45 Gravity Gold Matte.
Fra 1. oktober 2019: 2020 Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh
Forrige: 2016 Hyundai Ioniq Electric

EV-FTW

Jeg er stor fan av Ioniq, er veldig glad i den vi har.
I helgen kjørte vi fra Kristiansand til Gøteborg og tilbake. Ca 50 mil en veg.
Det var rundt 6 grader og fryktelig regnvær. Det er stort sett motorveier, og lå i normalt 100-110 km/t.

Det resulterte i 4 ladestopp på vei bort og 3 på vei tilbake. ( tilbake startet vi med varm bil og 100 prosent på batteriet). Ladet så langt som mulig på Ionity, og brukte da 28 min på lading fra 10 - 94 prosent.

Den nye Ioniq hadde nok klart seg med 1 ladestopp mindre hver vei, men grunnet treg lading ville en endt opp med å bruke lengre tid på turen.

Vi skal kjøpe ny elbil til våren, og må dessverre da se bort fra nye Ioniq grunnet dens ladehastighet, da vårt bruksområde også inneholder flere turer årlig på mellom 50 og 80 mil og mye hurtiglading. Det er kjipt, da Ioniq er så bra på mange andre områder.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Dal

Ladehastigheten, det er ikke mulig å forbedre den f.eks via en software-update?

Rosstopher

Sitat fra: Dal på søndag 05. januar 2020, klokken 11:17
Ladehastigheten, det er ikke mulig å forbedre den f.eks via en software-update?

Maksimal ladehastighet: Muligens. Det har blitt gjort på andre elbiler. Vet ikke om Ioniq har hardware som støtter høyere effekt.

Gjennomsnittlig ladehastighet: Ja, på nye Leaf ble dette gjort ved å tillate høyere temperatur før ladehastigheten reduseres. Men det er vel ikke termal throttling som er problemet til Ioniq, men heller lav maks effekt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Teslabjørn skal teste ioniq vs Zoe til helgen og det blir spennende :+1: tipper uavgjort jeg og med full gardering. He he... har selv kjørt den nye Ioniq og det er en kjempebra bil.

TorT

For noen måneder siden så jeg på tester av Kona med det lille batteriet.

Samme skuffende hurtigladehastighet der.

EV-FTW

14 timer og 20 min på 1000 kilometer. Slått med ca 2 timer av Ioniq 28 kWh.
Nye Ioniq er en bedre bil på alle områder, for de som kjører 30 mil eller kortere. For de som ofte kjører langt, er gamle Ioniq bedre grunnet at den lader så mye raskere!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Electric cars in Norway

#28
Øyst1, ja det er min konklusjon også. Den utgående modellen og den nye er begge kjempebra biler på mange måter og med mye fint utstyr.

TorT

#29
Noen som vet hvilken app Teslabjørn brukte i videoen. Lastet ned en jeg trodde var riktig, men når jeg åpnet den så ble jeg bedt om å velge fuel.
Fossilt og bio i alle variasjoner men ikke elbil tilgjengelig.

https://apps.apple.com/app/car-scanner-elm-obd2/id1259933623

Noen som har peiling?

Edit; Det var i 1000km challenge videoen jeg så appen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA